40

Liczba klientów polskich operatorów na koniec 2017 roku – wszystkim spada, a Play nie może przestać rosnąć

Cyfrowy Polsat, jako ostatni operator pochwalił się swoimi wynikami za IV kwartał 2017 rok, no i całościowymi za cały ubiegły rok. Orange prezentował je pod koniec lutego, T-Mobile podobnie, a Play z kolei w ostatni dzień lutego.

Na koniec wrzucimy te wyniki ze stanu posiadania kart SIM wszystkich operatorów na koniec 2017 roku i dodatkowo porównamy je z wynikami za cały 2015 rok i 2016 rok.

Najlepiej wyniki Plusa skomentował Prezes Zarządu Cyfrowego Polsatu S.A. Tobias Solorz w swoim piśmie przewodnim do raportu rocznego Grupy:

W zeszłym roku blisko 5,8 milionom klientów świadczyliśmy łącznie 13,7 milionów różnorakich usług abonamentowych. Z zadowoleniem obserwowaliśmy wzrost liczby klientów korzystających z ofert multiplay i dołączających do Domowego Programu Oszczędnościowego smartDOM – obecnie już ponad 1,5 miliona naszych klientów łączy komfort z wymiernymi korzyściami finansowymi. A możliwości kształtowania swojego indywidualnego pakietu usług klienci mają coraz więcej, bo w aktualnej ofercie programu smartDOM można wybierać spośród licznych usług i produktów – telewizji, Internetu, telefonii komórkowej, gazu, prądu, monitoringu, usług bankowych i ubezpieczeniowych, urządzeń telekomunikacyjnych, RTV i AGD.

Przekładając to na wyniki finansowe Grupa Cyfrowy Polsat wypracowała w zeszłym roku 9,8 mld zł przychodu, EBITDA wyniosła 3,6 mld zł, a zysk netto prawie 1 mld zł.

W raporcie znalazłem też aktualny stan posiadania BTS-ów przez Grupę Cyfrowy Polsat. Na koniec roku dysponowali liczbą 7,5 tys. stacji bazowy 2G, 10,1 tys. dla 3G, CMA – 575 stacji, a LTE w tym LTE Advanced 9,3 tysiąca stacji.

W zeszłym roku nadal rozwijaliśmy technologię LTE, z której może korzystać prawie 100% Polaków. Ponad 50% z nich jest już w zasięgu szybszej i nowocześniejszej technologii LTE Advanced. Zastosowaliśmy agregację pasm w trzech częstotliwościach 1800 MHz, 2100 MHz oraz 2600 MHz o łącznej szerokości 50 MHz, co wraz z uruchomieniem modulacji 256 QAM pozwoliło zwiększyć maksymalną prędkość pobierania danych w naszej sieci LTE do 500 Mb/s. Jednocześnie przez cały 2017 rok prowadziliśmy prace związane z zapowiadanym refarmingiem częstotliwości 900 MHz, a dziś możemy pochwalić się, że już udostępniliśmy naszym klientom technologię LTE na bazie tego pasma.

Co z liczbą kart SIM? Jeśli chodzi o klientów abonamentowych Plus odnotował wzrost liczby klientów z liczby 8,48 mln na koniec 2016 roku do 8,74 mln na koniec 2017 roku. W przypadku kart prepaid nadal tu widać znaczny spadek z uwagi na obowiązek rejestracji kart i wyłączenie niezarejestrowanych w lutym 2017 roku. Na koniec 2016 Plus posiadał 3,19 mln kart przedpłaconych, a na koniec 2017 roku już tylko 2,75 mln.

Pełny raport w postaci prezentacji z wynikami Grupy Cyfrowy Polsat znajdziecie pod tym linkiem (pdf). A my wrzućmy teraz w tabelkę wszystkie wyniki naszych telekomów z „wielkiej czwórki” (dane w tys.).

Kolejność od razu ustawiłem według łącznej liczby posiadanych kart. Wiemy już, że od dwóch kwartałów liderem pod tym względem jest Play, za nim Orange, trzeci Plus i na końcu T-Mobile.

Dopiero po wrzuceniu w tabelkę widać gołym okiem, skąd i jak to się stało, że Play stał się liderem. Od dwóch lat są cały czas na plusie, nie straszna im rejestracja kart SIM, RLAH, nic, cały czas zyskują klientów w odróżnieniu od pozostałej trójki, która rok do roku notuje spadki ogólnej liczby klientów. W porównaniu z końcem 2015 roku mają o ponad milion kart SIM więcej, Orange ma prawie półtora miliona mniej, Plus prawie pół miliona, a T-Mobile ponad półtora miliona na minusie.

Warto zwrócić tu jeszcze uwagę, że Orange ma największą bazę klientów abonamentowych, ale progres i poziom zwiększania się tej bazy ma najlepszy znowu Play. Ciekawie więc zapowiada się ten rok, oczywiście będziemy to śledzić i Was informować na bieżąco.

Photo: Wavebreakmedia/Depositphotos.