28

Onet i Gazeta najlepsze, WP i Interia nijakie, O2 się zmienia [wyniki ankiety]

Oto podsumowanie wyników ankiety przeprowadzonej wśród czytelników Antyweb na temat portali. Na wstępie chciał zaznaczyć iż zdaje sobie sprawę, że ankieta ta mogła by mieć lepszą formę (i jest przez to obarczona błędami) i dawać więcej możliwości odpowiedzi. Obiecuję więc następnym razem zastosować się do wskazówek z komentarzy i przede wszystkim zbudować badanie przy użyciu […]

Oto podsumowanie wyników ankiety przeprowadzonej wśród czytelników Antyweb na temat portali. Na wstępie chciał zaznaczyć iż zdaje sobie sprawę, że ankieta ta mogła by mieć lepszą formę (i jest przez to obarczona błędami) i dawać więcej możliwości odpowiedzi. Obiecuję więc następnym razem zastosować się do wskazówek z komentarzy i przede wszystkim zbudować badanie przy użyciu dedykowanego do tego celu narzędzia.

W ankiecie przez 3 tygodnie oddano 1077 głosy więc jest to już jakaś miarodajna próba która pokazuje stosunek czytelników mojego bloga do portali i to jak je oceniamy. Oczywiście należy pamiętać, że czytelnik tego bloga i podobnych to przeważnie bardziej zaawansowany użytkownik internetu interesujący się tym co dzieje się w sieci. Warto też zwrócić uwagę, że jeśli osoby wypełniające ankietę nie były w stanie ocenić portali w danej kategorii mogły wybrać opcję „nie mam zdania”.

Nie przedłużając jednak oto wyniki ankiety:

Najbardziej agresywne reklamy

W kategorii tej pierwsze niechlubne miejsce zajmuje portal o2.pl z liczbą głosów 351, drugie miejsce to ku mojemu zaskoczeniu portal Onet.pl a pierwszą trójkę zamyka WP.pl.

Przyznam, że spodziewałem się bardziej surowych ocen w stosunku do Gazeta.pl, która moim zdaniem w ostatnich swoich pomysłach bije na głowę Onet nie mówiąc już o WP. Moja subiektywna ocena bazuje na tym co wiedzę na głównych stronach portali – możliwe jednak, że patrząc na wewnętrzne serwis sytuacja wygląda inaczej.

Spamer skrzynek pocztowych

W kategorii największego spamera skrzynek pocztowych również wygrywa o2.pl, nie jest to zaskoczenie ponieważ portal ten znany jest z „skutecznych” akcji promocyjnych. Ciekawy jestem ile z tych opinii bazuje na doświadczeniach i pochodzi od użytkowników poczty w o2 a ile jest efektem niechlubnej opinii portalu i jego „częstych” akcji mailowych.

Ciekawostką jest również iż pozostałe portal za wyjątkiem Gazeta.pl dostały od ankietowanych prawie równe liczby głosów. Gazeta.pl w tym przypadku okazuje się niemal idealnym przyjacielem człowieka!

Portal który najbardziej zmienił się w roku 2008


Zmiany jakie zaszły w portalu Onet jak widać po wyniku w tej kategorii zrobiły na czytelnikach mojego bloga największe wrażenie. Osobiście również oddałem głos na ten portal ponieważ uważam, że zmiana głównej strony portalu była chyba najbardziej efektowną zmianą strony głównej portalu. W roku 2009 taką ewolucją może pochwalić się również wp, ale nie ten okres czasu był oceniany.

Drugiej miejsce Gazeta.pl jest dla mnie również zrozumiałe, aczkolwiek gdybym miał wskazać duże zmiany jakie w roku 2008 to miałbym pewnie z tym problem.

Oceniając portal przez pryzmat działalności całej spółki można powiedzieć, że duże zmiany zachodziły i nadal zachodzą w o2.pl. Przede wszystkim portal odchodzi powoli od treści lekkich, plotkarskich (prawdopodobnie więcej już nie da się w tej kategorii zrobić) i rozbudowuje portfolio o serwisy z kategorii e-commerce oraz informacyjne. Stąd też prawdopodobnie 3 miejsce o2 w tym zestawieniu.

Najlepsze Usługi

Zumi, Zumi – moim zdaniem w tej kategorii Onet wygrał dzięki bardzo dobremu i skutecznemu wdrożeniu lokalizatora zumi.pl. Drugie miejsce Gazeta.pl – być może pomogła integracja poczty tego portalu z gmailem? Trzecie miejsce o2 tłumaczę sobie usługami dodanymi jakie uruchomił portal (sklepy internetowe, porównywarka cen, agregator informacji itp). Uwagę zwraca bardzo słaba na tle innych ocena portalu Interia, który od momentu zmiany na krześle prezesa faktycznie wykazywał się bardzo małą i ograniczoną aktywnością.

Usługi mobilne

Onet albo nic. Prawdopodobnie Onet Lajt jest jedyną usługa mobilną jaką zapamiętaliśmy (ja również). Widać, że w tej dziedzinie inne portal mają sporo do nadrobienia. Nie znam szczerze mówiąc innych usług mobilnych Onetu ale kiedy słyszę o tym co ludzie oglądają na telefonach komórkowych to zawsze w pierwszej kolejności jest właśnie Lajt.

Najbardziej innowacyjny


Onet, Gazeta i Wp – trudno mi zinterpretować ten wynik. Z pewnością w następnej tego typu ankiecie przy tego typu pytaniu poproszę o komentarz (za co i dlaczego). Czytelnicy za najmniej innowacyjne portale uznali natomiast WP i Interia.pl i tutaj znalazł bym już więcej faktów na poparcie tych wyników.

Widać również po liczbie głosów „nie mam zdania”, że pytanie to było dość niezrozumiałe dla osób wypełniających ankietę.

Uwaga – poziom spada


W tej kategorii moje prywatne oceny są bardzo rozbieżne z wynikami końcowymi. Według mnie Gazeta.pl w ostatnim roku zdecydowanie pobiła o2.pl jeśli chodzi o zaniżenie poziomu treści (właściwie nie zauważyłem na o2 szczególnych zmian w stosunku do tego co było wcześniej). Agora może pochwalić się takimi produkcjami jak bobery.pl czy chociażby najbardziej aktywnym wykorzystaniem „tytułów pułapek” czyli nazywania swoich informacji w sposób mylny i znacznie odbiegający od treści tylko po to aby wygenerować więcej odsłon.

Najlepszy przyjaciel człowieka

Czyli portal który najbardziej lubimy, najchętniej odwiedzamy czy też najczęściej czytamy. Patrząc na wcześniejsze wyniki ankiety Onet i Gazeta nie jest zaskoczeniem, natomiast mimo poprzednio krytycznych ocen o2 znalazło się na trzecim miejscu. Interia po raz kolejny najgorzej oceniona.

Podsumowując
Zdecydowanie cały ranking wygrywa Onet.pl we wszystkich „pozytywnych” kategoriach zajmując pierwsze miejsce. Drugie miejsce zajmuje Gazeta.pl – moim zdaniem serwis ten przez wielu postrzegany jest nadal jako solidna marka z dobrymi redakcyjnymi treściami.

Interia i WP to serwisy budzące wśród ankietowanych najmniej emocji i postrzegane raczej jako mało dynamiczne jeśli chodzi o zmiany.

o2 natomiast jest jednocześnie serwisem w którym drażnią nas reklamy i spam ale powoli zaczynamy chyba dostrzegać w nim zmiany kierunku rozwoju.

Obrazek pochodzi z www.coxandforkum.com