11

O co chodzi z tym Facebook Lite?

Cokolwiek nie zrobi największy na świecie serwis społecznościowy jest żywo komentowane przez wszystkie blogi i serwisy IT. Tym razem Facebook niby nie chcący (no dobra – można wierzyć, że niechcący) wysłał zaproszenie do testów „lekkiej wersji” serwisu za dużej ilości użytkowników. Beta testerzy dostali taką oto informacje na temat Facebook Lite: We are building a […]



Cokolwiek nie zrobi największy na świecie serwis społecznościowy jest żywo komentowane przez wszystkie blogi i serwisy IT. Tym razem Facebook niby nie chcący (no dobra – można wierzyć, że niechcący) wysłał zaproszenie do testówlekkiej wersji” serwisu za dużej ilości użytkowników.

Beta testerzy dostali taką oto informacje na temat Facebook Lite:

We are building a faster, simpler version of Facebook that we call Facebook Lite. It’s not finished yet and we have plenty of kinks to work out, but we would love to get your feedback on what we have built so far.

Okazuje się, że Facebook pod nazwą lite (lite.facebook.com) przygotowuje lżejszą w gadżety i dodatki wersję swojego serwisu. Niektórzy widząc ją od razu zaczęli zgadywać, że ma to być „atak” na twittera, którego Facebook chciał nie tak dawno kupić.

Czy tak jest w rzeczywistości? Osobiście szczerze wątpię w to aby w ten właśnie sposób Facebook chciał rywalizować z twitterem. Kupując technologię i inżynierów od Friendfeed ma wszystko czego potrzeba aby zbudować czy też przebudować obecne namiastki lifestremingu, które są wewnątrz serwisu.

Trudno natomiast odpowiedzieć na pytanie po co jest tworzona wersja Lite. Myspace robiąc swoją lekką wersję profili użytkownika w kwietniu, prawdopodobnie chciał w ten sposób ułatwić obsługę strony użytkownikom o słabszych łączach czy też korzystających z wdzwanianego lub mobilnego internetu. Możliwe więc, że Facebook poszerzając systematycznie swój zasięg na różnych kontynentach chce zapewnić aby niezależnie od jakości połączenie użytkownicy zawsze mogli korzystać z serwisu.

Co się jednak stanie kiedy użytkownikom bardziej spodoba się właśnie taki odchudzony Facebook? W posunięciach tego serwisu można było w przeszłości doszukiwać się geniuszu – otwarcie platformy z aplikacjami było z pewnością jednym z takich wydarzeń. Czy więc stworzenie wersji lite należało by rozpatrywać również jako jakiś nowy trend, który w dłuższej perspektywie przyniesie znaczne korzyści dla FB?

Warto przyglądać się co wyrośnie z nowego pomysłu FB – możliwe, że rozwiązanie zagadki jaką jest lite jest czymś banalnym i oczywistym, ale skutki wprowadzenia tego chudego FB będą bardziej znaczące niż się wydaje.