Technologie

OPPO wraz z IHS prognozują skalę rozwoju sieci 5G, AI i asystentów głosowych

Kamil Pieczonka
OPPO wraz z IHS prognozują skalę rozwoju sieci 5G, AI i asystentów głosowych
0

OPPO wraz z firmą analityczną IHS Markit opublikowały kilkunastostronicowy raport dotyczący możliwości jakie stwarza nam rozwój sieci 5G, sztucznej inteligencji i asystentów głosowych. Kluczową rolę odegra przede wszystkim rozwój sieci 5G, który ma znacząco przyśpieszyć w nadchodzących latach.

Rozwój sieci 5G znacząco przyśpiesza

2019 jest pierwszym rokiem, w którym na dobre rozpoczął się proces wdrażania sieci 5G na świecie. Liderem ponownie jest Azja, gdzie swoje projekty realizują operatorzy w Chinach oraz Korei Południowej, którzy uruchomili już ponad 10 000 stacji bazowych 5G. W sumie operatorzy komórkowi dokonali 50 wdrożeń na 27 różnych rynkach, ale inwestycje w 5G rozpoczęło już ponad 320 operatorów ze 109 różnych krajów. W roku 2020 można spodziewać się skokowego wzrostu zarówno liczby urządzeń obsługujących 5G, jak i uruchomionych sieci tego typu. IHS Markit szacuje, że w tym roku na rynek trafi 13,5 miliona smartfonów z obsługą 5G, ale w przyszłym będzie to już ponad 250 milionów. Do 2023 roku co czwarty smartfon będzie już wspierał łączność 5G.

Rozwój 5G ma też napędzać rozwiązania sztucznej inteligencji. Do 2025 roku aż 2/3 smartfonów ma posiadać układy ułatwiające obliczenia związane z AI. Obecnie jesteśmy na etapie, gdzie możliwości sztucznej inteligencji są jeszcze mocno ograniczone, ale wraz z szybszym dostępem do sieci internet i mocy obliczeniowej w chmurach, inteligentni asystenci będą coraz popularniejsi i skuteczniejsi. Nie ograniczymy się przy tym tylko do telefonów komórkowych, zwiększy się także baza inteligentnych głośników. Według najnowszych analiz, do 2023 roku baza tych urządzeń przekroczy 800 mln sztuk, w porównaniu do obecnych 100 mln.

AI i 5G wspomogą też sektor rozrywki

W urządzenia rozrywkowe dla konsumentów coraz częściej będą wbudowywane funkcje AI. Na przykład kamery wyposażone w sztuczną inteligencję, połączone z telewizorami lub przystawkami streamingowymi będą wykorzystywać rozpoznawanie twarzy do wybierania preferencji użytkownika i przedstawiania mu rekomendacji. AI będzie także w stanie określać kluczowe momenty, na przykład zwycięskie gole w nagranym programie sportowym.

Gry w chmurze obniżyły bariery dla konsumentów, eliminując koszty sprzętu. W związku z tym producenci gier tego typu oraz materiałów rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej (VR/AR) będą mogli oferować użytkownikom dostęp do gier w dowolnej chwili i miejscu, przy użyciu mniejszych urządzeń. Zmniejszenie opóźnień w transmisji umożliwi wszechstronny rozwój gier VR/AR oraz globalnego rynku, który według autorów raportu był wart w 2018 r. ponad 100 mld USD. Pełny raport znajdziecie pod tym adresem.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu