11

Monitoring Social Media powie Ci gdzie warto skoczyć na wakacje!

Nikt nie lubi wyglądać jak turysta. Podczas mojego pobytu w Nowym Jorku zauważyłem, że niektórzy mieszkańcy są w posiadaniu niewielkich notesów, w których skrzętnie chowają małe mapy tego miasta. Raz zdarzyło mi się nawet rozmawiać z takim człowiekiem, który otwarcie stwierdził, że woli dwa razy się upewnić czy jedzie właściwą linią metra i czy czasem […]

Nikt nie lubi wyglądać jak turysta. Podczas mojego pobytu w Nowym Jorku zauważyłem, że niektórzy mieszkańcy są w posiadaniu niewielkich notesów, w których skrzętnie chowają małe mapy tego miasta. Raz zdarzyło mi się nawet rozmawiać z takim człowiekiem, który otwarcie stwierdził, że woli dwa razy się upewnić czy jedzie właściwą linią metra i czy czasem nie musi się gdzieś przesiąść, niż pytać o drogę, bo ludzie się dziwnie na niego patrzą, jak na obcego.

Oczywiście nie mam tu na myśli wstydzenia się miejsca, z którego się pochodzi. Bycie turystą to nic złego, jednak pamiętajmy, że turyści są zupełnie inaczej traktowani niż miejscowi. Często ceny w sklepach, barach i restauracjach są specjalnie zawyżane dla turystów. Podobnie ma się to z różnego rodzaju suwenirami, które turyści uwielbiają kupować. To właśnie im wciska się najtańszy szmelc z Chin, a często także wmawia się turystom, że dany szmelc został  wyprodukowany „starym indiańskim sposobem, o którym tylko nieliczni wiedzą”.

Niestety mało kto z nas potrafi się zachowywać w obcym kraju jak jego mieszkaniec. Zazwyczaj na pierwszy rzut oka widać, że dany jegomość nie pochodzi z tych okolic. Jednakże planując swoją następną podróż czy wczasy od dziś możecie zacząć korzystać z Suggestme, który prawdopodobnie zmieni wasze podejście do zagranicznych wyjazdów.

Startup ten to typowe narzędzie dla podróżujących, bo zbiera on informacje z kanałów social media takich jak Twitter, Foursquare czy Facebook o miejscu, do którego się wybieramy. Dzięki tym informacjom, a właściwie dzięki opiniom, które wyrażają jego mieszkańcy będziemy wiedzieli co, gdzie, jak i dlaczego się dzieje w miejscu, które planujemy odwiedzić. Tak więc jeżeli nie możemy w krótkim odstępie czasu stać się mieszkańcem, to chociaż spróbujmy zachowywać się jak oni.

Do rozmowy dziś zaprosiłem współtwórcę Suggestme, czyli Henka Jana Bijmolta.

O co chodzi z Suggestme? Co tak właściwie robicie? Kim są Wasi klienci?

Większość z nas, podróżników i turystów ma już po prostu dość oglądania tych samych szlaków i ścieżek przygotowanych dla „turystów”. Są one zazwyczaj nudne i nie pokazują prawdziwej duszy danego miejsca. Społeczeństwo się zmienia, podczas swoich podróży chce zobaczyć coś ciekawego, coś o czym wiedzą tylko miejscowi, coś czego nie ma w przewodnikach. Suggestme to tak naprawdę pewien rodzaj przewodnika, który jest nieustannie pisany przez mieszkańców różnych miast i turystów, którzy je odwiedzają. W tym momencie posiadamy spersonalizowane przewodniki po Londynie, Amsterdamie, Barcelonie, Nowym Jorku i Berlinie. Chociaż z drugiej strony ciężko powiedzieć, że są one gotowe, bo cały czas się zmieniają pod wpływem sugestii i opinii ludzi będących tam w tym danym momencie.

Najważniejsze dla nas, twórców było stworzenie przewodnika, który poza najbardziej charakterystycznymi, wręcz klasycznymi miejscami w danym mieście, będzie podpowiadał ciekawe miejsca, które warto zobaczyć. Wszystko opiera się o monitoring social media, dzięki któremu wiemy co dzieje się w danym czasie, w danym miejscu. Dzięki temu jesteśmy w stanie podpowiadać miejsca, które warto odwiedzić, bo o nich aktualnie się dużo mówi. Na przykład na foursquerze kilku ludzi podzieli się ciekawą opinią na temat trasy widokowej, lub doda z niej zdjęcia.

Co robicie lepiej od konkurencji?

Czy wiesz jak znaleźć jakieś unikatowe romantyczne miejsca będąc np. pierwszy raz w Londynie? Oczywiście na pewno wiesz, bądź przeczytałeś, że warto odwiedzić Tower, że obowiązkowo trzeba podejść pod zegar Big Ben, czy podejść pod Parlament. Jednak tych najbardziej urokliwych miejsc wychwalanych przez miejscowych w przewodnikach nie znajdziesz. My stworzyliśmy narzędzie, dzięki któremu będąc w podróży użytkownik będzie mógł odnaleźć najbardziej ukryte, ale za to najciekawsze lokalizacje w miejscu , w którym się znajduje.  W końcu nie ma nic cenniejszego od rekomendacji tubylców, prawda? Podróżujący dzięki opiniom mieszkańców może samodzielnie stworzyć plan swojej wycieczki.

