aptiv
0

Od ochrony do prewencji. Jak Aptiv, Tesla i reszta zmieniają oblicze motoryzacji?

Temat nowych technologii i innowacji nieustannie przewija się w mediach. Widać zresztą, że obecnie każdy jest nim zainteresowany, a pośród firm łatwo dostrzec rosnące nakłady na badania i rozwój. 13 maja w budynku Opery Krakowskiej odbyło się ciekawe wydarzenie, które pozwoliło dowiedzieć się więcej o najnowszych badaniach, rozwiązaniach. Do tego udało mi się przeprowadzić interesujący wywiad z Jadą Smith, Vice President Aptiv.

Co jest dla nas ważniejsze: dźwięk czy obraz?

Sama konferencja LiGHT jest organizowana przez Leaders Island raz do roku. Teraz odbyła się już po raz piąty i sami organizatorzy podkreślili to, ze z roku na rok przybywa osób nią zainteresowanych, a tym samym uczestników. Całość skupiała się na wymianie poglądów, doświadczeń, znajomości nowych technologii. Niewątpliwie pozytywny wpływ na całe wydarzenie miało wybrane miejsce. Opera Krakowska to dosyć niecodzienna lokalizacja, jak na takie wydarzenie, jednak moim zdaniem bardzo dobre. Sporym zaskoczeniem był również samochód autonomiczny Aptiv, który zaparkował w budynku.

Całość zaczęła się od bardzo ciekawych badań, poświęconych temu, co jest dla nas najważniejsze w ocenie drugiego człowieka. Tytułem tej części zostało: A better way of finding and keeping-talent (Lepszy sposób na znajdowanie i utrzymanie talentów). Niech jednak nie zmyli was brzmienie tego zdania, ponieważ Chia-Jung Tsay, absolwentka Harvardu i profesor w School of Management, UCL, badająca procesy psychologiczne, podeszła do tego tematu w nietypowy sposób. Z racji na posiadanie doktoratu z dwóch dziedzin: psychologii oraz muzyki, jej prelekcja została poświęcona badaniom tego, co miało największy wpływ na wybór zwycięzców na konkursach pianistów.

Oczywiście każdy z nas stwierdziłby, że przy takim konkursie najważniejsze jest dla nas dźwięk. Okazuje się jednak, że to obraz w większym stopniu wpływa na nasze wybory. W samych badaniach oceniano to, jak ktoś poprawnie przewidział zwycięzcę na podstawie trzech przedstawionych mu fragmentów: samego obrazu, samego dźwięku i obrazu z dźwiękiem. Okazało się, że to w pierwszym przypadku najwięcej osób poprawnie typowało wygranych. Świetne wystąpienie przygotował również Czesław Lang, pokazujący jak bardzo rozwinęło się Tour de Pologne na przestrzeni ostatnich dwudziestu sześciu lat.

Wśród prelegentów pojawili się także, m.in. Chris Lowney, z 17 latami doświadczenia w zarządzaniu w banku JP Morgan, Zbigniew Stańczyk, pracownik naukowy na Stanford University obserwujący rozwój Doliny Krzemowej przez 30 lat i pracownik naukowy na Stanford University, Karolina Marzantowicz, CTO w IBM na Środkową i Wschodnią Europę i członkini IBM Academy of Technology, Amy Steinmann, Konsul ds. Prasy i Kultury w Konsulacie Generalnym USA w Krakowie, czy Richard Lucas, wspierający przedsiębiorstwa i wspierający przedsiębiorczność wśród studentów i absolwentów.

Wywiad o samochodach przyszłości, Tesli i Smart City

Jada Smith jest obecnie odpowiedzialna za decyzje dotyczące kierunku rozwoju zespołu Advanced Engineering w Aptiv oraz za promowanie technologii firmy na arenie międzynarodowej m.in. w trakcie CES. Nazwana jedną z „Wschodzących Gwiazdą” Automotive News 2017, Jada Smith była inicjatorką wprowadzenia transformacji Agile w Aptiv, w celu poprawienia jakości i wydajności pracy zespołów firmy.

Aptiv to globalna firma technologiczna, której systemy pomagają tworzyć bardziej bezpieczną, ekologiczną i lepiej skomunikowaną przyszłość. Centrum Techniczne Aptiv w Krakowie działa od 2000 roku i to tu powstały, m.in. pierwszy system sterowania gestami dla motoryzacji i technologie aktywnego bezpieczeństwa.

Dlaczego biura w Krakowie są tak ważne dla Aptiv? Z czego to wynika? Z dużej liczby uniwersytetów, utalentowanych inżynierów czy czegoś więcej?

Jada Smith: Wszystko z wymienionych powodów i więcej. Zaczęliśmy od stworzenia tu biura w ramach sprawdzenia tej lokalizacji jako miejsca do testowania naszych rozwiązań. Z czasem zaczęliśmy tu rosnąć i obecnie w Krakowie znajduje się jedna z największych naszych placówek. Jak mogłeś usłyszeć, zatrudniamy tu dwa tysiące inżynierów i wciąż się rozwijamy. Dostrzegamy mnóstwo utalentowanych osób na uczelniach. To powoduje, że tutejsze centrum jest jednym z najszybciej rosnących.

