75

10 złotych – tyle miesięcznie zapłacilibyśmy za treści w internecie. Ale większość z nas i tak tego nie rozumie

Trafiłem dziś na wyniki ciekawego badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego, które obrazują skłonność rodaków do płacenia za treści w internecie. Począwszy od serwisów informacyjnych, przez serwisy gamingowe, muzyczne aż po serwisy VOD.

Okazuje się, że kolejność jeśli chodzi o chęć płacenia przez Polaków za dostęp do tych serwisów jest odwrotna.

Najchętniej płacimy za dostęp do serwisów VOD, ponad 51% polskich internautów deklaruje, że opłaca przynajmniej jeden taki serwis. To dużo, ale pamiętajmy, że mieszczą się tu nie tylko takie serwisy jak Netflix, HBO GO, Apple TV czy Amazon Prime Video, ale też na przykład Player.pl, który w lutym dogonił już popularnością Netfliksa.

Czołowe serwisy VOD w Polsce – miesiąc po miesiącu (badanie Gemius/PBI) WIRTUALNEMEDIA.PL
Adres strony
styczeń 2021 luty 2021
użytkownicy zasięg użytkownicy zasięg
player.pl 3 853 656 13,25% 6 697 728 23,10%
netflix.com 6 943 320 23,88% 6 452 784 22,26%
cda.pl – premium 3 870 504 13,31% 3 587 328 12,37%
wp.pl – vod 2 730 672 9,39% 2 842 128 9,80%
hbogo.pl 2 857 032 9,83% 2 398 896 8,27%
tvp.pl – vod 2 744 928 9,44% 2 385 936 8,23%
vod.pl 1 884 384 6,48% 1 531 872 5,28%
ipla.tv 1 227 960 4,22% 1 308 960 4,51%
primevideo.com 1 153 440 3,97% 1 019 952 3,52%
canalplus.com – vod 1 185 192 4,08% 601 344 2,07%

 

Nie bez znaczenia była tu premiera filmu Listy do M. 4 na tej platformie, ale to i tak znaczący udział, no i wyniki badania zdają się potwierdzać w powyższej tabelce. Oczywiście biorąc pod uwagę fakt, że niektórzy internauci subskrybują więcej niż jeden serwis VOD.

Najchętniej opłacają dostęp do serwisów VOD, muzycznych i gamingowych internauci z najmłodszej grupy wiekowej, z kolei dostęp do treści z serwisów informacyjnych rozłożone jest równomiernie w każdej grupie.

Tak więc tylko nieco ponad 10% internautów w Polsce jest skłonnych płacić za dostęp do serwisów informacyjnych. Co ciekawe, nie bardzo chcemy płacić za dostęp do treści w internecie, ale jednocześnie dla 84% badanych blokada dostępu do nich jest denerwująca. Tyle samo internautów uważa, że taki dostęp powinien być w całości bezpłatny, ale z drugiej strony 78% respondentów nie rozumie dlaczego miałoby płacić za dostęp do artykułów za paywallem, skoro w sieci można znaleźć tyle innych bezpłatnych treści.

W badaniu poruszono też kwestie związane z wyświetlaniem reklam w serwisach. Dla 78% jest to znaczące utrudnienie w czytaniu artykułów, ale tylko nieco ponad 20% badanych byłaby skłonna zapłacić za dostęp do nich w zamian za mniej reklam.

Zapytano więc wszystkich respondentów o to, ile według nich taki dostęp powinien kosztować. Niemal co czwarty badany wskazywał opłaty rzędu 10 zł – 19 zł, ale to 10 zł okazało się najpopularniejszą wymienianą kwotą przez 19% ankietowanych. Sporo było też wskazań w przedziale cenowym 20 zł – 29 zł oraz 50 zł i więcej.

Opłaty za dostęp do treści w internecie to cały czas gorący temat, ale jak widać z tego badania brakuje wśród internautów pewnego rodzaju konsekwencji. Chętnie płacimy za dostęp do serwisów VOD, upatrując w tym korzyść w postaci oglądania ulubionych filmów i seriali w dowolnym momencie i bez reklam. Za to płacimy i wiemy za co płacimy.

Z kolei za dostęp do serwisów internetowych nie widzimy takiej potrzeby, by je opłacać. Mimo, że przeszkadza nam, iż czytając wybrane artykuły odbijamy się od paywalla. Z drugiej strony tłumaczymy brak chęci na ich opłacanie mnogością innych bezpłatnych treści w sieci. Podejrzewam więc, iż tak jak to już się dzieje w przypadku serwisów VOD (zwłaszcza jeśli chodzi o Player.pl, który już w całości jest płatny), z chwilą gdy wszystkie znaczące serwisy internetowe wprowadziłyby opłaty za dostęp do wszystkich treści, internauci z czasem zdecydowali się na ich opłacanie, przynajmniej tych najbardziej wartościowych dla nich.

Źródło: Polski Instytut Ekonomiczny.