Nook
7

Microsoft wykłada miliard dolarów – na czym może mu tak zależeć?

Microsoft jest obecny na wielu „frontach” cyfrowego świata, lecz jego marka nie widnieje jeszcze w jednej kategorii: błyskawicznie zdobywającej popularność, podbijającej serca (oczy) coraz większej liczby osób – e-czytników. A jak najłatwiej pojawić się na jakimkolwiek rynku? Można to uczynić wykupując inną firmę i wiele wskazuje na to, że Microsoft jest poważnie zainteresowany marką Nook. […]

Microsoft jest obecny na wielu „frontach” cyfrowego świata, lecz jego marka nie widnieje jeszcze w jednej kategorii: błyskawicznie zdobywającej popularność, podbijającej serca (oczy) coraz większej liczby osób – e-czytników. A jak najłatwiej pojawić się na jakimkolwiek rynku? Można to uczynić wykupując inną firmę i wiele wskazuje na to, że Microsoft jest poważnie zainteresowany marką Nook.

Czytniki i tablety Nook od Barnes&Noble były w pewnym okresie solidną konkurencją dla sklepu Amazon i jego urządzeń z serii Kindle, lecz ostatnie kilkanaście miesięcy były bezlitosne. Nic więc dziwnego, że firma rzeczywiście rozważała wycofanie się z produkcji własnych urządzeń i postawienie jedynie na rozwój samego ekosystemu. W dokumentach do których dotarł serwis TechCrunch widnieją także informacje o planach firmy odnośnie dyskontynuacji serii tabletów Nook z końcem fiskalnego roku 2014. Wiązałoby się to z podjęciem współpracy z „firmą trzecią”, lecz nie została wymieniona konkretna nazwa. Co ważne, firma ta miałaby przygotować nowe urządzenia i zaprezentować je już w przyszłym roku.

Taki zakup mógłby okazać się bardzo ciekawym wydarzeniem, jeżeli chodzi o rynek e-czytania. Aktualnie, niekwestionowanym liderem w tej kategorii jest Amazon, z ogromnym zapleczem i doskonale rozpoznawalną marką Kindle. Dostępne niemal na każdą platformę aplikacje doskonale uzupełniają zbudowany przez Amazon ekosystem, dlatego wielu czytelników, w tym ja, wybrało właśnie ofertę firmy Jeffa Bezosa. Co ciekawe, Apple ze swoim iBookstore i aplikacją iBooks dla systemu iOS również liczy się w tej walce – czy Microsoft faktycznie pragnie stanąć z tymi firmami w szranki?

Jest to wielce prawdopodobne, wystarczy bowiem spojrzeć na podejmowane do tej pory kroki przy rozwijaniu systemu usług i produktów wokół konsoli Xbox. Tablet Surface mógł wywowałać efekt „wow”, lecz nie okazał się produktem na tyle dobrym, by zdobyć zakładaną popularność. Microsoft musi(ał) więc przemyśleć wiele kwestii od samych podstaw. Na pierwsze efekty przyjdzie nam poczekać do czerwca, kiedy to udostępniona zostanie beta Windows 8.1. Na drugą generację urządzeń z tym systemem od Microsoftu przyjdzie nam jeszcze odrobinę poczekać, ale wcale nie zdziwiłbym się gdyby w tym samym momencie oferta poszerzyła się o e-czytniki i zbudowany wokół nich ekosystem. Do tej pory marka Nook była przede wszystkim skupiona na rynku amerykańskim. Czy pod skrzydłami Microsoftu pojawiłaby się szansa na ekspansję?

Źródło grafiki: techblock.