Polska

20% polskich domów bez komputera i internetu

JS
Jakub Szczęsny
6

Główny Urząd Statystyczny co roku podaje nowe dane dotyczące Internetu w polskich gospodarstwach domowych. Tegoroczna edycja raportu wskazuje na to, że wcześniej założone trendy dotyczące popularyzacji tego medium utrzymują się i coraz większy odsetek społeczeństwa albo posiada urządzenia zdolne do obsługi Sieci, albo już jest do niej podłączonych. Zmniejsza się również liczba osób, które z Internetu korzystać nie chcą - z różnych powodów.

Jeszcze w 2013 roku "jedynie" 3/4 gospodarstw domowych mogło pochwalić się przynajmniej jednym komputerem. Teraz tylko w co piątym polskim domu takiego urządzenia nie ma i choć dynamika wzrostu liczby domostw, w których znajduje się takie urządzenie spadła, w dalszym ciągu notowane są zwyżki. Cały czas, bardzo mocno zwiększa się jednak liczba domów, w których zapewniony jest dostęp do Internetu i co bardzo ciekawe, w rok zanotowano gwałtowny skok. Jest to zapewne związane z popularyzacją nowych metod uzyskania możliwości korzystania z zasobów Sieci - operatorzy dwoją się i troją oferując atrakcyjne plany dostępu do mobilnego Internetu.

Dane zaprezentowano również z uwzględnieniem podziału na klasy miejsca zamieszkania, urbanizację oraz obecność dzieci w gospodarstwie domowym. I tak oto, w widać postęp rok do roku w każdej podgrupie, natomiast warto wskazać, że im wyższa jest urbanizacja i im większa jest miejscowość - tym lepsza jest adopcja Internetu w gospodarstwach domowych.

W dalszym ciągu Polacy jako powód, dla którego nie chcą korzystać z Internetu najczęściej podają... brak potrzeby, która by ich do tego pchała. W nieco mniejszym stopniu Polacy przyznają się do braku umiejętności i jeszcze rzadziej wskazują na wysokie koszty dostępu do Sieci, a także urządzeń zdolnych do podłączenia. Bardzo nisko uplasowała się odpowiedź mówiąca o braku możliwości przyłączenia się do Internetu z powodów technicznych.

Całkiem nieźle wypada kwestia elektronicznej administracji. W przedziale wiekowym 16-74, 30 procent respondentów korzystało z tego typu usług publicznych w Sieci. W stosunku do roku poprzedniego, zanotowano wzrost o 3,6 punktu procentowego. Dlatego też zanotowano wzrost liczby osób, które kiedykolwiek zmieniały ustawienia plików cookies w swojej przeglądarce. Wygląda na to, że coraz rzadziej podchodzimy do tych kwestii absolutnie bezrefleksyjnie.

Wśród tych, którzy udostępnili już swoje dane w Internecie wysondowano również sposoby na zarządzanie własnymi informacjami. Wśród nich wyszczególniono odmowy przetwarzania danych, zastrzeżenie lokalizacji, czytanie polityki prywatności danej strony / usługi. Bardzo cieszy fakt, iż Polacy zwracają uwagę na to, czy połączenie ze stroną jest szyfrowane. Wiele wcześniejszych incydentów bazowała właśnie na gapiostwu użytkowników Internetu, gdzie dochodziło do połączenia ze stronami nieszyfrowanymi, podstawionymi przez cyberprzestępców.

Źródło: raport "Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2016 r.", GUS

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu