12

Nowy pakiet praw pasażerów kolei. Nie tylko zwrot ceny biletu przy spóźnieniu, ale i darmowy bilet na przesiadkę

Na dzisiejszej konferencji prasowej poseł-sprawozdawca Bogusław Liberadzki przedstawił szczegóły uchwalonego przez Parlament Europejski nowego pakietu praw pasażerów kolei, który ma wejść w życie w całej UE, po zatwierdzeniu go przez Radę UE.

O jego głównym elemencie, czyli zwiększeniu opłat przewoźników wypłacanych pasażerom przy opóźnieniach, pisaliśmy Wam już na początku października. Dla przypomnienia, w przypadku opóźnień będzie nam przysługiwać zwrot:

  • 60-90 minut opóźnienia: 50% ceny biletu,
  • 90-120 minut opóźnienia: 75% ceny biletu,
  • powyżej 120 minut opóźnienia: 100% ceny biletu

Z nowych rzeczy natomiast, które pominęliśmy wtedy, poseł wymienia zwiększoną ochronę pasażerów, którzy korzystają z przesiadek, czyli planują podróż z dwoma lub większą liczbą przewoźników.

Dla przykładu – Kolejami Mazowieckimi dojeżdżam do Kutna, a z Kutna Inter City do Poznania. Do tej pory w przypadku opóźnienia pierwszego składu, powodującego spóźnienia na drugi skład, zaciskaliśmy zęby i kupowaliśmy kolejny bilet na kolejny pociąg do Poznania, bo inny przewoźnik i co nam pan zrobi? Pozostawało składać reklamacje, co nie wszystkim się chciało robić, by nie tracić więcej nerwów.

Teraz, po wejściu w życie nowych przepisów, w takim przypadku, nie dość, że będzie nam przysługiwać odszkodowanie od spóźnionego przewoźnika, to i bezpłatne miejsce w najbliższym pociągu tej samej kategorii odjeżdżającym w tym samym kierunku od drugiego przewoźnika. W praktyce podejrzewam, że przewoźnik który się spóźnił, poniesie koszt własnego biletu i koszt zakupu biletu u innego przewoźnika dla spóźnionego na przesiadkę pasażera – jak dla mnie, bomba.

Bogusław Liberadzki:

Jeżeli transport kolejowy ma funkcjonować i być atrakcyjny, to musi mieć odpowiednią jakość. To jej brak, a nie zaostrzone wymogi, będzie zagrożeniem dla bytu europejskiego kolejnictwa. W polityce transportowej UE transport kolejowy uzyskuje największy priorytet, ponieważ jest to transport ekologiczny, zajmujący stosunkowo najmniej przestrzeni, będący w stanie docierać do centrów miast i aglomeracji. Z punktu widzenia ekonomicznego zależy nam na tym, by wykorzystać istniejącą już infrastrukturę. Wprowadzamy nowe wymogi odnośnie jakości usług dla pasażerów.

W głosowaniu 15 listopada 2018 roku projekt uzyskał w Parlamencie Europejskim 530 głosy za i 37 przeciw. Nowe prawo wejdzie w życie po zaakceptowaniu projektu przez Radę UE.

Photo: metrampaz/Depositphotos.