24

Na co poszło aż 10 mln zł? Czyli NIK zabrał się za Polską Agencję Kosmiczną

pieniądze w kosmosie
Polska Agencja Kosmiczna wydaje kosmiczne kwoty na… no właśnie, na co? Na podróże na Marsa? Na budowanie rakiet? Na opracowywanie broni laserowych do zestrzeliwania szpiegowskich satelitów? Dobra wystarczy… tak sobie tylko wymyślam. Zobaczmy jakie są prawdziwe zadania Polskiej Agencji Kosmicznej.

Zadania Polskiej Agencji Kosmicznej

Ustawa z dnia 26 września 2014 r. o Polskiej Agencji Kosmicznej może nam pomóc w lepszym zrozumieniu jej zadań. Jest to na przykład:

  • Inicjowanie, przygotowywanie oraz wdrażanie założeń, głównych kierunków badań i programów rozwoju o istotnym znaczeniu dla interesu narodowego i gospodarki państwa w dziedzinie badań i użytkowania przestrzeni kosmicznej.
  • Przygotowywanie analiz i raportów  z zakresu badań i użytkowania przestrzeni kosmicznej oraz ich wykorzystywania w różnych sektorach gospodarki, a także  w obszarach obronności i bezpieczeństwa państwa.
  • Sprawowanie doradztwa w dziedzinie użytkowania przestrzeni kosmicznej.
  • Prowadzenie działalności informacyjnej i promocyjnej w dziedzinie użytkowania  przestrzeni kosmicznej.

Nie ma sensu wypisywać wszystkiego, ponieważ do podstawowych zadań Agencji zalicza się 17 różnych punktów, o których można poczytać np. tutaj. Te które wymieniłem powyżej są podawane jako metoda na zwiększenie efektywności działania administracji publicznej korzystającej z serwisów opartych o dane satelitarne. Do tego część z tych zadań służy również zwiększeniu obronności i bezpieczeństwa państwa.

Gotowość do doradztwa

Można łatwo zauważyć, że doradztwo jest istotnym elementem pracy Polskiej Agencji Kosmicznej. Właśnie dlatego Polska Agencja Kosmiczna przeznaczyła 10 mln zł z publicznych pieniędzy, m.in. na bilety lotnicze, pensje dla pracowników i wynagrodzenia dla konsultantów, którzy czasem pobierali je w zamian za samą gotowość do doradzania. To co mogło zaniepokoić, to fakt iż nie ma żadnych sprawozdań z działalności ekspertów.

O wszystkim informuje Radio Zet, które powołuje się na „wystąpienie pokontrolne Najwyższej Izby Kontroli, które nie zostawia suchej nitki na kierownictwie tej rządowej instytucji”. Niepokoi również fakt, że pieniądze były wydawane bez organizowania przetargów oraz konkursów.

Na logo Polskiej Agencji Kosmicznej był konkurs

W obronie Polskiej Agencji Kosmicznej mogę przypomnieć o tym, że na logo akurat zorganizowano konkurs. Zwycięski projekt kosztował 15 tys. zł i wygląda tak:

polska agencja kosmiczna logo

Źródło 1, 2, 3