E-commerce

Nie wszystkie sklepy internetowe zdały egzamin w weekend wyprzedaży

Redakcja Antyweb
Nie wszystkie sklepy internetowe zdały egzamin w weekend wyprzedaży
1

Black Friday i Cyber Monday nie tylko zachęciły Polaków do uszczuplenia swoich portfeli, ale i były prawdziwym sprawdzianem cierpliwości internautów. Niechlubni rekordziści z branży ecommerce nie wytrzymali wyprzedażowej gorączki, nawet 5-krotnie spowalniając swój czas ładowania. Znalazły się też sklepy, które w ogóle przestały działać. Natomiast część ekomersów, ku uciesze zakupowiczów, ładowała się znacznie szybciej niż normalnie.

Według danych Krajowej Izby Rozliczeniowej, średnia wartość koszyka zakupów podczas ubiegłorocznego Czarnego Piątku wyniosła ponad 190 zł. Polacy polubili wyprzedażową gorączkę w sieci i coraz chętniej korzystają z promocji oraz obniżek w Black Friday i Cyber Monday. Problemem przestała być gotówka, ale dostępność i atrakcyjność oferty sklepów internetowych. Firma Hostersi, publikująca coroczne raporty szybkości czasu ładowania najpopularniejszych polskich stron i sklepów internetowych, tym razem przyjrzała się kondycji rodzimych ekomersów podczas gorącego weekendu wyprzedaży od Black Friday do Cyber Monday.

Mariusz Juszczyk, Growth Manager z firmy HOSTERSI:

Poza kilkoma wyjątkami, większość badanych przez nas sklepów internetowych poradziła sobie całkiem nieźle, zważywszy na fakt, że ruch na ich stronach był nawet o kilkaset procent większy. Dla infrastruktury serwerowej takiego sklepu to naprawdę ogromne obciążenie, a dla samego sklepu wyzwanie biznesowe. Pamiętajmy bowiem, że zbyt długi czas ładowania serwisu i zbyt długa ścieżka zakupowa przekładają się na większą ilość porzuconych koszyków.

W weekend wyprzedaży (29.11-2.12.2019), najszybszymi spośród badanych sklepów internetowych okazały się amfora.pl (1,1 sekundy), zalando-lounge.pl (1,4 sekundy), euro.com.pl (1,7 sekundy), x-kom.pl (2,1 sekundy), domodi.pl (3,4 sekundy), lancerto.com (3,6 sekundy) oraz neo.24.pl (3,7 sekundy). Najwolniej ładowały się natomiast sklepy 4f.com.pl (9,3 sekundy), empik.com (9 sekund), mediamarkt.pl (8,1 sekund), mediaexpert.pl (7,8 sekund), douglas.pl (7,8 sekund), oponeo.pl (7,2 sekundy), sephora.pl (7,2 sekundy).

W badaniu wyłoniła się także grupa sklepów, która w Black Friday znacznie przyspieszyła w porównaniu do analogicznego pomiaru, przeprowadzonego miesiąc wcześniej. Należą do niej euro.com.pl z czasem 1,6 sekund w porównaniu do 1,8 sekundy, neo24.pl z czasem ładowania 3,7 sekundy w porównaniu do 4,6 sekundy, komputronik.pl z czasem ładowania 5,2 sekund w porównaniu do 7,1 sekundy, mediaexpert.pl z czasem 7,3 sekund w porównaniu do 8,5 sekundy oraz empik.com z czasem 8,8 sekund w porównaniu do 10,2 sekund.

Wojciech Tomaszewski, Chief Marketing & E-commerce Officer, ANSWEAR, ekspert Izby Gospodarki Elektronicznej:

To, że z roku na rok rośnie w Polsce sprzedaż w Black Friday i Cyber Monday, to już oczywistość. Właściwie każdy kolejny rok przynosi rekordy, jeśli chodzi o liczbę transakcji, liczbę klientów, wartości sprzedaży, wartości marży, sprzedaży z aplikacji, urządzeń mobilnych, ruchu na stronach internetowych i wiele innych. Nowością z ostatnich dwóch lat jest to, że Black Friday nie jest już tylko pojedynczym dniem zakupowym, ale całym czarnym tygodniem, a czasem nawet całym miesiącem.

Badanie szybkości ładowania sklepów prowadzono od piątku 29.11.2019 (Black Friday) do 2.12.2019 (Cyber Monday), zbierając dane na temat first (pierwsza użyteczna wersja) i last visual change (pełne załadowanie wszystkich elementów) serwisów. Taki sam pomiar wykonano również miesiąc wcześniej, 29.10.2019, żeby móc dokonać analizy porównawczej. Każdy pomiar wykonywany był co 30 minut. Każdy ze wskazanych sklepów testowany była z trzech lokalizacji: Frankfurt (Amazon Web Service), Warszawa (Oktawave), Rybnik (Hostersi Data Center). W każdej z lokalizacji uruchomione zostały instancje i na nich prowadzone były fizycznie testy ładowania. Test wykonywany był w oparciu o zestaw skryptów, pozwalających na symulacje ładowania stron w przeglądarkach, zbieranie danych i pomiary czasu. W sumie dokonano ponad 5000 pomiarów ładowania badanych sklepów.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu