76

Chip nie odnalazł się w internetowej rzeczywistości. To koniec magazynu w Polsce

Burda Media, wydawca magazynu Chip oraz serwisu internetowego Chip.pl zdecydowała o zamknięciu tej marki na polskim rynku.

Zmiany w kierownictwie oraz odmienna koncepcja dotycząca kształtu portfolio wydawnictwa sprawiły, że podjęto decyzję o zamknięciu polskiego Chipa. Jak się dowiedzieliśmy w kwietniu wydany ma zostać ostatni numer magazynu. Wtedy też zamknięty zostanie serwis www.

Z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy wynika, że papierowy Chip nie radził sobie w ostatnim czasie najlepiej. Pismo notowało duże, dwucyfrowe spadki. Średni nakład ledwo przekraczał 13 tys., a sprzedaż spadła do ok. 9 tys. egzemplarzy. Spadku sprzedaży nie rekompensowały natomiast wzrosty w online.

Chip to swoista ikona, jeśli chodzi o technologie w Polsce. Właściwie trudno wyobrazić sobie bardziej kultową markę, która zaraziła miłością do technologii rzesze Polaków. Choć sam należałem do wrogiego obozu i znacznie częściej sięgałem po konkurencyjny „Komputer Świat”, a potem „PC Format”, ciepło wspominam samą markę.

Zamknięcie Chipa jest potwierdzeniem trendu widocznego już od dłuższego czasu w segmencie prasy technologicznej. Dynamicznie zmieniający się rynek technologii oraz ogromna ilość treści dostępnych w sieci sprawiają, że czasopisma traktujące o tej tematyce nie są już ta atrakcyjne, jak kiedyś. Dołączane do nich płyty CD/DVD z programami i dodatkowymi treściami nie budzą już tylu emocji (m.in. dlatego, że coraz więcej nowych komputerów nie ma nawet napędów). Trudno wskazać złote lekarstwo na tę przypadłość. Ratunkiem dla Chipa mogło być mocniejsze wejście w internet, ale tutaj musiał rywalizować z ogromną ilością innych tworów. Nie jest to zatem sytuacja łatwa, szczególnie, że dla młodszych czytelników Chip jest marką taką samą, jak każda inna.