Office

MS Word, Outlook i PowerPoint z dużymi nowościami. AI wchodzi do akcji

Tomasz Popielarczyk
MS Word, Outlook i PowerPoint z dużymi nowościami. AI wchodzi do akcji
17

Microsoft zapowiada szereg zmian w pakiecie biurowym Office 365. Nowe funkcje będą wykorzystywały chmurę oraz sztuczną inteligencję, aby uczynić pracę użytkownika szybszą i przyjemniejszą. Czy aby na pewno?

Nowości zostaną zaimplementowane zarówno w Wordzie, Outlooku jak i PowerPoincie. Pierwszy z programów otrzyma dwie duże funkcje. Pierwsza to mechanizm wyszukiwania cytatów oraz źródeł badawczych. Po wywołaniu pojawi się on w formie bocznego panelu, gdzie wpiszemy poszukiwaną frazę. Ta zostanie przeanalizowana przez Bing Knowledge Graph i w rezultacie otrzymamy materiały, które mogą być przydatne w naszej pracy. Całość jest wstawiana automatycznie z formatowaniem w postaci nagłówków. Z czasem baza źródeł ma rosnąć - MS już zapowiada dodanie treści związanych z ochroną zdrowia, nauką oraz historią.

Druga nowość to zaawansowane sprawdzanie pisowni z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Dotąd Word w menu kontekstowym pokazywał jedynie typowe podpowiedzi pasujące do danego, źle wpisanego słowa. Teraz zawartość panelu ma być bardziej rozbudowana i analizować kontekst w taki sposób, aby podsuwać nam synonimy, prostsze sformułowania czy bardziej właściwe pojęcia. Takie gramatyczne podpowiedzi mają być oznaczane też w inny sposób - za pomocą podwójnej niebieskiej linii. Nie łudźmy się jednak, że skorzystamy z nich w Polsce. Widać ewidentnie, że Microsoft opracowuje ten mechanizm pod kątem języka angielskiego.

Jeśli chodzi o Outlooka, użytkownicy webowej oraz desktopowej wersji doczekają się mechanizmu Focused Inbox, który wcześniej znalazł zastosowanie na iOS oraz Androidzie. Jest to rozwiązanie bardzo podobne do dzielenia wiadomości na grupy w Gmailu. Na głównym ekranie zobaczymy zatem jedynie najważniejsze e-maile, a wszystkie pozostałe będą kategoryzowane przez specjalny algorytm. Ten bazuje na sztucznej inteligencji i uczy się tego, do jakiej szufladki wkładać dane wiadomości. Druga nowość to wzmianki (poprzedzone znaczkiem małpy "@"), które dotąd były dostępne jedynie w wersji webowej, a teraz będą działać również na desktopach.

Najciekawiej zapowiada się nowa funkcja PowerPointa. Kojarzycie webową aplikację Prezi? Tworzyliśmy w niej jedną wielką makietę, ze slajdami, do których po kolei przysuwała się kamera. W rezultacie nasz projekt nie był linearny i dawał o wiele większą swobodę działania - mniejsze slajdy, większe zbliżenia, trzy slajdy na jednym ekranie itd. W taki sposób ma działać teraz również PowerPoint. Dzięki takiemu rozwiązaniu użytkownik podczas pokazu ma większą kontrolę nad slajdami i może np. błyskawicznie przeskoczyć do ostatniego w momencie, gdy jego publiczność usypia. To nie jedyna tak duża nowość w PowerPoincie w ostatnim czasie - kilka miesięcy temu informowano o imponujących Designer oraz Morph.

Nowości mają pojawić się lada moment w aplikacjach Office'a. Niewykluczone, że w wersjach webowych będą wdrażane stopniowo. Aktualizacja na desktopowych programów powinna pojawić się jeszcze w lipcu.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu