23

Pinterest już jest wart 1,5 miliarda dolarów – szaleństwo?

Rakuten – Japoński lider e-commerce stanął na czele nowej rundy finansowej serwisu Pinterest, który właśnie pozyskał 100 milionów dolarów z wyceną na poziomie ok 1,5 miliarda. Japończycy wierzą, że deal ten wesprze ich ekspansje na 17 nowych rynkach. Wycenę Pinterest na poziomie 1,5 miliarda dolarów uznałbym natychmiast za szaleństwo, jednak tutaj możemy mówić o branżowym […]

Rakuten – Japoński lider e-commerce stanął na czele nowej rundy finansowej serwisu Pinterest, który właśnie pozyskał 100 milionów dolarów z wyceną na poziomie ok 1,5 miliarda. Japończycy wierzą, że deal ten wesprze ich ekspansje na 17 nowych rynkach.

Wycenę Pinterest na poziomie 1,5 miliarda dolarów uznałbym natychmiast za szaleństwo, jednak tutaj możemy mówić o branżowym inwestorze, który chce wykorzystać to narzędzie do wsparcia swoich działań sprzedażowych w sieci. Czy to jest warte 50 milionów dolarów (bo tyle włożyli a reszta pochodzi od obecnych i nowych mniejszościowych inwestorów)? Na tę chwilę trudno powiedzieć, natomiast Rakuten to jedna internetowy gigant, który przejął między innymi takie firmy jak Buy.com czy zainwestowała w rosyjski Ozon.ru. Koszty operacyjne przy „zabawie” w e-commerce są zapewne ogromne, szczególnie jeśli działa się na taką skalę i akurat te zainwestowane 50 milionów dolarów nie muszą być takim szaleństwem jak się to początkow wydaje – tym bardziej, że nie stawia się w tym przypadku na bezpośredni zwrot inwestycji w postaci powiększenia wartości udziałów, czy wyjścia z dużym zyskiem.

Jak Pinterest może pomoc e-commerce? Jak wszyscy wiemy sklepy w internecie żywią się w większości przypadków z wizyt z wyszukiwarek. Jednak ruch ten jest przeważnie dość niskiej jakości jeśli chodzi o konwersje na transakcje, złapany przypadkowo lub przez SEO połączone z reklamami. Pinterest stworzył natomiast miejsce gdzie ludzie skupiają się na konsumpcji obrazu przedstawiającego produkt/dzieło/sztukę, tworzą koła zainteresowań i budują własne zbiory z ulubionymi rzeczami. Dotarcie do tych grup użytkowników z własnym przekazem i dobrym produktem może być więc dla takiego gracza jak Rakuteni warte bardzo dużo.

Mimo wszystko jeśli ktoś chciałby być złośliwy to powiedziałbym, że strona z kolorowymi obrazkami warta 1,5 miliarda dolarów to przejaw gigantycznych przeszacowań jakie mają miejsce na rynku internetowym. Jako przykładu można tutaj użyć również serwisu Quora, kapitalny jakościowo kontent który jednak nie przyciąga do siebie tak dużej liczby czytelników jakby się mogło wydawać. Ad Planner pokazuje ruch na poziomie 1 do ponad 2 milionów unikalnych użytkowników a serwis po ostatniej rundzie finansowania wyceniany jest 400 milionów dolarów.