Felietony

"Mobile" nie odpuścimy, ale teksty staną się bardziej zróżnicowane

Maciej Sikorski

Fan nowych technologii, ale nie gadżeciarz. Zainte...

13

Pod koniec ubiegłego roku pytałem Was, jakie treści chcielibyście zobaczyć na AW, które tematy przyciągnęłyby Waszą uwagę, co można poprawić albo dodać. Pojawiła się sugestia, by odpuścić trochę ze smartfonami, szerzej pewnie z całym sektorem ultramobilnym. Uwagę jak najbardziej rozumiem i chciałbym...

Pod koniec ubiegłego roku pytałem Was, jakie treści chcielibyście zobaczyć na AW, które tematy przyciągnęłyby Waszą uwagę, co można poprawić albo dodać. Pojawiła się sugestia, by odpuścić trochę ze smartfonami, szerzej pewnie z całym sektorem ultramobilnym. Uwagę jak najbardziej rozumiem i chciałbym się do niej dostosować. Sęk w tym, że na razie biznes nowych technologii obraca się głównie wokół mobile. Ale widać już zarys zmian.

Przeczytałem przed chwilą raport Huawei za poprzedni kwartał, jednocześnie podsumowujący rok 2014. W ich biznesie smartfony nie są najważniejsze - to gracz, którego większość przychodów i zysków pochodzi z tworzenia infrastruktury telekomunikacyjnej, z sektora biznesowego. Rynek konsumencki to taki dodatek. Podobnie jest w przypadku ZTE oraz oraz kilku innych firm, o których piszemy na AW najczęściej w kontekście smartfonów czy tabletów. Wyszukujemy tylko informacje z tej działki? W pewnym stopniu tak.

Nie będziemy pisać, przynajmniej nie będziemy tego robić często, o biznesie telekomunikacyjnym Huawei, bo to większości z Was nie interesuje. Widać to w komentarzach, widać w liczbie odsłon - takie tematy, specjalistyczne, a przy tym niszowe nie cieszą się zainteresowaniem. Przynajmniej nie u nas. Podobnie byłoby z doniesieniami z oddziału zajmującego się komponentami w Samsungu czy LG albo z biznesami medycznymi japońskich korporacji. Raz na jakiś czas można o tym napisać, ale w większym natężeniu po prostu tego nie widzę.

My piszemy głównie o mobile, Wy o nim czytacie, lecz to nie koniec układanki: firmy chcą nas zainteresować głównie tym tematem. Albo inaczej: podrzucają treści, które zainteresują większą grupę odbiorców. Dlatego w raportach czy komunikatach zwraca się uwagę przede wszystkim na rynek konsumencki. Bo to przecież w nim funkcjonujemy. Przynajmniej jest on nam najbliższy. Większości ludzi nie interesuje, jak zbudowany jest telefon, a tym bardziej, jak zbudowana jest sieć, dzięki której to wszystko działa.

Czy to oznacza, że do końca świata i jeden dzień dłużnej będziemy pisać o mobile? Niekoniecznie. Pisałem pod koniec ubiegłego roku, że kolejne kwartały mogą przynosić coraz więcej informacji na temat nowych technologii w motoryzacji, gospodarstwie domowym czy sporcie. Będzie rosło znaczenie gadżetów ubieralnych, idei smart home czy rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej. Do tego roboty, druk 3D, drony. To wszystko było widać na targach CES, to będzie się przebijać do głównego nurtu. I zapewniam, że będziemy się przyglądać wspomnianym tematom, prawdopodobnie każdy znajdzie coś dla siebie.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Więcej na tematy:

antywebMobile