131

Od roku Play traci po 60 tys. numerów co kwartał. Czy to się jeszcze da zatrzymać?

Nieubłagalne są dla Play te raporty UKE odnoszące się do przenoszenia numerów pomiędzy operatorami, które to chyba najbardziej oddają aktualne nastroje klientów i ich oceny operatorów.

Jeden kwartał czy dwa kwartały z rzędu można jeszcze odebrać jako wypadek przy pracy, ale w przypadku, kiedy czwarty kwartał z rzędu jeden operator traci po 60 tysięcy numerów na rzecz konkurencji świadczy o trwałym trendzie i ogólnym niezadowoleniu klientów z korzystania z usług tego operatora.

Ale zacznijmy od początku. W III kwartale 2020 roku przeniesiono łącznie 377 565 numerów pomiędzy operatorami. Dla przypomnienia, w II kwartale było to zaledwie 279 884 numerów, co pozwala przypuszczać, że wszystko zaczyna wracać do normy sprzed wybuchu pandemii koronawirusa.

Najwięcej numerów przeniesiono w lipcu – ponad 130 tysięcy, w sierpniu i wrześniu było to odpowiednio prawie 122 tysiące i prawie 126 tysiące.

Liczby odnoszące się do przenoszenia numerów w poszczególnych tygodniach czy dniach nie mają już takiego znaczenia, przejdźmy już zatem do konkretów, czyli kto ile zyskał i stracił na tym. Dla kontrastu i sprawdzenia jak to wyglądało w ostatnim roku cofnijmy się jednak najpierw do ostatniego kwartału 2019 roku, kiedy to Play zaczął tracić w porónaniu z innymi operatorami mnóstwo numerów.

Przenoszenie numerów pomiędzy operatorami IV kwartał 2019 roku/operatorzy infrastrukturalni
Nazwa Dostawcy Usług Dawca Biorca Bilans
Orange 114170 96089 -18081
Play 137121 72117 -65004
Plus 67677 101819 34142
T-Mobile 73822 65763 -8059

 

W IV kwartale Play był na minusie (przyjęte numery minus oddane) ponad 65 tysięcy numerów. Tutaj Orange był też na minusie, ale trzy razy mniej i nieznacznie T-Mobile.

Przenoszenie numerów pomiędzy operatorami w I kwartale 2020 roku/operatorzy infrastrukturalni
Nazwa Dostawcy Usług Dawca Biorca Bilans
Orange 89622 99091 9469
Play 133878 66381 -67497
Plus 71664 92316 20652
T-Mobile 66970 57887 -9083

 

I kwartał już 2020 roku wyglądał jeszcze gorzej, Play stracił ponad 67 tysięcy numerów, T-Mobile miał na minusie prawie 10 tysięcy numerów, a pozostali Orange i Plus na plusie zakończyli ten kwartał.

Przenoszenie numerów pomiędzy operatorami w II kwartale 2020 roku/operatorzy infrastrukturalni
Nazwa Dostawcy Usług Dawca Biorca Bilans
Orange 63189 72707 9518
Play 104363 47192 -57171
Plus 46577 67521 20944
T-Mobile 52825 41205 -11620

 

II kwartał mógłby zwiastować poprawienie się sytuacji Play, ale jak dowiemy się za chwilę – niekoniecznie.

Przenoszenie numerów w III kwartale 2020 roku – „Wielka czwórka”

III kwartał był chyba najgorszy w historii Play, stracili ponad 68 tysięcy numerów – oddali konkurencji 136 tysięcy numerów, a przyjęli 67 tysięcy. Mniej przyjął tylko T-Mobile, który zakończył miniony kwartał z wynikiem 12 tysięcy numerów na minusie, Orange zyskał 13 tysięcy, a Plus tradycyjnie najwięcej – 24 tysiące.

Przenoszenie numerów pomiędzy operatorami w III kwartale 2020 roku/operatorzy infrastrukturalni
Nazwa Dostawcy Usług Dawca Biorca Bilans
Orange 77709 91118 13409
Play 136393 67744 -68649
Plus 65135 89224 24089
T-Mobile 69941 57000 -12941

 

Przenoszenie numerów w III kwartale 2020 roku – operatorzy wirtualni

Przenoszenie numerów pomiędzy operatorami w III kwartale 2020 roku/operatorzy wirtualni
Nazwa Dostawcy Usług Dawca Biorca Bilans
Virgin Mobile Polska Sp. z o.o. 5908 5162 -746
Multimedia Polska S.A. 407 2650 2243
INEA 92 818 726
Vectra S.A. 176 4014 3838
Telestrada S.A. (Lajt Mobile) 918 4041 3123
VikingCo Poland Sp. z o. o. 716 3712 2996
Netia S.A 928 16366 15438
Netia S.A. (d. Telefonia Dialog Sp. z o.o.) 8888 11 -8877
Razem Netia 6561
Lycamobile 1094 382 -712
ITI Neovision S.A. (nc+ mobile) 753 3148 2395
OTVARTA Sp. z o.o. 380 4798 4418
PREMIUM MOBILE S.A. 5291 20653 15362

 

W przypadku operatorów wirtualnych, jedynie Virgin Mobile i Lycamobile zakończyli kwartał na minusie, a wygrywa już tradycyjnie Premium Mobile z kilkunastoma tysiącami numerów na plusie – tak jest już od kilkunastu kwartałów.

Źródło: UKE.