15

Kinect SDK – rewolucja interfejsów komputerowych?

Kinect – urządzenie zaprojektowane z myślą o konsoli Microsoft Xbox 360, pozwalające rozpoznawać i śledzić ruchy ciała, bez dodatkowego kontrolera, czy specjalnych markerów, właśnie doczekał się darmowego SDK (Software Development Kit) umożliwiającego oprogramowanie go w C++, C#, i VB. Kinect trafił do księgi rekordów Guinnessa jako najszybciej sprzedające się urządzenie elektroniczne. W ciągu zaledwie 60 […]

Kinect not only for Xbox 360Kinect – urządzenie zaprojektowane z myślą o konsoli Microsoft Xbox 360, pozwalające rozpoznawać i śledzić ruchy ciała, bez dodatkowego kontrolera, czy specjalnych markerów, właśnie doczekał się darmowego SDK (Software Development Kit) umożliwiającego oprogramowanie go w C++, C#, i VB.

Kinect trafił do księgi rekordów Guinnessa jako najszybciej sprzedające się urządzenie elektroniczne. W ciągu zaledwie 60 dni sprzedano 8 milinów egzemplarzy. Potencjał urządzenia jest ogromny, domyślali się tego wszyscy, rozumiejący jaki przełom oznacza precyzyjne rozpoznawanie ruchów ciała, nie tylko gracze.

Jednak do tej pory mało kto był w stanie wykorzystać potencjał Kinect do innych celów, niż granie na konsoli, ponieważ brakowało dokumentacji i narzędzi dla programistów, ułatwiających pisanie nowych programów wykorzystujących urządzenie. Jakakolwiek modyfikacja wymagała hakowania i inżynierii wstecznej, co skutecznie odstraszało większość zainteresowanych nową technologią.

Każdy kto oglądał film Raport Mniejszości, pamięta scenę, kiedy Tom Cruise korzysta z komputera przy wykorzystaniu gestów dłoni, w specjalnych rękawiczkach. Film powstał mniej niż 10 lat temu, a podczas jego oglądania, podobne osiągniecie, wydawało się kompletną fikcją. Okazuje się, że już teraz będzie możliwe projektowanie podobnych interfejsów, do których nie będą nawet wymagane specjalnie rękawiczki.

Ciężko nawet przewidzieć jakiego rodzaju zastosowania znajdzie Kinect, programistów ogranicza tylko wyobraźnia. Z pewnością poza standardowymi projektami, spotkamy się również z całkowicie zakręconymi pomysłami, na wykorzystanie rozpoznawania ruchów ciała.

Jednym z ciekawszych zastosowań, będzie możliwość ułatwienia interakcji z komputerem osobom niepełnosprawnym. Niejednokrotnie były podejmowane próby wykorzystania w tym celu zwykłej kamery internetowej do sterowania komputerem za pomocą mimiki twarzy, jednak takie rozwiązania były obarczone dużą niedokładnością i wymagały optymalnych warunków oświetleniowych do poprawnego działania. Do tego ograniczona ilość rozpoznawanych gestów komplikowała sprawę. Kinect może otworzyć drogę do świata Internetu wszystkim tym, którzy do tej pory byli z niego przymusowo wyłączeni.

Innym pomysłem na zastosowanie Kinecta, jest szybkie i łatwe skanowanie obiektów trójwymiarowych i przenoszenia ich do komputera, jako siatki 3D. Okazuje się, że jest to możliwe.



Przerobienie kontrolera do gier, na skaner 3D to dopiero początek i na pewno Kinect jeszcze nas zaskoczy czymś, czego zupełnie się niespodziewamy. Z momentem udostępnienia przez Microsoft SDK, Kinect przestał być tylko zabawką, stał się kolejnym HID (human interface device) obok myszki, klawiatury, czy tabletu.