7

Paczkomaty to za mało, Integer tworzy lodówkomaty. Pomoże Allegro

E-commerce to branża, która nadal wywołuje spore emocje i nie dotyczy to tylko Polski. Chociaż temat nie jest nowy i zakorzenił się w naszej rzeczywistości, to z pewnością nie można powiedzieć, że stał się nudny, przestał się rozwijać. Nieustannie dzieje się tu coś ciekawego, a ostatnie doniesienia wskazują na to, iż w naszych miastach pojawią […]

E-commerce to branża, która nadal wywołuje spore emocje i nie dotyczy to tylko Polski. Chociaż temat nie jest nowy i zakorzenił się w naszej rzeczywistości, to z pewnością nie można powiedzieć, że stał się nudny, przestał się rozwijać. Nieustannie dzieje się tu coś ciekawego, a ostatnie doniesienia wskazują na to, iż w naszych miastach pojawią się… lodówkomaty.

W tym zagadnieniu łączy się kilka wątków, o który pisaliśmy już w przeszłości. Grzegorz pisał w listopadzie ubiegłego roku o współpracy InPostu i Allegro, określił wprowadzane przez obie firmy zmiany mianem rewolucji. Ja z kolei ponad rok temu informowałem Was, że InPost pracuje nad Paczkomatami, które będą w stanie przechowywać żywność. Zastanawiałem się wówczas, czy ma to sens. Firma zamierza to po prostu sprawdzić w praktyce. WP poinformowało dzisiaj, że Integer i Allegro podjęły współpracę, której efektem końcowym ma być wzbogacenie naszej rzeczywistości o lodówkomaty.

Allegro stworzy platformę, która umożliwi tradycyjnym sklepom i producentom żywności sprzedawać swoje produkty w internecie, Integer przez sieć paczkomatów, zwanych lodówkomatami, zajmie się dostarczaniem produktów z centrów logistycznych. Pierwsze urządzenia testowo ruszą w drugiej połowie tego roku. [źródło]

Projekt na początku będzie testowany w dużych miastach, trudno stwierdzić, ile maszyn weźmie udział w programie pilotażowym. Nie wiadomo też, kto prócz Allegro i Integera wejdzie w ten biznes. Tu jednak warto zwrócić uwagę, iż Rafał Brzoska, prezes Integera, w rozmowie z WP, stwierdził, że firma tworzy rozwiązanie, które może zainteresować naprawdę wiele podmiotów. Pojawiło się nawet pytanie o Biedronkę, ale prezes Brzoska skwitował je uśmiechem i wymijającą odpowiedzią. Przypomnę, że w listopadzie pisałem o możliwości wejścia Biedronki w e-commerce. Firma zdementowała te doniesienia, ale zaznaczyła, że „z uwagą przygląda się zmianom na rynku”. Nie można zatem wykluczać, że Integer i wielki dyskont rozpoczną współpracę – to byłoby coś dużego.

InPost 3

Z wypowiedzi prezesa Brzoski można wywnioskować, że wierzy on w bardzo dynamiczny rozwój e-commerce. Z jednej strony to nie dziwi – nawet, gdyby nie wierzył w tak intensywny wzrost, to musi o nim mówić, by nakręcać rynek, w którym działa jego biznes. Z drugiej strony, można przyjąć, że nie jest to jedynie marzenie przedsiębiorcy z dużymi ambicjami, a wizja, która rzeczywiście się ziści: e-commerce spożywczy stanie się bardzo popularny, stacjonarne sklepy wielkopowierzchniowe stracą na znaczeniu. W tym drugim przypadku chyba już można mówić o przetasowaniach na rynku – hipermarkety tracą klientów, przejmują ich położone bliżej dyskonty. Możliwe, że lodówkomaty faktycznie wpiszą się w zmiany w sektorze. A nawet będą jednym z ich motorów napędowych.

Osoby zainteresowane tematem odsyłam do kilkuminutowego materiały filmowego, w którym redaktor WP rozmawia z Rafałem Brzoską.

Źródło grafik: InPost