30

Muzycy obawiają się nowej technologii Spotify. My też powinniśmy

spotify logo
Muzyczne rekomendacje bazujące na emocjach, płci, wieku lub akcencie użytkownika? Spotify opatentowało coś wyjątkowego, ale technologia budzi obawy.

List przygotowany przez ponad 180 artystów, wśród których znaleźli się Talib Kweli, Eve 6, Rage Against the Machine’s Tom Morello, The Moldy Peaches’ Kimya Dawson czy DIIV, jest skierowany do szefa Spotify Daniela Eka. Żądają oni publicznej deklaracji od Spotify, że opatentowane rozwiązanie nigdy nie zostanie użyte przez firmę oraz nie będzie odsprzedane innym podmiotom ani licencjonowane.

Zmiany w Spotify. Zarządzanie zapisaną muzyką będzie teraz dużo łatwiejsze

Muzyczne rekomendacje na podstawie wieku, akcentu, wieku i emocji

Cała sprawa rozbija się oczywiście o potrzebę ciągłego nasłuchiwania, co jest kwestią, która może nas – użytkowników – najbardziej interesować, ale sam list nawiązuje też do innych spraw. Zawarto w nim bowiem zarzuty dotyczące manipulacji emocjonalnej, dyskryminacji osób trans i niebinarnych, naruszania prywatności i bezpieczeństwa danych oraz pogłębiania nierówności w branży muzycznej. „Muzyka powinna służyć realcjom międzyludzkim, a nie dla algorytmu maksymalizującego zysk”
– można przeczytać w liście.

Spotify podnosi ceny – także w Europie

Żeby sytuacja była jasna dodam, że oprócz patentu Spotify nigdzie nie zapowiedziało wdrożenia tej technologii, ani uruchomienia funkcji nasłuchiwania na smartfonach użytkowników poprzez aplikację mobilną. By takie działanie w ogóle było podjęte przez urządzenie, najpierw musielibyśmy wyrazić na to zgodę i zezwolić na korzystanie z mikrofonu przez aplikację. Ta ostatnia czynność mogłaby wzbudzić pewne wątpliwości i obawy u użytkowników, więc nie sądzę, by z dnia na dzień miliony słuchaczy stały się obiektem nasłuchu Spotify.

Rekomendacje Spotify mogłyby być jeszcze lepsze?

Z drugiej zaś strony, sama technologia może robić wrażenie, mimo że jej opis brzmi niepokojąco. Już teraz algorytmy Spotify są niesamowicie skuteczne w tworzeniu rekomendacji, więc gdyby dysponowały one większą ilością danych na temat tego, ile osób jest w pomieszczeniu, w jakim języku (i z jakim akcentem) mówią oraz jakie emocje im towarzyszą, to faktycznie rekomendacje mogłyby się okazać zaskakująco trafne.

Spotify będzie wszędzie, nawet…w Facebooku. To recepta na sukces?

Wspomniany list nie jest to pierwszą reakcją na ten patent, wcześniej w tej samej sprawie list wystosowała grupa Access Now, na który Spotify odpowiedziało zapewniając, że technologia nie została użyta i nie ma planów jej wdrożenia i dodało, że wiele firm patentuje innowacje, które nie są finalnie wykorzystywane w produktach i usługach.

Źródło: Gizmodo