12

Oto najważniejsze gry e-sportowe na IEM 2015

Na tegorocznym Intel Extreme Masters w Katowicach będziemy mogli podziwiać starcia najlepszych graczy, którzy zmierzą się między innymi w trzech najpopularniejszych grach sieciowych. Grach, które powinny już każdemu kojarzyć się z e-sportem. Jeśli jednak jakimś cudem nazwy tylko obiły Wam się o uszy, to spieszymy z pomocą. Wyjaśniamy czym są StarCrafta II, League of Legends […]

Na tegorocznym Intel Extreme Masters w Katowicach będziemy mogli podziwiać starcia najlepszych graczy, którzy zmierzą się między innymi w trzech najpopularniejszych grach sieciowych. Grach, które powinny już każdemu kojarzyć się z e-sportem. Jeśli jednak jakimś cudem nazwy tylko obiły Wam się o uszy, to spieszymy z pomocą. Wyjaśniamy czym są StarCrafta II, League of Legends i Counter-Strike: Global Offensive.

StarCraft II

Strategia czasu rzeczywistego będąca kontynuacją ogromnego hitu, wydanego prze Blizzarda w 1998 roku. Na drugiego StarCrafta firma kazała nam czekać aż 12 lat, bowiem gra zadebiutowała na rynku dopiero w połowie 2010 roku. I choć wokół jej ceny oraz w pewnym sensie podzielenia jej na kilka części (dodatki Heart of the Swarm i niewydane jeszcze Legacy of the Void ) narosło pewne napięcie, błyskawicznie zyskała ogromną popularność. Spełniło się też to, czego spodziewali się wszyscy fani serii – sieciowe tryby gry świetnie sprawdziły się w rozgrywkach e-sportowych.

StarCraft 2

Wokół gry stworzyły się nie tylko setki forów internetowych, na których gracze dzielą się doświadczeniami i strategiami, ale również oficjalne rozgrywki turniejowe. Takie jak na przykład StarCraft II World CHampionship Series, czyli trzysezonowa impreza, z której mecze transmitowane są na żywo na poszczególne regiony. W tym roku pula nagród dla zwycięzców to aż 1,6 miliona dolarów, nie licząc oczywiście nagród pieniężnych wręczanych przez partnerów. Gracze przez cały rok walczą w światowych rozgrywkach, zdobywają punkty w ligach – następnie pod koniec roku, 16 najlepszych zawodników staje naprzeciw siebie w walce o tytuł Mistrza Świata i pokaźną sumę pieniędzy.

Niektórzy mówią, że w Korei Południowej zarówno pierwszy jak i drugi StarCraft jest uznawany prawie jak sport narodowy. Nie powinno więc nikogo dziwić, że najlepsi gracze w SCII pochodzą właśnie stamtąd. I to właśnie przede wszystkim ich zobaczymy na tegorocznym turnieju na Intel Extreme Masters w Katowicach. Za odpowiednie poprowadzenie imprezy będą odpowiedzialni – prowadzący, czterech komentatorów, czterech analityków, obserwator i…tłumacz języka koreańskiego. Zapowiada się świetne zabawa i masa emocji.

League of Legends

Multiplayer Online Battle Arena (w skrócie MOBA) to specyficzny gatunek gier, którego korzeni można szukać w RTS-ach od Blizzarda. League of Legends powstało na bazie modyfikacji Defense of the Ancients (DotA) do Warcraft III: The Frozen Throne. Tytuł został opracowany przez firmę Riot Games i wypuszczona na rynek 27 października 2009 roku. Po czterech latach uznano ją za pełnoprawny sport w USA.

W League of Legends zagrać można w kilku trybach. Ale żeby nie wgłębiać się w każdy z nich postaramy się wyjaśnić dość ogólnie o co w tym wszystkim chodzi. W LoL-u stają naprzeciw siebie dwie drużyny, złożone najczęściej z pięciu graczy. Każdy z nich to ktoś na kształt bohatera z Warcraft III: The Frozen Throne (nazwani są Czempionami), który posiada odpowiednie dla swojej postaci umiejętności. I choć w każdym z trybów zasady są inne, to najczęściej głównym zadaniem graczy jest zniszczenie bazy przeciwnika, znajdującej się na przeciwległej stronie mapy. Wiąże się to z walką zarówno z czempionami drużyny przeciwnej, właściwymi dla niej minionami (małe, słabsze od bohaterów stworki) i wieżami broniącymi ścieżek prowadzących do bazy przeciwnika. W League of Legends liczy się nie tylko perfekcyjne opanowanie swojego Czempiona, ale także idealna znajomość mapy oraz (a może przede wszystkim) zgranie w drużynie.

League of Legends

Powiedzieć, że League of Legends jest grą popularną to za mało. Gra w nią CODZIENNIE 7,5 miliona osób. Nikogo nie powinien dziwić więc fakt, że rozgrywki e-sportowe w LoL-u stoją na najwyższym poziomie, a najlepsi gracze traktowani są jak gwiazdy rocka. Nawet w Polsce istnieje duża grupa osób, która na bieżąco śledzi wszystkie rozgrywki i kibicuje drużynom tak mocno, jak robią to zagorzali fani piłki nożnej, noszący klubowe szaliki i uczęszczający na każdy mecz. W Katowicach będziemy gościć finał rozgrywek, w których zmierzą się najlepsze drużyny z całego świata

Counter-Strike: Global Offensive

FPS, czyli strzelanka z widokiem z oczu bohatera. Za Counter Strike: Global Offensive (w skrócie CS: GO) odpowiedzialne jest studio Valve Corporation i Hidden Path Entertainment, które wcześniej pracowały przy Counter Strike: Source. Global Offensive wydano 21 sierpnia 2012 roku.

Sam Counter-Strike to modyfikacja gry Half-Life, która z biegiem czasu przekształciła się w samodzielną produkcję nie wymagającą podstawowej wersji gry. Rozgrywka opiera się na walce antyterrorystów z terrorystami, w której jedna ze stron musi bronić miejsca podkładania bomby i uwolnić zakładników. Oczywiście podłożenie bomby i bronienie porwanych do zadanie drugiej strony. Gra została stworzona z myślą o zabawie w sieci, a ostatecznie dostała wsparcie Valve, dzięki któremu cały czas była aktualizowana i ostatecznie stała się platformą turniejową na imprezach e-sportowych.

CS: GO

I choć w tym roku w Spodku sporo emocji przyniosą na pewno występy żeńskich drużyn, to na tegorocznym IEM-ie wrażeń dostarczy przede wszystkim polski zespół Virtus.pro. Będą oni bowiem bronić zdobytego w ubiegłym roku tytułu mistrzowskiego i jest pewne, że dadzą z siebie wszystko. „Virtus.pro! Virtus.pro! Virtus.pro!” – tak katowicki Spodek skandował w ubiegłym roku i chyba nikomu nie muszę mówić, że już za kilka dni będziemy robić to samo, prawda?

Liga Intel Extreme Masters uważana jest za najważniejsze wydarzenie e-sportowe na świecie. Rosła w siłę przez siedem lat i od pewnego czasu uważana jest za wyznacznik jakości i profesjonalizmu – a z każdym kolejnym rokiem rośnie zarówno liczba graczy biorących udział w rozgrywkach jak i pula nagród. To fantastyczna sprawa, że tej klasy impreza znów zawita do Polski i liczymy na to, że ponownie zainteresuje ogromną liczbę graczy zarówno z Polski jak i z zagranicy.

grafika: 1, 2, 3