18

Nowy megapanel – już jest ciekawiej!

O Megapanelu pisałem już dość sporo dlatego nie będę tłumaczył czym on jest i jak ważny jest on dla branży internetowej. Zmiany w Megapanelu odbieram bardzo pozytywnie ponieważ oprócz pokazywania grup mam też ranking domen (czyli zestawienie najbardziej popularnych pojedynczych stron www) i aż sześć nowych kategorii tematycznych. Przy okazji zmieniła się również metodologia kalkulacji, […]

O Megapanelu pisałem już dość sporo dlatego nie będę tłumaczył czym on jest i jak ważny jest on dla branży internetowej. Zmiany w Megapanelu odbieram bardzo pozytywnie ponieważ oprócz pokazywania grup mam też ranking domen (czyli zestawienie najbardziej popularnych pojedynczych stron www) i aż sześć nowych kategorii tematycznych.

Przy okazji zmieniła się również metodologia kalkulacji, dzięki czemu wszystkim podskoczył wskaźnik RU (real user) – niektórzy nazwali to urealnieniem wyników. Pamiętam, że kiedy krytykowałem rozbieżności pomiędzy UU i RU wiele osób zarzucało mi brak wiedzy i znajomości (faktycznie nie byłem świadomy, że na dobre cookies czeka się dwa miesiące). Teraz jednak okazuje się, że można zrobić tak aby dane były bliższe rzeczywistości – może jeśli będzie jeszcze kilka zmian to osiągniemy minimalne rozbieżności? Szkoda tylko, że nadal obok wyników RU i PV w tabelkach nie wylądowały wyniki UU.

Dzięki nowej formie megapanelu w publikowanych informacjach zobaczymy wreszcie więcej serwisów oraz co ciekawe więcej kategorii tematycznych – dojdzie E-commerce, Erotyka, Firmowe, Hosting, Publiczne, Wyszukiwarki i katalogi. Wreszcie więc serwisy hostujące pliki nie będą umieszczane w kategorii IT (prawda?), zobaczymy jak wygląda branża porno w PL (bo chyba nie ma co się łudzić, że to właśnie takie serwisy mają największą oglądalność) itp.

Pierwsze czym możemy nacieszyć oczy to ranking najpopularniejszych pojedynczych stron (domen)



Już na pierwszy rzut oka widać, że takie zestawienie pokazuje więcej informacji. Okazuje się, że według zestawienia Wrzuta jest większa od portalu o2.pl, wysoka pozycja bloxa uświadamia, że warto pielęgnować swoją platformę blogową bo może ona pociągnąć w górę całą grupę. Jeśli chodzi o blogi to wysoką pozycję zajęła platforma blogowa blogspot.com z wynikiem ponad 4 milionów RU. Wygląda więc na to, że Googlowska platforma hostuje więcej ciekawych dla Polaków blogów ? Z drugiej strony Blox ma prawie o 1/3 więcej odsłon.

Możemy też wreszcie porównać same portale (bez dodatków i kupowanego ruchu). Okazuje się, że o2 do swojego kolejnego rywala czyli gazety ma aż dwa miliony straty RU (związane jest to z strategią tworzenia nowych marek zamiast rozbudowywania portalu) ale za to wygrywa jeśli chodzi o ilość odsłon co jest jednym z ważniejszych wskaźników (i przydała by się jedna tabelka pokazująca kto osiąga najlepszy wyniki jeśli chodzi o stosunek RU do PV). Interia natomiast nokautuje jeśli chodzi o różnicę w odsłonach Gazetę (prawie 4 krotna różnica!).

Myślę, że więcej smaczków i ciekawych porównań będzie przy okazji publikacji wyników z podziałem na serwisy tematyczne.