Spotify

Kulisy wprowadzenia i działalności Spotify w Polsce - możemy liczyć na jeszcze więcej

Konrad Kozłowski
Kulisy wprowadzenia i działalności Spotify w Polsce - możemy liczyć na jeszcze więcej
35

Ponad 80 milionów płacących użytkowników i więcej niż 170 milionów słuchaczy w sumie. To niemałe liczby jak na firmę, która postanowiła zmienić zasady gry w branży muzycznej nieco ponad dekadę temu. Od ponad 5 lat Spotify jest dostępne również w Polsce, dlatego to zdecydowanie dobry moment na zajrzenie za kurtynę i poznanie kulisów wejścia Spotify do Polski oraz aktualnej działalności usługi w naszym kraju.

Kto odpowiada za powstawanie polskich playlist? Jak rozkłada się balans pomiędzy liczbą płacących i darmowych użytkowników Spotify w Polsce? Czy były lub trwają aktualnie rozmowy z artystami nad Wisłą na temat premier na wyłączność? Dlaczego w Polsce nie pojawiły się testowane w innych regionach funkcje? Te i wiele, wiele innych pytań nie mogło znaleźć innego adresata niż Przemek Pluta - szef regionu CEE (Centralna i Wschodnia Europa) w Spotify. Nasza rozmowa potrwała niemal godzinę, ale spokojnie - nie będziecie musieli czytać tak długiego tekstu. Spotify stawia na audio, w tym podcasty, a nasz podcast Antyweb Po Godzinach to najlepsze miejsce, gdzie mógł pojawić się zapis tej konwersacji.

W jednym z poprzednich wpisów skierowałem do Was pytanie, o co zapytalibyście Spotify - część z nich znalazła się na mojej długiej liście, z której korzystałem w trakcie rozmowy, dopytując Przemka o szczegóły, które Was interesują. Zdarzało się, że wchodziliśmy na poboczne tematy, ale niejednokrotnie było to niezbędne do zbudowania pewnego tła dla danego wątku. W momencie startu Spotify raczej mało kto wierzył, że niewielki start-up ze Szwecji zdoła wywrzeć taki wpływ na przemysł muzyczny, a niedługo później każdy zadawał sobie pytanie: kiedy Spotify pojawi się u nas?

My przestaliśmy pytać na początku 2013 roku. Wtedy też wiele osób porzuciło kombinatorskie metody, by móc skorzystać z usługi otwierające drzwi do milionów utworów w zasięgu kliknięcia. Osiągnięcie takiej pozycji, na jaką udało się zapracować przez 12 lat, z pewnością nie jest szczytem ambicji Spotify, dlatego zahaczyłem też plany na rozwój usługi, głównie w naszym regionie. Nie było to jednak surowe przesłuchanie, o czym przekonacie słuchając najnowszego odcinka podcastu, gorąco zachęcam!

Podcastu Antyweb Po Godzinach możecie posłuchać w:

Fot. główna: Spotify

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu