14

Lodówka z Windowsem, pralka z WiFi – tego będzie więcej

Trudno sprawić, aby smartfony były bardziej smart. Wyzwaniem jest też stworzenie bardziej inteligentnego peceta, który stanie się hitem sprzedażowym. Nowe technologie wchodzą zatem coraz śmielej tam, gdzie dotąd było ich niewiele.

Minione targi IFA obfitowały w prezentacje sprzętów AGD, które mocno odbiegały od tych, które stoją w większości naszych domów. Nie jest to oczywiście pierwszy raz, bo już w ubiegłych latach dało się to wyczuć – zarówno na IFA jak i (a może wręcz szczególnie tam) na CES. Tym razem jednak w pamięci mocno zapadły mi konkretne rozwiązania i pomysły, a tym samym w głowie zakiełkowała pewna myśl. Otóż skoro producenci sprzętu AGD coraz więcej uwagi poświęcają rozwiązaniom technologicznym, systemom operacyjny i łączności, jest to najwyższa pora, aby zacząć się bardziej interesować tymi zagadnieniami.

Szczególnie dało się to odczuć na stoiskach gigantów, jak Samsung i LG, gdzie AGD stanowi przecież ważny pion działalności firmy. Już na targach CES LG prezentowało serię Signature, o której pisałem kilka dni temu. Z jednej strony ma to być półka premium, a z drugiej miejsce, gdzie zastosowanie znajdą te wszystkie nowinki technologiczne. Nie zabrakło też eksperymentów, w postaci… lodówki z Windowsem. Na półprzeźroczystym szkle wyświetlany był interfejs, pozwalający nam na aktywowanie dowolnych aplikacji z Windows Store. Główny ekran natomiast mogliśmy zagospodarować samodzielnie. Notatka dla domowników? Stoper? Prognoza pogody? Widżet wideo? Możliwości w przypadku tego typu urządzenia są praktycznie nieograniczone, a w rezultacie przygotowywanie posiłku staje się nie tyle łatwiejsze, co po prostu bardziej przyjemne. Warto tutaj dodać, ze całość zintegrowano z asystentką głosową Cortana, co przyda się na pewno w sytuacji, gdy mokre ręce uniemożliwią nam korzystanie z panelu dotykowego.

Analogiczne rozwiązanie pojawiło się w ofercie Samsunga. Mowa tutaj o lodówce Family HUB. W lodówce wbudowano 21,5-calowy ekran dotykowy, który wsparto specjalnie skrojonym do kuchennych potrzeb oprogramowaniem. Tym sposobem z poziomu lodówki możemy dokonać zakupów online w jednym ze współpracujących z Samsungiem sklepów. Ponadto mamy dostęp do specjalnie przygotowywanej przez Samsunga bazy przepisów kulinarnych, a także do innych serwisów agregujących tego typu informacje. Wszystko to dopełniają pomniejsze aplikacje, jak notatki, ramki na zdjęcia, odtwarzacz itd. A na tym nie koniec, bo wewnątrz mamy dwie kamerki wideo, które pozwalają nam z poziomu smartfona sprawdzić, co mamy w lodówce.

A pralki? Dostęp do WiFi nie robi już tak naprawdę na nikim wrażenia. Skaner wewnątrz, który analizuje włożone ubrania i na tej podstawie dobiera odpowiedni program to już coś o wiele ciekawszego. Nowoczesna pralka potrafi o wiele więcej. Na stoisku LG wystawiono certyfikat poświadczający pobicie rekordu Guinessa na budowę 3-metrowej wieży z kart na działającym sprzęcie. Nie byłoby to możliwe bez specjalnego systemu amortyzacji, który niemal całkowicie eliminuje drgania. Czasy, gdy wirująca pralka „wyjeżdżała” na środek łazienki odeszły do lamusa.

A to tylko przykłady, bo na IFA niemal wszystko było „smart”. Inteligentne żelazko? W pakiecie otrzymujemy apikację, która informuje nas o kondycji sprzętu i zarazem dostarcza wskazówek, jak najefektywniej wykorzystać jego możliwości. Inteligentna szczoteczka do zębów? Nauczy nas prawidłowo czyścić jamę ustną i poinformuje o możliwych problemach. Zresztą nie musimy szukać tak daleko, żeby znaleźć inteligentne rozwiązania dla domu. Sony przecież już na targach MWC pokazało projektor przekształcający dowolną powierzchnię w panel dotykowy. Na IFA też można było go zobaczyć, a w sklepach pojawi się jeszcze w tym roku.

Wprowadzanie innowacji do segmentu AGD jest zdecydowanie prostsze i wymaga mniej wysiłku. To, co już nie robi na nikim wrażenia na rynku smartfonów czy wearables, staje się nagle kamieniem milowym, gdy zostanie zaimplementowane w pralce czy lodówce. Pytanie, czy potencjalny klient jest zainteresowany tego typu nowinkami. Nie od dziś wiadomo, że w tym segmencie liczą się głównie cena i marka.