3

Zmniejsza się dystans pomiędzy Play a Orange w liczbie posiadanych kart SIM

Orange, drugi pod względem liczby klientów w Polsce, pochwalił się swoimi wynikami za III kwartał 2018 roku pod koniec października. Z niecierpliwością czekałem na wyniki lidera, czyli Play, który opublikował swoje wczoraj wieczorem.

Niecierpliwość wynikała z faktu wyścigu tych dwóch operatorów, który śledzimy od wielu kwartałów. Przez wiele lat to Orange piastował fotel lidera, ale w zeszłym roku odebrał mu go Play.

Moją ciekawość potęgowała dość agresywna promocją, którą Play kusił klientów konkurencji w III kwartale, mowa oczywiście o dwóch promocjach dla przenoszących numer do tego operatora – 6 miesięcy za darmo, bez płacenia za abonament i za raty za telefon oraz 9 miesięcy za darmo, bez płacenia za abonament i rat za jeden z telefonów marki Samsung. Promocja zakończyła się 7 listopada, jaki jej efekt?

Operatorzy w swoich wynikach kwartalnych porównują dane rok do roku, gdzie zwykle notują same wzrosty, ale my spójrzmy na porównanie z poprzednim kwartałem.

Okazuje się, że ogólna liczba kart SIM spadła z 15,34 mln na koniec II kwartału 2018 do 15,23 mln w minionym kwartale, jednak w umowach abonamentowych nieznacznie wzrosła z 9,71 mln do 9,77 mln. Spadek dotyczył więc kart prepaid. Na koniec czerwca Play miał w posiadaniu 5,32 mln numerów prepaid, na koniec III kwartału 5,25 mln.

Jak to wygląda w przypadku Orange? Orange w II kwartale raportował 14,48 mln kart SIM, w tym 9,79 mln klientów abonamentowych i 4,69 mln kart prepaid. Natomiast na koniec III kwartału Orange mógł pochwalić się już 14,61 mln ogólnej liczby kart, w tym 9,85 mln klientów abonamentowych, a 4,76 mln kart prepaid.

Tak więc na koniec II kwartału Play miał 15,34 mln kart SIM, a Orange 14,48 mln – różnica 860 tysięcy, a na koniec III kwartału Play – 15,23 mln, a Orange – 14,61 mln, różnica – 620 tysięcy. Warto też zwrócić uwagę, że w przypadku klientów abonamentowych to Orange ma więcej klientów, a to najbardziej dochodowa grupa klientów.

Orange Play
II kwartał 2018 III kwartał 2018 II kwartał 2018 III kwartał 2018
Liczba kart SIM/mln 14,48 14,61 15,34 15,23
post-paid 9,79 9,85 9,71 9,77
pre-paid 4,69 4,76 5,32 5,25
Różnica 0,86 0,62

 

Co do wyników finansowych, głos oddaje członkowi zarządu ds. finansowych, Holgerowi Püchert:

W tym kwartale osiągnęliśmy solidne wyniki finansowe, utrzymując dynamikę i dążąc do osiągnięcia celów rocznych podanych podczas prezentacji w sierpniu. Nasz zysk netto jest nie tylko wyższy o 122% rok do roku po dziewięciu miesiącach, mamy też jasne dowody na to, że niektóre utrudnienia wynikające z kosztów przejściowych, o których mówiliśmy podczas prezentacji wyników półrocznych ulegają w trzecim kwartale zmniejszeniu. Silne wolne przepływy pieniężne dla właścicieli kapitału własnego potwierdzają siłę naszego modelu biznesowego i zapewniają nam środki do dalszego rozwoju sieci, dzięki czemu będziemy mogli skupić się na kolejnej fazie wzrostu.

Po liczby i dokładne dane finansowe odsyłam inwestorów na stronę Play. Z rzeczy, która nas jeszcze interesują z tego kwartalnego raportu wspomnę tylko o zrealizowanych planach odnośnie do liczby nadajników własnych Play. Pamiętamy, że na koniec 2018 roku Play obiecał uruchomienie 7 tysięcy własnych nadajników, w III kwartale uruchomił ich 364, co na koniec kwartału dało ogólną ich liczbę 6440 – trochę więc ich jeszcze brakuje. Na koniec 2020 roku z kolei ma ich być 9 tysięcy, a na 2022 rok Play zapowiedział całkowite wyłączenie roamingu krajowego.

Źródło: Play.