Android

Nie działają aplikacje na Androida - to globalna awaria systemu

Piotr Kurek
Nie działają aplikacje na Androida - to globalna awaria systemu
2

Z niewyjaśnionych jeszcze przyczyn aplikacje na urządzeniach z Androidem w ostatnich godzinach przestały działać. Problem dotyka posiadaczy urządzeń wielu firm, co wskazuje, że jest to poważny problem. Jednak nie wszystko stracone. Podpowiadamy jak sobie z nim poradzić. Przynajmniej tymczasowo.

Aktualizacja 22.06. Aplikacja Google przestała działać

Od wczesnych godzin porannych dostajemy od Was komunikaty, że aplikacje na Androidzie ponownie mają problemy z działaniem. Dotyka to przede wszystkim tych, którzy w ostatnich 24 godzinach zaktualizowali aplikację Google do najnowszej wersji (12.23.16). Po jej zainstalowaniu apka odmawia posłuszeństwa. Co kilka sekund wyskakuje okno z dość enigmatyczną informacją „Google wciąż przestaje działać”, która w żaden sposób nie jest pomocna. Żadna z trzech proponowanych opcji: o aplikacji, zamknij aplikację, zgłoś opinię nie pomaga rozwiązań problemu. Niektórym pomaga jej ręczne odinstalowanie — czy to samej aktualizacji, czy też całej apki. Jednak nie zawsze ta opcja jest dostępna. Co ciekawe, w Google Play pojawiać się ma jeszcze nowsza aktualizacja, choć nie da się jej pobrać. Błąd zaczyna się pojawiać w czasie korzystania z innych aplikacji Google — np. w Chrome. A to oznacza, że użytkowanie telefonu staje się bardzo utrudnione — w niektórych sytuacjach wręcz niemożliwe.

Aktualizacja 22.06. Aplikacja Google przestała działać

Od wczesnych godzin porannych dostajemy od Was komunikaty, że aplikacje na Androidzie ponownie mają problemy z działaniem. Dotyka to przede wszystkim tych, którzy w ostatnich 24 godzinach zaktualizowali aplikację Google do najnowszej wersji (12.23.16). Po jej zainstalowaniu apka odmawia posłuszeństwa. Co kilka sekund wyskakuje okno z dość enigmatyczną informacją „Google wciąż przestaje działać”, która w żaden sposób nie jest pomocna. Żadna z trzech proponowanych opcji: o aplikacji, zamknij aplikację, zgłoś opinię nie pomaga rozwiązań problemu. Niektórym pomaga jej ręczne odinstalowanie — czy to samej aktualizacji, czy też całej apki. Jednak nie zawsze ta opcja jest dostępna. Co ciekawe, w Google Play pojawiać się ma jeszcze nowsza aktualizacja, choć nie da się jej pobrać. Błąd zaczyna się pojawiać w czasie korzystania z innych aplikacji Google — np. w Chrome. A to oznacza, że użytkowanie telefonu staje się bardzo utrudnione — w niektórych sytuacjach wręcz niemożliwe.

Co na to Google? Na chwilę obecną milczy — nie ma żadnego komentarza, ani potwierdzenia problemu. Co więc zrobić? Próbować odinstalować aplikację Google, jej najnowszą aktualizację lub wymusić jej zatrzymanie: Ustawienia > Aplikacje > Google > Wyłącz/Wymuś zatrzymanie/Odinstaluj aktualizacje. Jeśli to nie pomaga, pozostaje być cierpliwym i czekać na poprawną aktualizację w Google Play. Nie wszędzie będzie się dało skorzystać z tych rozwiązań — na wielu modelach telefonów aplikacja Google jest instalowana domyślnie i użytkownik nie może jej np. całkowicie odinstalować. Jeśli w międzyczasie pojawi się więcej informacji dotyczących tej awarii, w tym sposoby poradzenia sobie z nią, tekst zostanie zaktualizowany. W jednym z komentarzy pojawił się dodatkowy sposób na tymczasowe ominięcie problemu — wyłączenie powiadomień dla Google z poziomu Ustawienia > Aplikacje > Google > Powiadomienia (dzięki Jacek).

