28

Play rośnie w siłę. Przybywa klientów z abonamentem

Wyścig telekomów o portfele Polaków to jeden z tematów, który tygryski lubią najbardziej. Nie tylko dlatego, że oglądamy zmagania wielkich firm – bardziej interesuje nas to, jakich środków użyją ci gracze, czyli co nam zaproponują, by poprawić swoje wyniki i osiągnąć większe udziały w rynku. Rezultaty swoich starań zaprezentowała sieć Play, której przybywa abonentów. Pierwszy […]

Wyścig telekomów o portfele Polaków to jeden z tematów, który tygryski lubią najbardziej. Nie tylko dlatego, że oglądamy zmagania wielkich firm – bardziej interesuje nas to, jakich środków użyją ci gracze, czyli co nam zaproponują, by poprawić swoje wyniki i osiągnąć większe udziały w rynku. Rezultaty swoich starań zaprezentowała sieć Play, której przybywa abonentów.

Pierwszy kwartał 2015 roku korporacja może uznać za udany – wzrosła baza abonencka, wzrosły przychody i zyski. I nie były to skromne wzrosty, ale o tym za chwilę. Zacznijmy od tego, że Play (P4) osiągnął w poprzednim kwartale 21,9% udział w rynku. To daje mu czwartą pozycję w tym biznesie i szanse na to, że za kilka kwartałów wskoczy na podium – jeżeli firma utrzyma dobra dynamikę pozyskiwania klientów, a będący na trzecim miejscu Cyfrowy Polsat (Polkomtel) nie zacznie uciekać, to telekomy zamienią się miejscami w zestawieniu.

image003

Baza klientów Play wyniosła w I kwartale 2015 roku 12,7 mln (rok do roku odnotowano prawie 16% wzrost). Blisko połowa z tej liczby, bo 48,3%, to klienci abonamentowi, a zatem ci najbardziej pożądani przez firmy. Co ciekawe, większość (ponad 80%) nowych klientów to „kontraktowcy” – jeżeli ktoś trafiał do Play w ostatnim czasie, to decydował się na ofertę abonamentową. Warto też wspomnieć, że to Play pozostaje liderem w segmencie klientów przenoszących swój numer i kontroluje aż połowę tego biznesu. Pisząc krótko: ludzie przenoszą numer głównie do Play i biorą tam abonament.

Co z przychodami? W pierwszym kwartale wyniosły one 1,228 mld złotych. W porównaniu z analogicznym okresem roku 2014 oznacza to wzrost o blisko 25%. W tym czasie skorygowana EBITDA (przychody minus koszty) wyniosła 323 mln złotych. Rok wcześniej było to 238 mln złotych. Gdy porównamy wyniki za okres dwunastu miesięcy zakończony w pierwszym kwartale 2015 roku z analogicznym okresem zakończonym w pierwszym kwartale 2014 roku, również okaże się, że firma robi spore postępy – wzrosty sięgają prawie 37%

12_play_lte_201309

Wypada dodać, że telekom rozbudowuje sieci 4G LTE – pod koniec marca zasięg tej usługi osiągnął 75% populacji naszego kraju. Ten wskaźnik będzie rósł i może za sobą pociągnąć inne – rywalizacja w tym biznesie staje się coraz ostrzejsza, ale Play do tej pory radził sobie dobrze, co widać po wynikach. Trzecia pozycja w zestawieniu największych telekomów kusi, a na tym ambicje pewnie się nie kończą.