Startups

Monitoring Social Media powie Ci gdzie warto skoczyć na wakacje!

Krzysztof Wąsowski
Monitoring Social Media powie Ci gdzie warto skoczyć na wakacje!
11

Nikt nie lubi wyglądać jak turysta. Podczas mojego pobytu w Nowym Jorku zauważyłem, że niektórzy mieszkańcy są w posiadaniu niewielkich notesów, w których skrzętnie chowają małe mapy tego miasta. Raz zdarzyło mi się nawet rozmawiać z takim człowiekiem, który otwarcie stwierdził, że woli dwa razy się...

Nikt nie lubi wyglądać jak turysta. Podczas mojego pobytu w Nowym Jorku zauważyłem, że niektórzy mieszkańcy są w posiadaniu niewielkich notesów, w których skrzętnie chowają małe mapy tego miasta. Raz zdarzyło mi się nawet rozmawiać z takim człowiekiem, który otwarcie stwierdził, że woli dwa razy się upewnić czy jedzie właściwą linią metra i czy czasem nie musi się gdzieś przesiąść, niż pytać o drogę, bo ludzie się dziwnie na niego patrzą, jak na obcego.

Oczywiście nie mam tu na myśli wstydzenia się miejsca, z którego się pochodzi. Bycie turystą to nic złego, jednak pamiętajmy, że turyści są zupełnie inaczej traktowani niż miejscowi. Często ceny w sklepach, barach i restauracjach są specjalnie zawyżane dla turystów. Podobnie ma się to z różnego rodzaju suwenirami, które turyści uwielbiają kupować. To właśnie im wciska się najtańszy szmelc z Chin, a często także wmawia się turystom, że dany szmelc został  wyprodukowany „starym indiańskim sposobem, o którym tylko nieliczni wiedzą”.

Niestety mało kto z nas potrafi się zachowywać w obcym kraju jak jego mieszkaniec. Zazwyczaj na pierwszy rzut oka widać, że dany jegomość nie pochodzi z tych okolic. Jednakże planując swoją następną podróż czy wczasy od dziś możecie zacząć korzystać z Suggestme, który prawdopodobnie zmieni wasze podejście do zagranicznych wyjazdów.

Startup ten to typowe narzędzie dla podróżujących, bo zbiera on informacje z kanałów social media takich jak Twitter, Foursquare czy Facebook o miejscu, do którego się wybieramy. Dzięki tym informacjom, a właściwie dzięki opiniom, które wyrażają jego mieszkańcy będziemy wiedzieli co, gdzie, jak i dlaczego się dzieje w miejscu, które planujemy odwiedzić. Tak więc jeżeli nie możemy w krótkim odstępie czasu stać się mieszkańcem, to chociaż spróbujmy zachowywać się jak oni.

Do rozmowy dziś zaprosiłem współtwórcę Suggestme, czyli Henka Jana Bijmolta.

O co chodzi z Suggestme? Co tak właściwie robicie? Kim są Wasi klienci?

Większość z nas, podróżników i turystów ma już po prostu dość oglądania tych samych szlaków i ścieżek przygotowanych dla „turystów”. Są one zazwyczaj nudne i nie pokazują prawdziwej duszy danego miejsca. Społeczeństwo się zmienia, podczas swoich podróży chce zobaczyć coś ciekawego, coś o czym wiedzą tylko miejscowi, coś czego nie ma w przewodnikach. Suggestme to tak naprawdę pewien rodzaj przewodnika, który jest nieustannie pisany przez mieszkańców różnych miast i turystów, którzy je odwiedzają. W tym momencie posiadamy spersonalizowane przewodniki po Londynie, Amsterdamie, Barcelonie, Nowym Jorku i Berlinie. Chociaż z drugiej strony ciężko powiedzieć, że są one gotowe, bo cały czas się zmieniają pod wpływem sugestii i opinii ludzi będących tam w tym danym momencie.

Najważniejsze dla nas, twórców było stworzenie przewodnika, który poza najbardziej charakterystycznymi, wręcz klasycznymi miejscami w danym mieście, będzie podpowiadał ciekawe miejsca, które warto zobaczyć. Wszystko opiera się o monitoring social media, dzięki któremu wiemy co dzieje się w danym czasie, w danym miejscu. Dzięki temu jesteśmy w stanie podpowiadać miejsca, które warto odwiedzić, bo o nich aktualnie się dużo mówi. Na przykład na foursquerze kilku ludzi podzieli się ciekawą opinią na temat trasy widokowej, lub doda z niej zdjęcia.

Co robicie lepiej od konkurencji?

Czy wiesz jak znaleźć jakieś unikatowe romantyczne miejsca będąc np. pierwszy raz w Londynie? Oczywiście na pewno wiesz, bądź przeczytałeś, że warto odwiedzić Tower, że obowiązkowo trzeba podejść pod zegar Big Ben, czy podejść pod Parlament. Jednak tych najbardziej urokliwych miejsc wychwalanych przez miejscowych w przewodnikach nie znajdziesz. My stworzyliśmy narzędzie, dzięki któremu będąc w podróży użytkownik będzie mógł odnaleźć najbardziej ukryte, ale za to najciekawsze lokalizacje w miejscu , w którym się znajduje.  W końcu nie ma nic cenniejszego od rekomendacji tubylców, prawda? Podróżujący dzięki opiniom mieszkańców może samodzielnie stworzyć plan swojej wycieczki.

