37

Łódź najbardziej zakorkowanym miastem w Polsce. Największy wzrost zakorkowania w Krakowie i Poznaniu

TomTom podzielił się dziś z nami wynikami swojego corocznego rankingu TomTom Traffic Index, z którego wynika, że najbardziej zakorkowanym miastem na świecie jest Bengaluru. W Polsce z kolei prym w tym niechlubnym zestawieniu wiedzie Łódź.

TomTom przeanalizował ruch pojazdów na drogach aż 416 miast w 57 krajach na całym świecie i okazało się, że najwięcej dodatkowego czasu w korkach – 71%, w porównaniu do standardowego natężenia drogowego, spędzają mieszkańcy indyjskiego Bengaluru (10 mln mieszkańców). Dalsze miejsca na podium zajęły Manila i Bogota.

Ranking najbardziej zatłoczonych miast na świecie (Ogólny dzienny poziom zatłoczenia – dodatkowy czas podróży – liczba ludności powyżej 800 000)
1 Bengaluru, Indie 71% 6 Moskwa, Rosja 59%
2 Manila, Filipiny 71% 7 Lima, Peru 57%
3 Bogota, Kolumbia 68% 8 Nowe Delhi, Indie 56%
4 Bombaj, Indie 65% 9 Stambuł, Turcja 55%
5 Pune, Indie 59% 10 Dżakarta, Indonezja 53%

 

Ralf-Peter Schäfer, TomTom VP of Traffic information:

Globalnie jest jeszcze dużo do zrobienia, zanim poziom natężenia ruchu zostanie opanowany. Z czasem rozwój autonomicznych pojazdów i usług wspólnego użytkowania samochodów pomoże zmniejszyć zatory, ale ważne dla planistów i decydentów jest to, aby mogli zacząć działać już teraz. Powinni zatem korzystać ze wszystkich dostępnych im narzędzi do analizy poziomu natężenia ruchu i jego skutków, aby móc podejmować kluczowe decyzje dotyczące infrastruktury. Również kierowcy mają do odegrania pewną rolę. Niewielkie zmiany w ich zachowaniu mogą mieć ogromne znaczenie.

Jeśli chodzi o polskie miasta, przeanalizowano ich 12 i najwięcej dodatkowego czasu w korkach – 47% spędzają mieszkańcy Łodzi, to o 3% więcej niż w poprzednim rankingu za 2018 rok. Taki wynik dał Łodzi 19 miejsce w globalnym rankingu.

Na kolejnych miejscach znalazł się następujące miasta: Kraków (45%), Poznań (44%), Warszawa (40%), Wrocław (39%), Bydgoszcz (34%), Trójmiasto (33%), Szczecin (30%), Lublin (27%) oraz Białystok (26%), z których największy wzrost zakorkowania zaliczył Kraków i Poznań, dokładnie o 5%. Co więcej, Łódź, Kraków i Poznań zajęły całe podium pod względem najbardziej zakorkowanych miast w Europie do 800 tys. mieszkańców.

Ranking najbardziej zatłoczonych miast w Polsce (Ogólny dzienny poziom zatłoczenia – dodatkowy czas podróży. Różnice w stosunku do 2018 r.)
1 Łódź 47%, wzrost o 3% 6 Bydgoszcz 34%, wzrost o 3%
2 Kraków 45%, wzrost o 5% 7 Trójmiasto 33%, wzrost o 3%
3 Poznań 44%, wzrost o 5% 8 Szczecin 30%, wzrost o 3%
4 Warszawa 40%, wzrost o 1% 9 Lublin 27%, wzrost o 2%
5 Wrocław 39%, wzrost o 4% 10 Białystok 26%, wzrost o 1%

 

Kris Kobyliński, Senior Product Manager, TomTom Łódź:

Dzięki pracy ekspertów z oddziałów TomTom w Łodzi i Poznaniu, wszyscy możemy lepiej zrozumieć specyfikę zakorkowania polskich miast. Ponadto, wiele z obecnie tworzonych rozwiązań spotkamy już niebawem w elektrycznych, współdzielonych samochodach autonomicznych.

Zanim przejdziemy do najbardziej zakorkowanych ulic w polskich miastach, spójrzmy jeszcze jak wygląda europejski ranking miast bez podziału na liczbę ludności. Tutaj już w pierwszej dziesiątce mamy dwa polskie miasta – Łódź i Kraków.

