29

Microsoft może narobić sobie kłopotów wprowadzając na rynek Surface?

Surface jeszcze nie pojawił się na rynku, a już zdążył narobić sporo zamieszania. Z jednej strony to dobrze, bo Microsoft dostaje dzięki temu darmową reklamę, z drugiej natomiast na horyzoncie pojawiają się poważniejsze kłopoty. Nie, to wcale nie iPad, ani tym bardziej tablety z Androidem. Zagrożenie idzie z własnego podwórka. Czy Tim Cook z Apple’a […]

Surface jeszcze nie pojawił się na rynku, a już zdążył narobić sporo zamieszania. Z jednej strony to dobrze, bo Microsoft dostaje dzięki temu darmową reklamę, z drugiej natomiast na horyzoncie pojawiają się poważniejsze kłopoty. Nie, to wcale nie iPad, ani tym bardziej tablety z Androidem. Zagrożenie idzie z własnego podwórka.

Czy Tim Cook z Apple’a nie może spać po nocach z powodu Surface? Wątpię. Z pewnością jednak zbliżające się wraz z wprowadzeniem do sprzedaży Windows 8 wejście na rynek Surface przeszkadza paru osobom. Głównie firmom, które liczyły, że dzięki nowemu systemowi Microsoftu same będą mogły zarobić.

Krytycznie na temat Surface wypowiedzieli się już CEO Acera, J.T. Wang, oraz Campbell Kan odpowiedzialny w firmie za pecety. Obaj uważają, że wprowadzenie do sprzedaży Surface może tylko zaszkodzić wejściu na rynek Windows 8. Wiadomo, panowie liczą pieniądze, które nie trafią do kieszeni ich firmy.

Kan zastanawia się nawet (w rozmowie z „The Financial Times”), czy pomysł Microsoftu na produkcję sprzętu nie spowoduje odsunięcia się od firmy z Redmond innych producentów:

Skoro Microsoft… zamierza wejść na rynek sprzętu, co mamy zrobić? Czy powinniśmy nadal polegać na Microsofcie, czy może znaleźć inne alternatywy?

Zaś Wang dodaje „Powiedzieliśmy im [Microsoftowi], żeby przemyśleli to dwa razy”. Zdaniem CEO Acera Surface może nastawić bardzo negatywnie producentów sprzętu do platformy Windows 8 i w efekcie zagrozić jej sprzedaży. Moim zdaniem Wang ma sporo racji w tym co mówi – choć nie do końca.

Acer boi się sprzedaży Surface – i stąd straszenie odejściem producentów od Windows 8. Obawy te po części mogą być jednak uzasadnione. Jeżeli tablet Microsoftu będzie się dobrze sprzedawał, inne mobilne urządzenia z Windows 8 mogą w ogóle nie zaistnieć na rynku. No, chyba że Microsoft zaoferuje tak zaporową cenę za Surface, że klienci zwrócą się w stronę tańszych tabletów.

Inna sprawa to, czy Windows 8 „zaskoczy”. Jeżeli nowy system Microsoftu z nowym interfejsem nie przypadnie masowemu klientowi do gustu, zarówno firma jak i producenci sprzętu mogą mieć spory problem. O tym jednak przekonamy się pod koniec roku, kiedy ruszy sprzedaż Windows 8.

Dotychczas sytuacja była jasna – Microsoft dostarcza OS, Acer (i inni) zajmują się hardware. Jednak wraz z Surface warunki ulegają zmianie i nie bardzo wiadomo, jak zakończy się ten eksperyment. Microsoft gra o dużą stawkę, bo idzie nie tylko o produkcję Surface, ale również być albo nie być na rynku tabletów. Ze smartfonami idzie na razie nie najlepiej, może więc Windows 8 pomoże firmie z Redmond odnaleźć się w erze post-PC?