Moje przemyślenia

Jacek Artymiak - Europejskie startupy potrzebują lepszych systemów płatności

GM
Grzegorz Marczak
6

Autorem tego tekstu jest Jacek Artymiak mieszkający w sieci pod adresem artymiak.com. Wielu inwestorów i załozycieli startupów uważa, że startup powinien próbować zarabiać pieniądze najwcześniej jak to możliwe, niekoniecznie dlatego że musi finansować się ze sprzedaży, ale dlatego że jego założyc...

Autorem tego tekstu jest Jacek Artymiak mieszkający w sieci pod adresem artymiak.com.

Wielu inwestorów i załozycieli startupów uważa, że startup powinien próbować zarabiać pieniądze najwcześniej jak to możliwe, niekoniecznie dlatego że musi finansować się ze sprzedaży, ale dlatego że jego założyciele od początku powinni uczyć się sztuk sprzedaży, słuchania klientów. Powinni w ten sposób umieć pokazać inwestorom, że rozumieją rynek, na którym chcą działać oraz że znają podstawy biznesu (kasa, Misiu!).

To nie jest zły sposób myślenia o rozwoju biznesu internetowego, ale nie jest to łatwo realizować w praktyce w Europie jeżeli mamy niestandardowe pomysły na przeniesienie pieniędzy z konta klienta na nasze.

Odkładając na bok zdradliwe labirynty VAT, śmiem twierdzić, że jedną największych praktycznych przeszkód w sprzedawaniu w Europie jest mizerna ofera systemów płatności dostępnych na Starym Kontytnecie oraz ich wysoki koszt i brak elastyczności w podejściu do nowych modeli biznesowych.

Mamy PayPal, Moneybookers, Google Wallet oraz paru pośredników w płatnościach kartami i to właściwie wszystko. Dużego wyboru nie ma.

Jednym z powodów, dla których drop.io, mailchimp.com czy kickstarter.com nie pojawiły się w Europie zanim pojawiły się w USA jest to, że nie mogłyby skorzystać z usług pobierania płatności oferowanych przez Amazon.com (Amazon Payments, Amazon DevPay, Amazon Flexible Payments System, Amazon Simple Pay), które pozwalają im realizować nowe modele biznesowe (np. płatności odłożone w czasie w przypadku Kickstartera).

Balanced? Stripe? Square? Dwolla? Zapomnij. Jeśli nie jesteś startupem z USA, nie przyjmą cię do klubu.

Dużo się mówi o pomocy rządowej dla przedsiębiorców w Europe, ale jedną z prostych rzeczy, których potrzebują europejskie startupy jest poszerzenie oferty realizacji płatności. Kapryśny PayPal to za mało.

Niniejszy tekst jest tłumaczeniem. Oryginał jest dostępny na stronach autora.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu