11

Orange wybrał trzech najlepszych

Orange Fab, którego Antyweb był patronem medialnym, niedawno miał swój finał, w którym zostały ogłoszone 3 firmy przechodzące do 12 tygodniowego programu akceleracji. Orange Fab to program, w którym operator telekomunikacyjny szuka młodych, prężnie rozwijających się spółek, aby wspomóc ich w dalszym rozwoju i jednocześnie zaproponować współpracę z Orange. Program ten jest rozwijany przez Orange […]

Orange Fab, którego Antyweb był patronem medialnym, niedawno miał swój finał, w którym zostały ogłoszone 3 firmy przechodzące do 12 tygodniowego programu akceleracji.

Orange Fab to program, w którym operator telekomunikacyjny szuka młodych, prężnie rozwijających się spółek, aby wspomóc ich w dalszym rozwoju i jednocześnie zaproponować współpracę z Orange. Program ten jest rozwijany przez Orange na całym świecie, a Polska wreszcie doczekała się własnej edycji, no i teraz pierwszych finalistów.

Potencjału współpracy z Orange raczej nie trzeba nikomu tłumaczyć, choć może podam przykład jak ona może wyglądać. Załóżmy, że stworzyliście usługę sprzedawaną w modelu SaaS (oczywiście musi pasować do jednej ze zdefiniowanych kategorii) i szukacie dla niej klientów. Orange pozwoli wam dotrzeć z informacją o waszych usługach do określonej grupy klientów, może pomóc w promocji aplikacji lub też zintegrować ją ze swoimi usługami aby stworzyć z niej wspólny produkt. Każda z opcji jest możliwa i przy każdej możecie mieć do czynienia z różnymi modelami współpracy, od dzielenia się przychodami do klasycznej inwestycji w wasz biznes.

To jednak słowem przypomnienia. Przejedzmy do pierwszych finalistów pierwszej edycji Orange Fab w Polsce. Byli oni dokładnie przebadani przez liczne grono mentorów, a warto też zwrócić uwagę, że nie mówimy tutaj o typowych startupach, bo do programu mogły zgłosić się tylko firmy i to z rozwiniętym i działającym produktem/usługą. W sumie do konkursu zgłosiło się ponad 100 firm, biorąc pod uwagę kryteria jakie były uważam, że to bardzo dobry wynik. Z tego, co słyszałem, porównywalny do tego, co dzieje się w Oragne Fab w innych krajach, a u nas była to dopiero pierwsza edycja.

Oto lista pierwszych finalistów programu Orange Fab:

Profesjonalny i łatwy w obsłudze system do rezerwacji i umawiania wizyty w Twojej firmie

Wizyta.pl

Wizyta.pl, to jak sama nazwa wskazuje, elektroniczny system rezerwacji wizyt. Teoretycznie tego typu projektów dużo przewinęło się przez naszą sieć, nieliczne jednak przetrwały, nie mówiąc o tych, które robią realny biznes.

Model biznesowy wizyta.pl jest dość oczywisty, płacimy za wykorzystanie onlinowego systemu rezerwacji. W jego skład wchodzi aktualny kalendarz, automatyzacja wyszukiwania pierwszego wolnego terminu spotkania, rozbudowany moduł do ustawiania wolnych dni i godzin, moduł recepcji, system przypominania o zaplanowanych wizytach oraz możliwość odwołania wizyty przez SMS lub email.

Ile to kosztuje? Polecany pakiet to ok 30 PLN za 10 pracowników bez limitu rezerwacji. Cena więc dość rozsądna.

Czy tego typu biznes ma szanse rozwinąć się pod skrzydłami Orange? Moim zdaniem jak najbardziej. Można wyobrazić sobie, że wspólna oferta z operatorem kierowana do sektora MŚP będzie tutaj dobrym mechanizmem na pozyskanie klientów. O tym, że zapotrzebowanie na tego typu usługi jest raczej nie ma wątpliwości.

sesame-plus.jpg (3200×1200)

SESAME+

SESAME+ zaprojektowany z myślą o operatorach komórkowych, bazujący na jego zasobach naturalnych (USSD). Rynek usług silnego uwierzytelniania na świecie jest wyceniany na jakieś 2,2 miliarda złotych do 2016 roku więc są pieniądze do zdobycia i jest się o co bić.

Ciekawe jest to, że migracja tego typu usług do chmury odbywa się praktycznie bez ingerencji w obecną architekturę IT klienta.

Od użytkowników końcowych nie wymaga noszenia dodatkowego sprzętu, instalowania aplikacji na telefonach komórkowych czy przepisywania jednorazowych haseł. Bazuje na najbardziej natywnej funkcji telefonu – „wydzwonieniu” numeru i współpracuje z KAŻDYM telefonem komórkowym bez uprzedniego przygotowania.

SESAME+ integruje się z wiodącymi dostawcami systemów na rynku (Cisco, Juniper, Fortigate, Checkpoint, Sonicwall i wiele innych). Dodatkowo, może chronić także systemy ERP takich dostawców jak SAP czy SAGE.

Mamy więc zdecydowanie usługę B2B, której nie sprzeda się poprzez ładny folder reklamy czy serią telefonów z Call Center. Tutaj współpraca i pozyskanie klientów będzie ciężką pracą. Ciekawe, że Orange zdecydowało się na wyróżnienie takie projektu. Zakładałem, że będą stawiać na bardziej „proste strzały”. Ciekawe, zobaczymy co z tego wyjdzie

Usługa stworzona jest przez markę Motteq.com

PublishSoSimply | PublishSoSimply - stwórz i opublikuj swój własny magazyn na tablety za darmo!

PublishSoSimply

PublishSoSimply, czyli każdy może za pomocą tej usługi przygotować i wydać swój własny magazyn na iPada (obsługa Androida jak rozumiem jest w drodze). Własny magazyn można zbudować w oparciu o jeden z dostępnych szablonów, może posiadać własne statystyki, możemy go tworzyć przy współpracy z całym zespołem i co ciekawe, możemy też go stworzyć w trybie prywatnym dostępnym dla wybranych osób.

Biznes model też jest prosty. Mamy do wyboru konto darmowe albo płatne. Darmowe to praktycznie tylko zachęta i możliwość przetestowania magazynu, bo nikt przecież nie będzie publikował własnych treści ze znakiem wodnym firmy, która dostarcza narzędzie. Konto płatne kosztować będzie 19.9 USD.

Mam dość mieszane uczucia jeśli chodzi o ten projekt. Przede wszystkim takie narzędzia są już dostępne na rynku. Po drugie trzeba zastanowić się kto jest klientem dla takich usług? Grupa ta wbrew pozorom nie jest zbyt szeroka. Po pierwsze trzeba mieć potrzebę publikacji magazynu, po drugie duzi mają własne dedykowane rozwiązania, mali ci mniej internetowi i tak będą potrzebowali wsparcia i pomocy. Ta część, która zadowoli się takim pół automatem może nie być wcale tak duża. Wszystko jednak zależy od sprzedaży i tutaj jest szansa dla PublishSoSimply, bo Orange może dostarczyć pokaźną bazę klientów. Trzeba będzie tylko lepiej opisać produkt na stronie, opis zrobić bardziej zrozumiały.

Co dalej?

Wszystkie trzy projekty czeka teraz okres 12 tygodniowej akceleracji, gdzie pod okiem ludzi z Orange będzie wypracowywany model współpracy z operatorem, dostosowanie technologii itp.

Następnie zwycięzcy Orange Fab ruszają na Demo Day do Paryża, gdzie pokażą swoje projekty w międzynarodowym gronie. Ostatnim etapem całej przygody będzie natomiast Demo Day w Warszawie.