Ranking najbardziej zatłoczonych miast w Europie (ogólny dzienny poziom zatłoczenia – dodatkowy czas podróży – zestawienie bez podziału na liczbę ludności)
1 Moskwa, Rosja 59% 6 Dublin, Irlandia 48%
2 Stambuł, Turcja 55% 7 Odessa, Ukraina 47%
3 Kijów, Ukraina 53% 8 Łódź, Polska 47%
4 Bukareszt, Rumunia 52% 9 Kraków, Polska 45%
5 Sankt Petersburg, Rosja 49% 10 Nowosybirsk, Rosja 45%

 

To sprawdźmy jeszcze na koniec najbardziej zakorkowane ulice oraz wąskie gardła polskich miast:

Łódź:

  • Zachodnia
  • Aleja Marszałka Edwarda Śmigłego-Rydza
  • Aleja Marszałka Józefa Piłsudskiego
  • Aleja Włókniarzy

Warszawa:

  • Wawelska / Aleja Armii Ludowej
  • Aleja Wilanowska (skrzyżowanie z Doliną Służewiecką)
  • Dolina Służewiecka
  • Aleja Wincentego Witosa

Kraków:

  • Zakopiańska
  • Powstańców Wielkopolskich / Nowohucka
  • Marii Konopnickiej
  • Jerzego Turowicza

Poznań:

  • Franklina Roosevelta
  • Królowej Jadwigi / Bolesława Krzywoustego
  • Jana Pawła II
  • Bałtycka (Most Lecha)

Wrocław:

  • Generała Kazimierza Pułaskiego
  • Zwycięska
  • Klecińska
  • Jedności Narodowej
  • Traugutta

Wąskie gardła w polskich miastach:

Łódź:

  • Aleja Marszałka Edwarda Śmigłego-Rydza od skrzyżowania z Milionową do skrzyżowania z Aleją Marszałka Józefa Piłsudskiego
  • Bolesława Limanowskiego w pobliżu skrzyżowania z Zachodnią
  • Zachodnia od skrzyżowania z Bolesława Limanowskiego do skrzyżowania z Narutowicza

Warszawa:

  • Aleja Wincentego Witosa/skrzyżowanie z Czerniakowską
  • Dolina Służewiecka od skrzyżowania z Aleją Komisji Edukacji Narodowej do skrzyżowania z Aleją Wilanowską
  • Aleja Wilanowska od skrzyżowania z Puławską do ulicy Karczocha
  • Wawelska od skrzyżowania z Aleją Niepodległości do skrzyżowania z Andrzeja Krzyckiego

Kraków:

  • Most Grunwaldzki
  • Zakopiańska od skrzyżowania z Orzechową i Armatury do skrzyżowania z Księdza Józefa Tischnera
  • Opolska od skrzyżowania z Kazimierza Wyki do skrzyżowania z Prądnicką

Poznań:

  • Od Mostu Królowej Jadwigi do Ronda Rataje
  • Franklina Roosevelta od Ronda Kaponiera do skrzyżowania z Karola Libelta
  • Jana Pawła II od skrzyżowania z Arcybiskupa Antoniego Baraniaka do Ronda Rataje

Wrocław:

  • Generała Kazimierza Pułaskiego od skrzyżowania z Traugutta do skrzyżowania z Hubską i Dyrekcyjną
  • Traugutta od skrzyżowania z Generała Kazimierza Pułaskiego do skrzyżowania z Generała Tadeusza Kościuszki i Krakowską
  • Krakowska od Alei Armii Krajowej do skrzyżowania z Karwińską


TomTom Traffic Index to uśredniony dodatkowy czas podróży, wyliczony względem czasów przejazdu przy najniższym natężeniu ruchu. W oparciu o zebrane dane z dróg, wyliczane są różnice pomiędzy czasami przejazdu w najmniej zakorkowanych godzinach (tzw. free flow) a całym dniem. Czyli, TomTom Traffic Index o wartości 40% dla Warszawy mówi o tym, że średnio każda podróż jest niemal o połowę dłuższa niż ta, którą moglibyśmy odbyć w godzinach nocnych. Dane przetwarzane przez algorytmy są zbierane z dróg głównych, lokalnych a nawet pobliskich autostrad. Ilość danych dla każdego miasta jest wyrażona w kilometrach przejechanych w danym okresie. Wszystkie dane pochodzą z historycznych pomiarów GPS zgromadzonych w bazie TomTom Traffic.

Źródło: TomTom.