5

85% internautów odwiedzających porównywarki cen to bierni użytkownicy, kto więc wystawia te wszystkie oceny?

Kolejny ciekawy raport z corocznego badania Social Media 2017 podesłała nam agencja badawczo-analityczna IRCenter, który obrazuje jak Polacy korzystali z mediów społecznościowych w 2017 roku. Poprzedni raport z tego samego badania skupiał się na treściach i pokazywał drastyczny spadek treści publikowanych na blogach i forach w ubiegłym roku, dzisiejszy to głównie charakterystyka korzystania z mediów społecznościowych w Polsce.

Wyniki pokazują, że tylko 8% polskich internautów w ogóle nie korzystało w ostatnim roku z YouTube, ani przez stronę ani z poziomu aplikacji. To mniej niż w przypadku Facebooka, gdzie odsetek ten był na poziomie 11% w 2017 roku.

Niemniej częściej korzystaliśmy z Facebooka, 58% polskich internautów zaglądało tam po kilka razy dziennie, a ponad 70% przynajmniej raz dziennie. W przypadku YouTube było to odpowiednio 33% i 50%. Na dalszych miejscach znalazły się portale internetowe (Onet, WP czy Interia), gdzie po kilka razy dziennie zagląda 31% internautów oraz porównywarki cenowe.

Korzystanie z aplikacji mobilnych do obsługi serwisów społecznościowych nie zmieniło się znacząco na przestrzeni dwóch lat, w przypadku Facebooka aktualnie 65% internautów korzysta z aplikacji mobilnej YouTube, 45% od Facebooka, ale nie wlicza się tu osobnej aplikacji Messengera, 13% od Instagramu i 8% Snapchata.

Podobnie jak w przypadku ogólnych statystyk, również intensywniej korzystamy z aplikacji mobilnej Facebooka w porównaniu z tą od YouTube. Przy czym w drugiej połowie 2017 roku dało sie odnotować wyraźny spadek liczby uruchomień aplikacji FB, a YT zaczęło w tym samym czasie rosnąc. Rekordowa liczba uruchomień aplikacji mobilnej Facebooka przypada na styczeń 2017 roku, kiedy było ich aż 4,5 mld.

Interesujące dane pokazuje kolejny wykres, gdzie widzimy podział użytkowników na aktywnie udzielających się w społecznościach i tych biernych, co tylko przeglądają publikowane tam treści. I tak najbardziej aktywni są użytkownicy Facebooka, gdzie prawie 80% z nich aktywnie korzysta z tego serwisu, a po przeciwległym biegunie mamy porównywarki cenowe, gdzie udział biernych użytkowników jest na poziomie 85%.

Takie proporcje w przypadku porównywarek cen wydają się wręcz nieprawdopodobne, zważywszy ile treści, opinii i recenzji dodawanych jest tam przez użytkowników. Patrząc na te dane, coraz łatwiej przychodzi uwierzyć w to, że większość z nich jest to jednak tylko marketing szeptany.

YouTube i Facebook pozostają też najczęściej współużytkowanymi serwisami społecznościowymi, przynajmniej kilka razy w tygodniu 64% internautów korzystało zarówno z Facebooka jak i z YouTube.

Photo: gpointstudio/Depositphotos.