Jaki był Twój pierwszy komputer? Ile miałeś lat gdy zacząłeś korzystać ze stron WWW? 

Moim pierwszym komputerem była konsola i zmarnowałem połowę swojego dzieciństwa przed nią. Był nią 8 bitowy NES, przy którym spędziłem niezliczone godziny grając w Mario Bros 2. Do tej pory jestem uzależniony od tej gry. Mój pierwszy computer nabyłem w wieku 15 lat, mało osób to jeszcze pamięta, ale korzystałem jeszcze z modelu dial-up (tego z dziwnymi dźwiękami niczym z kosmosu), ale rodzice szybko zabrali mi kabel od internetu gdy zaczęły przychodzić rachunki po 500 – 1000 USD za telefon. Na szczęście mój tato okazał się wyrozumiały i pozwolił mi korzystać z internetu, bo wiedział że to przyszłość.

Kiedy ostatni raz byłeś na wakacjach i jakie miejsce odwiedziłeś?

Generalnie na wakacjach byłem całkiem niedawno, bo raptem kilka miesięcy temu. Właściwie to była podróż biznesowa połączona z małymi wakacjami. Byłem z moim kolegą w Curacao. Nie ma to jak dobry brain storm na plaży!

Jak zaczynasz swój dzień?

Pierwsze co to sprawdzam jakie miejsca są aktualnie najpopularniejsze w miastach, które śledzi nasz system. Pojawiają się tam miejsca, o których najwięcej mówią turyści i miejscowi w danym momencie. To chyba najciekawsze i najbardziej ekscytujące zajęcie jakie mam w pracy, bo mogę zaplanować także swoją podróż.

Wszyscy mają swoje kreatywne momenty. Kiedy Ty je masz? Podczas obiadu? W sklepie?

Hehe najbardziej kreatywny jestem gdy myję zęby przed pójściem spać. Mam nawet w łazience notes, na którym zapisuję swoje mniej lub bardziej szalone pomysły.

Ile osób tworzy zespół Suggestme?

Zaczynaliśmy z pięcioma osobami na pokładzie, aktualnie jest nas osiem.

Wiele osób ma pomysły, co Ciebie skłoniło do realizacji swojego?

Chyba moje, a raczej nasze potrzeby. Na pomysł stworzenia Suggestme wpadliśmy któregoś dnia planując nasze wakacje. Wcześniej samodzielnie, żmudnie dzwoniliśmy po znajomych i pytaliśmy ich na Facebooku i Twitterze jakie miejsca warto odwiedzić będąc np. w Barcelonie.  Stwierdziliśmy więc, że warto stworzyć taki agregator treści o miejscach na świecie.

Jak zaczynaliście?

Początkowo najwięcej czasu pochłonęło nam stworzenie pierwszej bety i dodanie do niej najpopularniejszych miejsc, które odwiedzają turyści. W każdym mieście jest ich kilka tysięcy. W tym momencie w kilku miastach mam ponad 120 tysięcy takich hot spotów, które warto odwiedzić. Są to różnego rodzaju miejsca widokowe, place, pomniki, muzea, parki, fontanny, restauracje, deptaki etc. Do tego dochodzą miejsca,  o których ludzie mówią w sieci. Jednak dodajemy tylko takie, o których pojawiają się wzmianki przez około 30 dni pod rząd.

Jak widzisz Suggestme za 5 lat?

Wierzymy, że dzięki naszemu narzędziu jesteśmy w stanie zmienić branżę turystyczną. Liczymy, że zwiedzanie świata stanie się bardziej świadome, a sugestie mieszkańców i innych turystów pomogą innym podróżującym odkrywać świat w pełni jego okazałości. Wierzymy w potencjał social travel, w to, że to nowy rodzaj podróżowania. Naszym marzeniem jest stworzenie przewodnika, który w czasie rzeczywistym będzie mógł zmieniać się i informować o nowo odkrytych miejscach w naszej okolicy.

Masz jakieś rady dla młodych, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z biznesem w internecie?

Pieniądze nie są najważniejsze. Ważne jest by zrobić coś fajnego dla ludzi, dać im nową wartość dodaną do ich życia. My wierzymy, że to robimy.

A jakieś inne rady?

Duże ego to największy wróg. Po pierwsze, zadawać pytania i słuchać odpowiedzi. Po drugie, mieć trochę pokory.

5 narzędzi, bez których nie mógłbyś żyć?

Springwise.com – czasem można znaleźć ciekawe biznesowe informacje

TheNextWeb – chyba najfajniejszy portal związany z biznesem w internecie

SearchEngineWatch – po prostu kocham SEO;

trendwatching.com – trzeba być na bieżąco;

Business Insider – mnóstwo ciekawych historii i informacji o świecie.

Możesz się podzielić jakimiś danymi, liczbami?

W tym momencie mamy ponad 350 tysięcy UU miesięcznie.

Finansujemy się z własnej kieszeni, do tej pory wydaliśmy 200 tysięcy euro na Suggestme.

Zwrot z inwestycji wystarcza na pokrycie rachunków. W tym  momencie zarabiamy na prowizji z rezerwacji hoteli i lotów. Jednak w tym roku wprowadzimy opcje Premium, czyli przewodniki (a raczej opcje w nich), które będą dodatkowo płatne.

 

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Więcej na tematy:

wakacje