Technologie

Mercedes EQS z 3 ekranami na całą szerokość auta, MBUX Hyperscreen robi wrażenie

KP
Kamil Pieczonka
13

System inforozrywki w samochodach Mercedesa ma pewnie tylu samo zwolenników co przeciwników. Dwa duże tablety, gdy pojawiły się na rynku pierwszy raz budziły mieszane uczucia. W modelu EQS Mercedes idzie jednak jeszcze o krok dalej i wcale nie chodzi o to, że teraz będą to 3 ekrany.

MBUX 2 Hyperscreen - nowy standard

Największym do tej pory ekranem jaki ma pojawić się w samochodzie Byton M-Byte jest wyświetlacz o przekątnej 48 cali. Mercedes chwali się, że jego rozwiązanie Hyperscreen ma niemal 56 cali, ale jest to nieco naciągana teoria. Wygląda na to, że mamy tu do dyspozycji 3 oddzielne wyświetlacze, które zamknięte są za jednolitą szybą, która będzie stanowiła deskę rozdzielczą w modelu EQS. Mimo wszystko rozwiązanie to bez wątpienia budzi zachwyt, tym bardziej, że połączone jest z jednym z najlepiej wyglądających systemów inforozrywki, czyli MBUX.

Ekran podzielony jest na 3 części, ale w niczym nie przypomina "tabletów" montowanych w Mercedesach do tej pory. Tym razem zostało to zrobione bardziej naturalnie, w czym pewnie pomagają wyświetlacze OLED i odporne na zarysowania szkło Gorilla Glass. Przed kierowcą mamy zestaw wskaźników informujących o prędkości, zasięgu czy mocy rekuperacji, które przedstawione są w bardzo nowoczesnej stylistyce. Na środku konsoli znalazł się natomiast największy wyświetlacz, który będzie głównym elementem sterowania wszystkimi systemami pokładowymi. Trzeci wyświetlacz znajdzie się przed pasażerem i pozwoli np. na sterowanie multimediami.

Środkowa część konsoli została całkowicie przeprojektowana. Mercedes chwali się, że użytkownik będzie miał w każdej chwili dostęp do wszystkich najczęściej używanych elementów systemu. Stałe miejsce na ekranie będzie miała zatem konsola do sterowania klimatyzacją i nawiewami, wyżej natomiast może to być odtwarzacz multimediów bądź mapa nawigacji, wszystko z szybkim dostępem np. do listy kontaktów. Całość będzie oczywiście obsługiwana dotykiem, ale dzięki 12 silniczkom wibracyjnym, każdy dotyk będzie generował haptyczną informację zwrotną. To powinno znacznie ułatwić obsługę, razem z asystentem głosowym, który już teraz ma spore możliwości. Płynność działania ma być natomiast zapewniona przez szybki procesor (8 rdzeni) oraz aż 24 GB pamięci RAM (!).

Co ciekawe w konsoli wbudowany będzie czytnik linii papilarnych, który pozwoli na rozpoznanie kierowcy i wczytanie odpowiedniego profilu. W opcji będzie też system kamer, który będzie rozpoznawał kierowcę po twarzy. Na tej podstawie dopasuje nie tylko położenie fotela, ale też szereg innych rozwiązań. MBUX ma uczyć się kierowcy i jeśli np. regularnie wieczorem we wtorek wykonujemy konkretny telefon, to samochód sam na o tym przypomni. To jednak tylko jedno z wielu zastosowań tego rozwiązania.

Mercedes EQS, czyli elektryczna limuzyna

MBUX Hyperscreen w pierwszej kolejności trafi do modelu EQS, czyli elektrycznej limuzyny pokroju topowej klasy S. W późniejszym czasie to samo rozwiązanie trafi jednak również do tego drugiego modelu. EQS ma zostać zaprezentowany w tym roku, według dotychczasowych przecieków zaoferuje napęd na wszystkie koła, zasięg około 700 km oraz przyśpieszenie do 100 km/h w czasie poniżej 5 sekund. Maksymalna moc ładowania baterii ma wynosić aż 350 kW co pozwoli na odzyskanie 550 km zasięgu w około 20 minut. Pod warunkiem, że znajdzie się tak mocna ładowarka. Mercedes celuje wysoko i będzie to z pewnością jedna z najbardziej wyczekiwanych premier w tym roku.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu