21

Nowy Megapanel – albo płacisz albo cię nie widać [aktualizacja]!

Nowy megapanel i zarazem oświadczenie prezesa PBI pokazują, że chyba faktycznie czas na zmiany i wprowadzenie nowej metodologii badania internetu w Polsce i wprowadzenie nowej konkurencyjnej firmy która się takimi badaniami zajmie. Dokładniej chodzi mi o to, że w styczniowych wynikach firmy, które nie płacą za audyt site-centric po prostu w wielu kategoriach nie występują. […]

Nowy megapanel i zarazem oświadczenie prezesa PBI pokazują, że chyba faktycznie czas na zmiany i wprowadzenie nowej metodologii badania internetu w Polsce i wprowadzenie nowej konkurencyjnej firmy która się takimi badaniami zajmie. Dokładniej chodzi mi o to, że w styczniowych wynikach firmy, które nie płacą za audyt site-centric po prostu w wielu kategoriach nie występują. Nie płacącym przestano po prostu estymować dane takie jak odsłony, czas spędzony na stronie itp. Wszystko po to badania byłe dokładniejsze…

I dzięki temu dochodzi do takich absurdalnych sytuacji w których Allegro jest liderem jeśli chodzi o ilość odsłon w Polsce (bo Nasza Klasa nie zapłaciła za audyt i jest nie brana pod uwagę). Oczywiście Nasza Klasa to nie jedyna firma która nie płaci za badanie, na liście mamy jeszcze Facebooka, Google, Wikipedię, Youtube.com itp.

Tabelka przedstawiająca witryny z największą ilością odsłon (źródło internetstandard.pl)



Wyobraźmy sobie teraz sytuację w której PBI idzie do Facebooka czy Wikipedii i opowiada, że mamy takie Polskie badania internetu ale żeby się znaleźć w tabelce trzeba trochę im odpalić bo taki mają model biznesowy i tak zarabiają na życie. Warto też zastanowić się co będzie z nowo pojawiającymi się hitam na polskim rynku. Na przykład jeśli w Polsce zacznie być popularny foursquare.com czy też jakikolwiek inny serwis – wtedy danych też nie zobaczymy dopóki handlowiec PBI nie załatwi sprawy?

Ktoś na Facebooku zapytał czy to teraz nadal jest Polskie Badania Internetu czy też może Badania Płacących za Badanie? Nie chcę być źle zrozumiany – rozumiem, że firma z czegoś musi się utrzymywać itd. Tylko w tym przypadku model biznesowy wpływa na wiarygodność podstaw biznesu czyli na badania.

[Aktualizacja]

Tabelka, którą przedstawiłem w powyżej jest to dzieło Internet Standard. PBI nie miało z jej kształtem oraz formą przedstawienia wyników nic wspólnego. Poprawioną tabelę przedstawiającą prawidłowo pokazane wyniki załączam poniżej (pochodzi ona również z IS)