Sprawa jest dość poważna, o czym świadczą też komentarze w Google Play na karcie aplikacji Google. Kilkaset wpisów, niektóre z polubieniami od setek użytkowników. Google ma spory problem, który po kilku miesiącach powraca — oby udało im się go rozwiązać szybciej niż ostatnio.

Aplikacja przestała działać. Co się stało na Androidzie?

Od kilku godzin spływają do nas informacje od Czytelników, którzy zwracają nam uwagę na problem z niedziałającymi aplikacjami na urządzeniach z Androidem. Pojawiający się komunikat „Aplikacja przestała działać” uniemożliwia korzystanie z dziesiątek, jeśli nie setek aplikacji, które do tej pory działały bez zarzutu. Zgłoszenia pojawiają się na całym świecie. Choć początkowo dotyczyły one urządzeń Samsunga, tak szybko okazało się, że z awarią borykają się użytkownicy innych producentów — od najbardziej popularnych smartfonów, po te bardziej niszowe. Co się stało?

Społeczność użytkowników z całego świata zdążyła już wyśledzić i zidentyfikować problem oraz winnego. To Android System WebView. W Google Play dowiecie się, że:

Android WebView to wstępnie zainstalowany na urządzeniu składnik systemu bazujący na Chrome. Umożliwia on aplikacjom na Androida wyświetlanie treści internetowych. Należy go na bieżąco aktualizować, by zawierał najnowsze zabezpieczenia i poprawki.

Problemy ma stwarzać także sama przeglądarka Chrome, choć nie do końca wiadomo, czym jest to spowodowane. A to oznacza, że dotyka to przede wszystkim aplikacje oferujące możliwość wyświetlania treści stron internetowych bezpośrednio z ich poziomu — z wykorzystaniem WebView. Dlatego przestały działać m.in. Allegro, OLX, aplikacje pogodowe, skrzynki mailowe i wiele wiele innych. Nie działały lub nadal nie działają aplikacje Google, np. Gmail.

Co zrobić by aplikacje na Androida znów zaczęły działać?

W Google Play pojawiła się właśnie aktualizacja Android System WebView o numerze 89.0.4389.105 — warto ją zainstalować i sprawdzić czy problem został wyeliminowany. Gdyby to nie zadziałało, musicie odinstalować najnowszą aktualizację Android System WebView. W zależności od modelu telefonu, możecie udać się do : Ustawienia > Aplikacje > Android System WebView i z rozwijanego menu wybrać opcję Odinstaluj aktualizację. Nie na każdym urządzeniu ta funkcja jest dostępna i jeśli nie widzicie możliwości odinstalowania aktualizacji z poziomu Ustawień, pomocne może okazać się wyczyszczenie miejsca na dane ora pamięci na dane. Opcje te znajdują się w zakładce Pamięć wewnętrzna.

W rozwiązaniu pomóc ma też zainstalowanie Android System WebView w wersji beta. Znajdziecie ją w Google Play lub na zewnętrznych stronach do pobrania i instalowania plików apk — np. APKMirror. Wersja beta aplikacji (choć wydana 17 marca) nie wywołuje problemów i nie zawiesza innych programów.

Jak widać, samo Google potrafi sporo namieszać w naszych urządzeniach i awaria Androida też może się przytrafić. Nieoczekiwane problemy zdarzają się niemal wszędzie i trzeba mieć świadomość, że mogą pojawiać się coraz częściej. Nie pozostaje nam nic innego jak uzbroić się w cierpliwość i czekać na oficjalne rozwiązanie — które pojawi się w formie aktualizacji.

Aktualizacja. Co zrobić jeśli aplikacje nie działają?