1

Jaki był Twój pierwszy komputer? Ile miałeś lat gdy zacząłeś korzystać ze stron WWW? 

Moim pierwszym komputerem była konsola i zmarnowałem połowę swojego dzieciństwa przed nią. Był nią 8 bitowy NES, przy którym spędziłem niezliczone godziny grając w Mario Bros 2. Do tej pory jestem uzależniony od tej gry. Mój pierwszy computer nabyłem w wieku 15 lat, mało osób to jeszcze pamięta, ale korzystałem jeszcze z modelu dial-up (tego z dziwnymi dźwiękami niczym z kosmosu), ale rodzice szybko zabrali mi kabel od internetu gdy zaczęły przychodzić rachunki po 500 – 1000 USD za telefon. Na szczęście mój tato okazał się wyrozumiały i pozwolił mi korzystać z internetu, bo wiedział że to przyszłość.

Kiedy ostatni raz byłeś na wakacjach i jakie miejsce odwiedziłeś?

Generalnie na wakacjach byłem całkiem niedawno, bo raptem kilka miesięcy temu. Właściwie to była podróż biznesowa połączona z małymi wakacjami. Byłem z moim kolegą w Curacao. Nie ma to jak dobry brain storm na plaży!

Jak zaczynasz swój dzień?

Pierwsze co to sprawdzam jakie miejsca są aktualnie najpopularniejsze w miastach, które śledzi nasz system. Pojawiają się tam miejsca, o których najwięcej mówią turyści i miejscowi w danym momencie. To chyba najciekawsze i najbardziej ekscytujące zajęcie jakie mam w pracy, bo mogę zaplanować także swoją podróż.

Wszyscy mają swoje kreatywne momenty. Kiedy Ty je masz? Podczas obiadu? W sklepie?

Hehe najbardziej kreatywny jestem gdy myję zęby przed pójściem spać. Mam nawet w łazience notes, na którym zapisuję swoje mniej lub bardziej szalone pomysły.

Metropolitan Museum of Art in New York

Ile osób tworzy zespół Suggestme?

Zaczynaliśmy z pięcioma osobami na pokładzie, aktualnie jest nas osiem.

Wiele osób ma pomysły, co Ciebie skłoniło do realizacji swojego?

Chyba moje, a raczej nasze potrzeby. Na pomysł stworzenia Suggestme wpadliśmy któregoś dnia planując nasze wakacje. Wcześniej samodzielnie, żmudnie dzwoniliśmy po znajomych i pytaliśmy ich na Facebooku i Twitterze jakie miejsca warto odwiedzić będąc np. w Barcelonie.  Stwierdziliśmy więc, że warto stworzyć taki agregator treści o miejscach na świecie.

Jak zaczynaliście?

Początkowo najwięcej czasu pochłonęło nam stworzenie pierwszej bety i dodanie do niej najpopularniejszych miejsc, które odwiedzają turyści. W każdym mieście jest ich kilka tysięcy. W tym momencie w kilku miastach mam ponad 120 tysięcy takich hot spotów, które warto odwiedzić. Są to różnego rodzaju miejsca widokowe, place, pomniki, muzea, parki, fontanny, restauracje, deptaki etc. Do tego dochodzą miejsca,  o których ludzie mówią w sieci. Jednak dodajemy tylko takie, o których pojawiają się wzmianki przez około 30 dni pod rząd.

Jak widzisz Suggestme za 5 lat?

Wierzymy, że dzięki naszemu narzędziu jesteśmy w stanie zmienić branżę turystyczną. Liczymy, że zwiedzanie świata stanie się bardziej świadome, a sugestie mieszkańców i innych turystów pomogą innym podróżującym odkrywać świat w pełni jego okazałości. Wierzymy w potencjał social travel, w to, że to nowy rodzaj podróżowania. Naszym marzeniem jest stworzenie przewodnika, który w czasie rzeczywistym będzie mógł zmieniać się i informować o nowo odkrytych miejscach w naszej okolicy.

Camp Nou Stadium in Barcelona

Masz jakieś rady dla młodych, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z biznesem w internecie?

Pieniądze nie są najważniejsze. Ważne jest by zrobić coś fajnego dla ludzi, dać im nową wartość dodaną do ich życia. My wierzymy, że to robimy.

A jakieś inne rady?

Duże ego to największy wróg. Po pierwsze, zadawać pytania i słuchać odpowiedzi. Po drugie, mieć trochę pokory.

5 narzędzi, bez których nie mógłbyś żyć?

Springwise.com – czasem można znaleźć ciekawe biznesowe informacje

TheNextWeb – chyba najfajniejszy portal związany z biznesem w internecie

SearchEngineWatch – po prostu kocham SEO;

trendwatching.com – trzeba być na bieżąco;

Business Insider – mnóstwo ciekawych historii i informacji o świecie.

Możesz się podzielić jakimiś danymi, liczbami?

W tym momencie mamy ponad 350 tysięcy UU miesięcznie.

Finansujemy się z własnej kieszeni, do tej pory wydaliśmy 200 tysięcy euro na Suggestme.

Zwrot z inwestycji wystarcza na pokrycie rachunków. W tym  momencie zarabiamy na prowizji z rezerwacji hoteli i lotów. Jednak w tym roku wprowadzimy opcje Premium, czyli przewodniki (a raczej opcje w nich), które będą dodatkowo płatne.