5

Nie płacili rachunków, więc Mercedes skorzystał z lokalizatorów w samochodzie, by ich odnaleźć

Śledzenie jeszcze nigdy nie było tak proste, jak obecnie. Nie ważne czy mówimy o smartfonach, komputerach czy samochodach — ich producenci (i dostawcy usług) mają ogromne możliwości w kwestii podglądania tego co robimy i gdzie jesteśmy. I kiedy muszą — to to wykorzystują. Jak firma Mercedes, która w dość... niekonwencjonalny sposób radzi sobie z klientami którzy nie płacą rachunków na czas, a ponaglenia ignorują.

Nie płacisz na czas za samochód? Spokojnie, Mercedes i tak Cię znajdzie

To żaden sekret, że nowoczesne samochody mają lokalizatory GPS. Kto czyta uważnie umowy, ten dokładnie wie na co się zgadza — ale najwyraźniej… czasami zapomina, że ignorowanie płatności ma swoje konsekwencje. I kiedy nie działają żadne ponaglenia i klient zwyczajnie się nie poczuwa — firma podejmuje akcję. W tym konkretnym przypadku, Mercedes korzysta z zamieszczonych w samochodach lokalizatorów by odnaleźć takich klientów. I choć działania te budzą sporo kontrowersji (i wzbudzają czujność organizacji chroniących prywatność), są w pełni legalne — a nabywcy podpisali umowy, w których się na to zgodzili. Producent samochodów zleca zewnętrznym firmom odzyskanie samochodu.

Nie wiadomo w ilu przypadkach firma wykorzystała gromadzone dane którymi zabezpiecza się w ramach takich właśnie przygód, ale sam fakt że to robi — rozbudziły publiczna dyskusję w Wielkiej Brytanii. Przeciwnicy takich działań twierdzą, że użytkownicy często nie mają pojęcia o tym, że są śledzeni. Dodatkowym argumentem jest także kwestia ewentualnych wycieków danych. I nie chciałbym tutaj problemu bagatelizować, ale raczej wszyscy podpisujący te umowy są dorośli i powinni wiedzieć na co się godzą. Wyciek danych to zupełnie inna bajka, ale… przecież te mogą wyciec zewsząd. A użytkownicy i tak wyjątkowo chętnie dzielą się swoją lokalizacją z najrozmaitszymi aplikacjami w swoich smartfonach, gdzie są nawet bardziej narażeni na niebezpieczeństwo, prawda?

Aktualizacja 24.08.2019 – oficjalne stanowisko firmy:

  • Zasadą jest, że Mercedes-Benz nie śledzi kierowców.
  • Usługi telematyczne są nieodłącznym elementem nowoczesnych samochodów, podnoszącym poziom bezpieczeństwa i komfortu. Do usług telematycznych należą usługi związane z lokalizacją pojazdu, np. wspomagające kierowcę podczas jazdy w warunkach zwiększonego ruchu lub pozwalające zlokalizować pojazd w razie wypadku.
  • Kładziemy duży nacisk na odpowiedzialne i przejrzyste zasady używania danych dotyczących Klientów. Klient może sam zdecydować, z których usług chce korzystać i jakie dane chce przekazywać – decyzję tę komunikuje udzielając nam zgody, podpisując umowę lub zaznaczając odpowiednią opcję podczas konfigurowania działania danej usługi.
  • Klientów zainteresowanych finansowaniem pojazdów w Mercedes-Benz Financial Services informujemy już na etapie składania wniosku o procedurze egzekwowania roszczenia o zwrot pojazdu. Zatem Klient zawierając umowę, jest poinformowany, że w przypadku określonego, rażącego naruszenia warunków umowy może zostać zastosowana procedura lokalizacji finansowanego pojazdu.
  • Takie egzekwowanie roszczenia o zwrot pojazdu ma zastosowanie tylko w nielicznych, wyjątkowych przypadkach i jest traktowane jako ostateczność. Dotyczy jedynie sytuacji, gdy Klient rażąco narusza warunki umowy finansowania i ignoruje wezwania do zwrotu pojazdu. Pragniemy podkreślić, że powyższe nie oznacza ciągłego śledzenia lokalizacji pojazdu.

Źródło