Jak przeczytacie w komentarzach, wielu z Was nadal ma problemy z Android System WebView — a to nie da się tego aktywować (pojawia się informacja, że aplikacja jest wyłączona), odinstalować aktualizacji, a tym bardziej jej zaktualizować z pomocą sklepu Google Play. Tymczasowym rozwiązaniem okazuje się wyłączenie Chrome z poziomu ustawień telefonu/tabletu. Ustawienia > Aplikacje > Chrome > WyłączPowoduje to aktywację Android System WebView, które w Google Play widnieje jako gotowe do aktualizacji. Po pobraniu nowej wersji i jej zainstalowaniu wszystko powinno wrócić do normy — sprawdźcie i dajcie znać w komentarzach. Jednak po ponownym aktywowaniu Chrome, Android System WebView znów zaczyna stwarzać problemy.

Pomóc może też aktualizacja samej przeglądarki do najnowszej wersji, która również pojawiła się w Google Play w ostatnich godzinach. Jednak, podobnie jak w powyższych przypadkach, nie u każdego to zadziała.

Na ten moment nie ma zbyt wielu informacji od Google. Firma wie o problemach, pracuje nad ich rozwiązaniem, jednak nie wiadomo czy nocna aktualizacja Android System WebView i Chrome to wszystko, czego można oczekiwać w najbliższych godzinach. Mam nadzieję, że nie. Technicy firmy sugerują aktualizację obu aplikacji, ale jak widać nie zawsze się to udaje i trzeba dodatkowo kombinować. Pytanie też czy awaria Google wpłynie na dalszy rozwój Androida. System w zależności od producenta się różni i nie każdy ma możliwość skorzystania z tych samych sposobów rozwiązania powstałego problemu.

Co na to Google? Na chwilę obecną milczy — nie ma żadnego komentarza, ani potwierdzenia problemu. Co więc zrobić? Próbować odinstalować aplikację Google, jej najnowszą aktualizację lub wymusić jej zatrzymanie: Ustawienia > Aplikacje > Google > Wyłącz/Wymuś zatrzymanie/Odinstaluj aktualizacje. Jeśli to nie pomaga, pozostaje być cierpliwym i czekać na poprawną aktualizację w Google Play. Nie wszędzie będzie się dało skorzystać z tych rozwiązań — na wielu modelach telefonów aplikacja Google jest instalowana domyślnie i użytkownik nie może jej np. całkowicie odinstalować. Jeśli w międzyczasie pojawi się więcej informacji dotyczących tej awarii, w tym sposoby poradzenia sobie z nią, tekst zostanie zaktualizowany. W jednym z komentarzy pojawił się dodatkowy sposób na tymczasowe ominięcie problemu — wyłączenie powiadomień dla Google z poziomu Ustawienia > Aplikacje > Google > Powiadomienia (dzięki Jacek).

Sprawa jest dość poważna, o czym świadczą też komentarze w Google Play na karcie aplikacji Google. Kilkaset wpisów, niektóre z polubieniami od setek użytkowników. Google ma spory problem, który po kilku miesiącach powraca — oby udało im się go rozwiązać szybciej niż ostatnio.

Aplikacja przestała działać. Co się stało na Androidzie?

Od kilku godzin spływają do nas informacje od Czytelników, którzy zwracają nam uwagę na problem z niedziałającymi aplikacjami na urządzeniach z Androidem. Pojawiający się komunikat „Aplikacja przestała działać” uniemożliwia korzystanie z dziesiątek, jeśli nie setek aplikacji, które do tej pory działały bez zarzutu. Zgłoszenia pojawiają się na całym świecie. Choć początkowo dotyczyły one urządzeń Samsunga, tak szybko okazało się, że z awarią borykają się użytkownicy innych producentów — od najbardziej popularnych smartfonów, po te bardziej niszowe. Co się stało?

Społeczność użytkowników z całego świata zdążyła już wyśledzić i zidentyfikować problem oraz winnego. To Android System WebView. W Google Play dowiecie się, że:

Android WebView to wstępnie zainstalowany na urządzeniu składnik systemu bazujący na Chrome. Umożliwia on aplikacjom na Androida wyświetlanie treści internetowych. Należy go na bieżąco aktualizować, by zawierał najnowsze zabezpieczenia i poprawki.

Problemy ma stwarzać także sama przeglądarka Chrome, choć nie do końca wiadomo, czym jest to spowodowane. A to oznacza, że dotyka to przede wszystkim aplikacje oferujące możliwość wyświetlania treści stron internetowych bezpośrednio z ich poziomu — z wykorzystaniem WebView. Dlatego przestały działać m.in. Allegro, OLX, aplikacje pogodowe, skrzynki mailowe i wiele wiele innych. Nie działały lub nadal nie działają aplikacje Google, np. Gmail.

Co zrobić by aplikacje na Androida znów zaczęły działać?

W Google Play pojawiła się właśnie aktualizacja Android System WebView o numerze 89.0.4389.105 — warto ją zainstalować i sprawdzić czy problem został wyeliminowany. Gdyby to nie zadziałało, musicie odinstalować najnowszą aktualizację Android System WebView. W zależności od modelu telefonu, możecie udać się do : Ustawienia > Aplikacje > Android System WebView i z rozwijanego menu wybrać opcję Odinstaluj aktualizację. Nie na każdym urządzeniu ta funkcja jest dostępna i jeśli nie widzicie możliwości odinstalowania aktualizacji z poziomu Ustawień, pomocne może okazać się wyczyszczenie miejsca na dane ora pamięci na dane. Opcje te znajdują się w zakładce Pamięć wewnętrzna.

W rozwiązaniu pomóc ma też zainstalowanie Android System WebView w wersji beta. Znajdziecie ją w Google Play lub na zewnętrznych stronach do pobrania i instalowania plików apk — np. APKMirror. Wersja beta aplikacji (choć wydana 17 marca) nie wywołuje problemów i nie zawiesza innych programów.

Jak widać, samo Google potrafi sporo namieszać w naszych urządzeniach i awaria Androida też może się przytrafić. Nieoczekiwane problemy zdarzają się niemal wszędzie i trzeba mieć świadomość, że mogą pojawiać się coraz częściej. Nie pozostaje nam nic innego jak uzbroić się w cierpliwość i czekać na oficjalne rozwiązanie — które pojawi się w formie aktualizacji.

Aktualizacja. Co zrobić jeśli aplikacje nie działają?

Jak przeczytacie w komentarzach, wielu z Was nadal ma problemy z Android System WebView — a to nie da się tego aktywować (pojawia się informacja, że aplikacja jest wyłączona), odinstalować aktualizacji, a tym bardziej jej zaktualizować z pomocą sklepu Google Play. Tymczasowym rozwiązaniem okazuje się wyłączenie Chrome z poziomu ustawień telefonu/tabletu. Ustawienia > Aplikacje > Chrome > WyłączPowoduje to aktywację Android System WebView, które w Google Play widnieje jako gotowe do aktualizacji. Po pobraniu nowej wersji i jej zainstalowaniu wszystko powinno wrócić do normy — sprawdźcie i dajcie znać w komentarzach. Jednak po ponownym aktywowaniu Chrome, Android System WebView znów zaczyna stwarzać problemy.

Pomóc może też aktualizacja samej przeglądarki do najnowszej wersji, która również pojawiła się w Google Play w ostatnich godzinach. Jednak, podobnie jak w powyższych przypadkach, nie u każdego to zadziała.

Na ten moment nie ma zbyt wielu informacji od Google. Firma wie o problemach, pracuje nad ich rozwiązaniem, jednak nie wiadomo czy nocna aktualizacja Android System WebView i Chrome to wszystko, czego można oczekiwać w najbliższych godzinach. Mam nadzieję, że nie. Technicy firmy sugerują aktualizację obu aplikacji, ale jak widać nie zawsze się to udaje i trzeba dodatkowo kombinować. Pytanie też czy awaria Google wpłynie na dalszy rozwój Androida. System w zależności od producenta się różni i nie każdy ma możliwość skorzystania z tych samych sposobów rozwiązania powstałego problemu.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu