3

mObywatel w końcu z przydatną funkcją uwierzytelnienia się w zaufanych instytucjach. Na początek PZU

Ministerstwo Cyfryzacji zorganizowało dziś konferencję prasową za pośrednictwem Microsoft Teams, na której zapowiedziano oczekiwaną funkcjonalność w aplikacji mObywatel, pozwalającą na uwierzytelnianie się obywateli w zaufanych instytucjach i firmach.

Na początek konferencji minister cyfryzacji, Marek Zagórski podzielił się aktualnymi danymi odnoszącymi się do popularności aplikacji mObywatel i Profilu Zaufanego wśród obywateli.

Aktualnie z aplikacji mobilnej mObywatel, dostępnej na smartfony z Androidem i iOS korzysta ponad 1,3 mln obywateli. Jak wiadomo, aby w ogóle móc z niej korzystać niezbędne jest posiadanie Profilu Zaufanego, a ten założyło już ponad 7,4 mln osób.

Do tej pory udało się wdrożyć w aplikacji mObywatel sześć funkcjonalności – mTożsamość, Legitymację studencką i szkolną, mPojazd, eRecepty, Polak za granicą oraz w formie testów mPrawo jazdy i Licznik punktów karnych.

W planach ministerstwa jest dodanie do aplikacji mObywatel szeregu innych funkcji, między innymi kart miejskich czy aglomeracyjnych, potwierdzania prawa do wykonywania zawodu czy karty dużej rodziny. W pierwszej jednak kolejności pojawi się w niej wspomniane mPrawo jazdy i licznik punktów karnych dla wszystkich obywateli, po uchwaleniu ustawy w sejmie, która jest obecnie już procedowana.

Minister cyfryzacji Marek Zagórski:

To ważny kamień milowy w rozwoju aplikacji mObywatel. To również odpowiedź na potrzeby instytucji, biznesu, ale przede wszystkim obywateli. Zaczynamy od współpracy z PZU, ale z nowej funkcjonalności będą mogli korzystać także klienci innych instytucji. Wystarczy, że te firmy, urzędy, czy uczelnie dołączą do naszego projektu.

Już teraz jednak pojawi się w aplikacji możliwość uwierzytelniania się obywateli nie tylko w jednostkach administracji publicznych, ale również w zewnętrznych instytucjach czy firmach, które uzyskają status zaufanych. Co to oznacza dokładnie? Wszystkie instytucje czy firmy chcące uczestniczyć w tym systemie i które przejdą proces certyfikacji i integracji z systemem rejestrów państwowych, będą mogły identyfikować obywateli i otrzymywać od nich swoje dane przy pomocy aplikacji mObywatel.

Jak dokładnie będzie przebiegał ten proces? Na początek do systemu dołączyło PZU, dzięki temu na przykład podczas zakładania konta w mojePZU, użytkownicy aplikacji mObywatel do potwierdzenia swojej tożsamości i przekazania danych będą musieli jedynie zeskanować kod QR na stronie, co automatycznie wypełni formularz rejestracji danymi z systemu rejestru państwowych i jednocześnie uwierzytelni obywatela, bez konieczności dodatkowej weryfikacji czy wizyt w oddziałach PZU.

Przed uwierzytelnieniem i przekazaniem danych, obywatelom wyświetli się na ekranie aplikacji informacja, jakie dokładnie dane przekazują i jakiej instytucji, podobnie jak ma to miejsce na przykład przy potwierdzaniu płatności internetowych przy użyciu kodu BLIK.

Minister cyfryzacji Marek Zagórski:

Co najważniejsze, za pośrednictwem mObywatela dane są przekazywane nie tylko szybko i wygodnie, ale przede wszystkim bezpiecznie. Próby podmiany kodów, czy ominięcia systemu weryfikacji są niemożliwe. Użytkownik aplikacji ma pełną kontrolę nad procesem. Widzi do jakiej instytucji przekazuje dane, widzi jakie dane są przekazywane. Wszystko dzieje się w sposób świadomy i kontrolowany.

PZU to dopiero początek, Ministerstwo Cyfryzacji prowadzi już rozmowy z innymi firmami z rożnych branż czy instytucjami, które chcą dołączyć do tego systemu uwierzytelniania obywateli przy pomocy aplikacji mobilnej mObywatel. Dzięki temu, w niedługim czasie podstawowa funkcjonalność aplikacji mTożsamość uzyska zdecydowanie szersze zastosowanie, niż ma to miejsce obecnie.

Aktualnie potwierdzenie tożsamości przez mObywatela możemy dokonywać między innymi w placówkach Poczty Polskiej czy w pociągach InterCity, przeniesienie tej funkcji do internetu pozwoli w wielu przypadkach na uwierzytelnienie się online w firmach czy instytucjach po pierwsze – bez konieczności wizyty w stacjonarnych oddziałach czy placówkach, a po drugie – już w procesie online, jeśli jest dostępny, bez konieczności przesyłania skanów dowodów osobistych.