Felietony

Na Androidzie da się zarobić tyle samo co na iOS, tylko nie z Google

Grzegorz Marczak
Na Androidzie da się zarobić tyle samo co na iOS, tylko nie z Google
34

Android i iOS to systemy mobile, które ścierają się ze sobą nie tylko w walce o udział w rynku ale również o developerów którzy tworzą na nie aplikacje. Zachętą dla programistów jest oczywiście możliwość zarobienia pieniędzy na swoich produktach. W tym pojedynku zdecydowanie wygrywa Apple, które dzi...

Android i iOS to systemy mobile, które ścierają się ze sobą nie tylko w walce o udział w rynku ale również o developerów którzy tworzą na nie aplikacje. Zachętą dla programistów jest oczywiście możliwość zarobienia pieniędzy na swoich produktach. W tym pojedynku zdecydowanie wygrywa Apple, które dzięki swojemu zamkniętemu ekosystemowi stworzyło świetny kanał dystrybucji i sprzedaży aplikacji mobilnych.

Android to jednak nie tylko Google Play (czyli dawny Android Marketplace) i jak pokazują analizy firmy flurry.com na aplikacjach na Androida da się zarabiać również efektywnie co w ekosystemie Apple. Wystarczy tylko poszukać bardziej efektywnego sklepu niż ten oryginalny od Google.

Flurry zbadało taki sam zestaw aplikacji dostępny zarówno w App Store, Google Play i uwaga w sklepie Amazona. Okazało się, że sklep Amazona wygenerował 89% przychodów (per aktywny użytkownik) jakie aplikacje osiągnęły w sklepie Apple, Google Play osiągnął natomiast tylko 23%.

Z danych tych można wyciągnąć kilka bardzo ciekawych wniosków. Przede wszystkim efektywność Amazonu, to przyzwyczajeni do płacenia od lat użytkownicy. Google jeszcze długo musi pracować aby dorobić się takiej społeczności (o ile to w ogóle możliwe). Po drugie Android już dawno przestał być systemem mobilnym Google, widać to po tym jak efektywnie inni potrafią wykorzystywać tę platformę. Dane te świadczą też o tym, że rozproszona dystrybucja otwartego systemu to szansa dla developerów na zarobienie pieniędzy.

Czy Google może poprawić ten stan rzeczy? Apple i Amazon bardzo długo pracowali na to aby osiągnąć taki poziom zaufania i akceptacji wśród klientów (akceptacji cen, produktów, usług itp). Google jest natomiast firmą, która od zawsze kojarzyła nam się z dobrymi ale darmowymi usługami. Przyzwyczajenie teraz swoich użytkowników do płatnych usług, treści czy też aplikacji może być bardzo dużym wyzwaniem.

Zdjęcie

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Więcej na tematy:

GoogleAndroidAmazonmobile apps