29

Pamiętacie markę UNITRA? Niedługo znowu może być o niej głośno

Pisałem już dzisiaj o nowej Syrence, samochodzie, który ma nawiązywać do legendy polskiej motoryzacji. To jeden z przykładów ożywiania marki, budowania biznesu m.in. w oparciu o rozpoznawalny brand. W ostatnich latach mieliśmy sporo takich działań, a jednym z nich jest wskrzeszenie marki UNITRA. Ta nazwa powraca teraz w mediach – wszystko za sprawą partnerstwa z […]

Pisałem już dzisiaj o nowej Syrence, samochodzie, który ma nawiązywać do legendy polskiej motoryzacji. To jeden z przykładów ożywiania marki, budowania biznesu m.in. w oparciu o rozpoznawalny brand. W ostatnich latach mieliśmy sporo takich działań, a jednym z nich jest wskrzeszenie marki UNITRA. Ta nazwa powraca teraz w mediach – wszystko za sprawą partnerstwa z OORT – polską firmą działająca w segmencie Internetu rzeczy.

Możliwe, że część z Was do tej pory nie miała pojęcia, iż UNITRA wróciła na rynek. Sprawie kilka kwartałów temu przyglądał się Grzegorz, przeprowadził wywiad z jednym z autorów reaktywacji. W przywołanym tekście znajdziemy m.in. taki fragment:

Jak to jest z marką Unitra? To jest firma, spółka, czy stowarzyszenie?

Unitra S.A. to spółka akcyjna, która przejęła schedę po starej Unitrze. Właśnie podczas wspomnianego wcześniej spotkania wpadliśmy na pomysł, żeby wyprodukować słuchawki, które będą nawiązywały do lat PRLu. Wtedy nasunęła nam się marka Unitra. Zaczęliśmy szukać właściciela. Okazało się, że cały czas funkcjonuje spółka Unitra S.A., która zajmuje się wynajmem nieruchomości i inną działalnością B2B. Po rozmowach z panem prezesem Unitry nabyliśmy prawa do wykorzystywania marki do sprzedaży urządzeń elektronicznych.

Unitra

Mamy zatem biznes czerpiący z popularności marki kojarzonej z PRL. Na razie w ich ofercie znajdziecie np. słuchawki, cały czas powinno przybywać produktów. Wizję tego projektu w pewnym stopniu oddaje fragment umieszczony na stronie unitra.pl:

Podczas oficjalnej konferencji prasowej, na której ogłoszono reaktywację produkcji i sprzedaży produktów marki Unitra zaprezentowano koncepcję reaktywacji Zrzeszenia UNITRA, skupiającego krajowych producentów akcesoriów i sprzętu powszechnego użytku [źródło]

W zamierzchłych czasach UNITRA faktycznie zrzeszała kilkadziesiąt przedsiębiorstw, ich wykaz możecie znaleźć chociażby w Wikipedii. Z tego grona niewiele jednak pozostało – zmiana ustroju, restrukturyzacja lub jej brak i zderzenie z kapitalizmem zrobiły swoje. Jeśli zatem odnowione ma być zrzeszenie, to z nowymi partnerami. Tak też się stanie, a jednym z nich jest firma OORT. Na polskim rynku startup mało znany, skupia się na budowaniu pozycji w USA. Była kampania na Kickstarterze, były też nagrody podczas tegorocznych targów CES:

Polacy z Las Vegas wyjechali bogatsi o nagrodę Envisioneering Innovation & Design Award oraz z tytułem finalistów Bluetooth Breaktrough Award, wyróżnieniem, które dzielili m.in. z Microsoft`em i Procter & Gamble. [źródło]

Firma działa w sektorze Internetu rzeczy, próbuje rozwijać m.in. ideę inteligentnego domu. Oferują sprzęt i oprogramowanie, które ma czynić otaczającą nas przestrzeń smart. Nie napiszę, że to rewolucyjne rozwiązania, są firmy oferujące podobne narzędzia, będzie ich pewnie przybywać. Ale może uda się właśnie OORT? Chociaż, gdy oglądam film, na którym ktoś instaluje elektronikę w ekspresie, by w ten sposób uczynić sprzęt inteligentnym, to kręcę głową z niedowierzaniem – to nie jest produkt dla masowego odbiorcy. Czym innym jest wkręcenie żarówki czy włożenie gniazdka, a czym innym zabawa lutownicą…

Zastanawiacie się pewnie, co może być owocem tej współpracy – sprzęt muzyczny? Raczej nie:

Pierwszym wspólnym przedsięwzięciem pod logo Unitry jest SmartBand U1, elektroniczna opaska, która trafi na rynek na przełomie października i listopada.[źródło]

Potem będą pewnie kolejne produkty z gatunku IoT, możliwe, że OORT będzie „wzbogacać” sprzęt dostarczany przez innych partnerów zrzeszonych pod logo UNITRA. Pomysł nie jest zły, ale… Nie może się skończyć na marce – te rozwiązania muszą być dobre (funkcjonalne, solidne jakościowo), atrakcyjne cenowo (na tle konkurencji) i w efekcie pożądane przez ludzi z różnych grup wiekowych. Jeśli stanie na korzystaniu z marki oraz średniej (z tendencją spadkową) jakości, to ze wskrzeszania niewiele wyniknie.

Grafika tytułowa: unitra.pl