43

Ludzie nie płacą za Netfliksa dla jego oryginalnych produkcji. I to naprawdę spory problem dla serwisu

Bardzo ciekawymi danymi podzieliła się firma 7ParkData. Z udostępnionych informacji wynika bowiem, że nowych użytkowników w największych stopniu Netflix przyciąga jednak licencjonowanymi programami, za których produkcją stoją inne podmioty. Tylko 1/5 ankietowanych twierdzi inaczej.

Zgadza się, jedynie 20% subskrybentów decyduje się na wykupienie dostępu, by móc oglądać oryginalne produkcje Netflixa. Aż 80% biorących udział w badaniu wybrało Netflix ze względu na produkcje, które trafiają do oferty serwisu dzięki stosownym umowom z innymi producentami i dystrybutorami. To naprawdę spora różnica, powiedziałbym nawet, że przepaść. Sporym osiągnięciem będzie dla Netflix zmiana tego rezultatu do np. 60-40. Aby jednak tak się stało, potrzeba naprawdę solidnych premier, które bronią się jakością, a tu bywa różnie. Obok naprawdę świetnych seriali pojawiają się koszmarki, a filmowe portfolio jest bardzo nierówne i w większości składa się z dość negatywnie ocenianych tytułów.

Stosunek widzów, którzy przede wszystkim oglądają produkcje oryginalne i licencjonowane jest już nieco inny – 42% do 18% na korzyść tych drugich. Mimo to, warte odnotowania jest, że znaczenie oryginalnych programów rośnie – w 2016 wynik wynosił 12%. Dla porównania użytkownicy Hulu byli niemal jednogłośni – aż 97% z nich wybiera tę platformę dla tytułów licencjonowanych. Widać zatem, że nie tylko Netflix ma ten problem. Uzależnia to platformy VOD od kaprysów wielkich wytwórni oraz podpisanych licencji. Te nie są tanie, z czasem wygasają, a przepisy prawa często utrudniają zapewnienie dostępu do danego tytułu odbiorcom na całym świecie. Stąd telenowela z usuwanymi z Netfliksa filmami i serialami, co nierzadko wywołuje spore oburzenie u widzów.

Badanie trwało rok i zakończyło się we wrześniu zeszłego roku. Dotyczy oczywiście widzów w USA, dlatego wśród najczęściej wybieranych tytułów nabytych wskazane są produkcje, których nawet nie ma w naszej polskiej ofercie. Listę otwierają Breaking Bad, Grey’s Anatomy, The Blacklist, How I Met Your Mother, The Office, Parks And Recreation, Criminal Minds, Supernatural, The Flash i Friends. Netflix zadeklarował, że w tym roku zainwestuje aż 8 miliardów dolarów i przygotuje dla widzów aż ponad 700 oryginalnych produkcji – z tym, że w tym przypadku mówimy już także o produkcjach, których nie musi stworzyć, ale zakupi do nich prawa na wyłączność (w konkretnym regionie).