36

Już nawet Fiat Panda będzie hybrydą, nie ma ucieczki od elektryki

Fiat jest w stosunkowo gorszej sytuacji w kontekście emisji CO2 niż jego konkurenci, bo oferuje głównie lżejsze auta, które mają bardziej zaostrzone normy. Do tej pory jednak nie miał w swojej ofercie żadnej hybrydy, ale w tym roku się to zmieni. Elektryfikacja rozpoczyna się od modelu 500 oraz Panda.

Litrowy silnik benzynowy z generatorem BSG

Zaostrzające się normy emisji spalin wchodzą od tego roku, ale de facto jeszcze z wyjątkami i na dobre zaczną obowiązywać w 2021. Nie zmienia to jednak faktu, że już teraz spędzają sen z powiek wszystkim producentom samochodów. Ten rok z pewnością będzie stał pod znakiem samochodów hybrydowych, bo każdy producent aut sprzedawanych w Europie będzie musiał dodać do swojej oferty takie modele, jeśli nie chce płacić drakońskich kar (95 euro za każdy 1 gram powyżej celu dla KAŻDEGO sprzedanego samochodu). Wczoraj pisałem o hybrydowych Renault Clio i Captur, a dzisiaj mamy pierwsze hybrydowe modele Fiata.

Włoski producent poszedł jednak po linii najmniejszego oporu i zastosował najtańsze rozwiązanie, czyli tzw. miękką hybrydę (MHEV). Nowy benzynowy, trzycylindrowy silnik o pojemności 1 litra sparowano tutaj z generatorem, który służy również jako rozrusznik i napędzany jest paskiem (BSG – Belt Starter Generator). Instalacja o standardowym napięciu 12V ma jeszcze dedykowany akumulator litowo-jonowy o pojemności 11 Ah, który przechowuje energię odzyskiwaną np. podczas hamowania czy dojeżdżania do świateł. Zaletą BSG jest łagodniejsze uruchamianie silnika spalinowego, dzięki czemu system Start/Stop działa niemal niezauważalnie, a silnik spalinowy może wyłączyć się nawet przy prędkości 30 km/h gdy np. dojeżdżamy do świateł.

Cały napęd generuje oszałamiające 70 KM i moment obrotowy na poziomie 92 Nm, co jest i tak lepszym wynikiem w porównaniu do obecnego silnika o pojemności 1,2 litra. Co więcej nowe modele z tym silnikiem będą dostępne już z sześciostopniową przekładnią. To wszystko sprawia, że zużycie paliwa, a co za tym idzie emisja CO2 ma spaść o 20% w przypadku Fiata 500 oraz aż 30% w przypadku Pandy. Nie wiadomo jeszcze tylko jak wpłynie to na cenę tych pojazdów, nowe modele mają pojawić się w salonach w marcu.

Ekologia również we wnętrzu

Co ciekawe pierwsza edycja hybrydowych Fiatów nazwana hucznie Hybrid Launch Edition będzie miała wiele elementów wnętrza wykonanych z materiałów poddanych wcześniej recyklingowi. Ma to podkreślać ekologiczny charakter tych samochodów ;-).