8

UOKiK: Orange jako ostatni operator też będzie zwracał niewykorzystane środki w ofertach na kartę

To już finał postępowań UOKiK w stosunku do operatorów Orange, Play, Plus i T-Mobile. Wszyscy operatorzy zostali zobowiązani do zwrotu środków na kontach klientów w ofertach na kartę po wygaśnięciu ich ważności.

Pierwsze postępowanie w tej sprawie UOKiK zakończył w stosunku do Polkomtela na początku tego roku. Co skończyło się nałożeniem kary na operatora w wysokości 20 mln zł, z uwagi na to, że w trakcie postępowania nadal stosował te praktyki, uniemożliwiając klientom odzyskiwanie niewykorzystanej kwoty doładowania po upływie ważności konta w ofertach prepaid.

Postępowanie względem T-Mobile zakończyło się w lipcu, a przeciwko Play pod koniec września. W tych dwóch przypadkach postępowanie UOKiK poskutkowało zobowiązaniem się operatorów do zaprzestania tego naruszenia i zwrotu klientom niewykorzystanych środków.

Podobnie rzecz ma się, jeśli chodzi o Orange, dziś UOKiK poinformował, iż Orange również takie zobowiązanie przyjął na siebie.

Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK:

Orange Polska to ostatnia z badanych przez nas największych sieci, która nie oddawała konsumentom mającym telefony na kartę niewykorzystanych pieniędzy. Cieszę się, że uporządkowaliśmy tę praktykę, zaś konsumenci mogą odzyskać od operatorów pieniądze pozostałe na ich kontach pre-paid. Utrata niewykorzystanych środków zgromadzonych na koncie pre-paid z powodu braku kolejnego doładowania to utrudnianie zmiany operatora, co jest zakazane przez Prawo Telekomunikacyjne i Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej. Operatorzy mają obowiązek uczciwie rozliczać się z konsumentami przy zmianie dostawcy usług.

Jak odzyskać niewykorzystane środki od Orange? Uprawnienie do zwrotu środków mają wszyscy klienci ofert na kartę w Orange i Nju Mobile ze stażem minimum 6 miesięcy. Będą oni mogli wystąpić o zwrot niewykorzystanych środków w terminie 30 dni od zmiany operatora lub upływu okresu ważności połączeń przychodzących.

Zwrotowi nie będą podlegały środki powyżej nominalnej kwoty doładowania. Przykład: konsument doładował konto kwotą 50 zł. Była to oferta promocyjna, więc otrzymał dodatkowe 25 zł i na koncie łącznie miał do wykorzystania 75 zł . W momencie zmiany operatora na koncie pozostało mu 55 zł, ponieważ wykorzystał tylko 20 zł. Przysługuje mu zwrot 50 zł (nominalna wartość doładowania) pomniejszony o opłatę manipulacyjną.

Procedurę tę będzie można przeprowadzić w salonach Orange lub poprzez formularz dostępny na stronie operatora. Operator w przeciągu 30 dni od złożenia takiego wniosku przeleje zgromadzone środki na wskazane konto, przy czym będzie mógł potrącić sobie opłatę manipulacyjną nie przekraczającą 20 zł.

Źródło: UOKiK.