Co wskazałabyś jako najważniejszą innowację w przemyśle motoryzacyjnym z ostatnich 10 lat?

JS: Powiedziałabym, że bardziej zaawansowane systemy aktywnego bezpieczeństwa. Systemy biernego bezpieczeństwa zapewniają ochronę w przypadku wypadków. Pasy bezpieczeństwa czy poduszki bezpieczeństwa zmieniły wiele, kiedy zaczęto je stosować i osiągnęliśmy ten poziom rozwoju, że mogliśmy skupić się już na unikaniu zdarzeń, a nie tylko samej ochronie.

W ciągu ostatnich 10 lat możesz zauważyć trend, że przechodzimy od ochrony od prewencji. Asystent martwego pola, wykrywanie potencjalnego wypadku, automatyczne hamowanie – dostrzegamy tu transformację i będzie ona dalej przebiegać.

Co sądzisz o strachu ludzi przed autonomicznymi pojazdami?

JS: Myślę, że za każdym razem, kiedy pojawia się nowa technologia, to przeraża. Kiedy samochody pojawiły się po raz pierwszy, ludzie najczęściej jeździli na koniach i mówili, że nigdy nie wsiądą do aut. Tak samo wyglądało to z samolotami czy kolejkami górskimi. Niektórzy ludzie są dalej przerażenie wizją skorzystania z samolotu. Tymczasem wynalezienie go pozostaje jedną z najważniejszym innowacji, ponieważ pozwala podróżować w dowolne miejsca na świecie w stosunkowo krótkim czasie.

Strach przed samochodami autonomicznymi jest dokładnie taki sam. Staramy się go pokonać poprzez pokazywanie ludziom tych pojazdów. W 2018 umożliwiliśmy klientom aplikacji Lyft przejechanie się takim samodzielnym autem po raz pierwszy; niedawno zaś uruchomiliśmy dedykowany program w Las Vegas, w którym do sieci Lyft włączyliśmy 30 naszych autonomicznych samochodów. Jeżdżą one 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu i już zdążyły przebyć ponad 40 tysięcy kursów. W dodatku uzyskały one średnią ocenę na poziomie 4,9 na 5 gwiazdek wśród klientów. Dziewięć na dziesięć osób powiedziało, że zdecydowaliby się na podróż takim pojazdem jeszcze raz. To jest sposób na walkę z tym strachem przed nowością. Pozwalamy ludziom samym sprawdzić i przekonać się, że to bezpieczne rozwiązanie.

Jak ważna w tym wszystkim pozostaje infrastruktura w Smart City dedykowana autonomicznym pojazdom? Czy Aptiv pracuje nad takimi rozwiązaniami?

JS: Infrastruktura jest ważna, ale nasze samochody muszą być przygotowane na każdy scenariusz. Nie można polegać w 100% tylko i wyłącznie na takich rozwiązaniach, staramy się, aby nasze pojazdy po prostu z nimi współpracowały. Widzimy wagę Smart City, znamy kilka takich przykładów, w USA jesteśmy partnerami dla nich. Dzięki temu jesteśmy sprawdzać komunikację pomiędzy poszczególnymi elementami całego ekosystemu.

Co myślisz o Tesli? Obecnie jest o nich głośno w mediach, na portalach społecznościowych.

JS: Tesla jest bardzo interesującą firmą, ponieważ spowodowali zdecydowany rozwój autonomicznych pojazdów. Branża motoryzacyjna istnieje od ponad 100 lat i robiła wiele rzeczy w niezmieniony sposób przez długi czas. Elon Musk przyszedł i pomyślał o tym w inny sposób. Niektórzy ludzie powiedzą, że odniósł wielki sukces, inni wprost przeciwnie, ale na pewno zmienił zasady gry dla każdego. Podszedł do projektu samochodu inaczej. To jest świetny przykład na to, jak pozytywnie wpłynął na ten sektor i napędził jego rozwój.

Jakie rady mogłabyś dać komuś, kto jest zainteresowany zostaniem inżynierem w branży motoryzacyjnej? Czy warto zostać inżynierem akurat w tym sektorze?

JS: Sama jestem inżynierem i rozpoczynałem swoją pracę od pisania oprogramowania w Delphi. To doświadczenie zmieniło moje życie w tak dużym stopniu, jak nie byłabym w stanie sobie tego wyobrazić. Branża motoryzacyjna jest najbardziej zaawansowaną technicznie i logicznie częścią przemysłu na świecie. Samochody zawierają w sobie więcej hardware’u i software’u niż wiele innych rzeczy, na przykład twój smartfon czy komputer. Jako inżynierowie mamy ogromny wpływ na zmiany w życiu ludzi i możemy ratować ich życie. W niewielu branżach inżynierowie mogą coś takiego zrobić. Jestem dumna z tego, że jestem inżynierem w przemyśle motoryzacyjnym i jestem dumna z bycia częścią społeczności inżynierów Aptiv.

Co z kolei Wy myślicie o autonomicznych samochodach? Jakie rozwiązania najbardziej Was zaskoczyły w autach?

Źródło: LiGHT