biurko
17

Brak ruchu tylko utrudnia pracę umysłową. O mózg też trzeba dbać

Wydaje mi się, że o pewnych rzeczach wszyscy wiemy, ale i tak trzeba sobie o nich przypominać, bo… łatwo o nich na chwilę zapomnieć (ta chwila może trwać całkiem dużo) i zaniedbać temat. Sprzyja temu prawie (zaniedbywaniu) wszystko: nasze codzienne obowiązki, brak czasu, a czasem brak motywacji. O czym mówię? O tym, że ruch to zdrowie dla naszego mózgu i ciała.

Ruch to zdrowie, każdy to wie

Jeśli ktoś ma chwilę, wystarczy sobie wygooglować to i owo: można poczytać o tym dlaczego ruch jest dla nas dobry, albo o tym dlaczego siedzenie przez cały dzień jest dla nas złe. Mogą to być ciekawe artykuły, albo wręcz publikacje naukowe – co kto lubi.

Informacja, z którą dość często się spotykałem i która zazwyczaj mnie niepokoiła to fakt, że siedząc np. przez 8 godzin, nie da się zniwelować wszystkich doznanych negatywnych efektów poprzez późniejszy ruch. Dlatego najlepiej abyśmy w miarę możliwości robili sobie przerwy od siedzenia i zapewniali sobie chociaż minimalną ilość ruchu.

Jako że bardzo lubię treści tworzone na kanale YouTube należącym do TED-Ed, nie mogłem sobie odmówić wstawienia tu filmiku, w którym informuje się nas o tym, iż zostaliśmy stworzeni do ruchu. Poza tym, że nasze ciało preferuje abyśmy się regularnie poruszali, również nasz mózg ma taką potrzebę. Wyróżniam mózg, ponieważ wydaje się, że czasem możemy ulec myśleniu na zasadzie: wiem, że ruch jest dla mnie zdrowy, ale jestem tak zapracowany, że nie mam na to czasu – muszę siedzieć i myśleć o tym zadaniu. Rzecz w tym, że siedzący tryb życia nie sprzyja nawet myśleniu…

Dbanie o mózg

Na PAP pojawiła się bardzo fajna publikacja, w której pani prof. Dorota Bukowska z AWF w Poznaniu tłumaczy dlaczego powinniśmy dbać o swój mózg. Neurobiolog doradza, aby go ćwiczyć i dostarczać mu nowych informacji. Środowisko w którym żyjemy powinno go odpowiednio stymulować, a więc warto zapewniać sobie np. kontakty międzyludzkie na odpowiednim poziomie oraz… aktywność fizyczną, o której pani prof. mówi:

Pobudza ona jedną z cząsteczek białek neurotropowych (BDNF). To jest substancja, która chroni komórki nerwowe, a jednocześnie stymuluje rozwój połączeń synaptycznych między neuronami, czyli uczestniczy w powiększaniu sieci neuronalnej i komunikacji między neuronami. Wykazano, że w przypadku treningu wytrzymałościowego osób starszych w postaci np. marszu z kijkami czy pływania podnosi się w ich osoczu stężenie tego białka. Tym samym ruch wpływa na lepsze funkcjonowanie mózgu – źródło.

Jeśli zależy nam na sprawnym myśleniu w pracy, to powinniśmy zapewniać sobie odpowiednią ilośc ruchu. Jeśli natomiast zależy nam na sprawnym umyśle w wieku późnej starości, to… też powinniśmy zapewniać sobie odpowiednią ilość ruchu. Jak mówi pani prof. Dorota Bukowska w swojej wypowiedzi dla PAP: „…mimo upływu czasu nasz mózg nawet do 75. roku życia, dzięki sportowi i zdrowej diecie może być zupełnie sprawny”.

Sam o tym ciągle zapominam

Kiedy natknąłem się na informacje o tym, że trzeba zapewniać sobie odpowiednią ilość ruchu to znowu przypomniałem sobie, że bardzo często o tym zapominam… Wychodzi na to, że o tych rzeczach warto sobie czasem przypomnieć (mimo, iż wszyscy o nich wiemy).

Źródło