11

Interesujące reklamy od Google

Google wprowadza reklamy bazujące na naszych zainteresowaniach – na razie testowo, ale do końca roku produkt ma być dostępny i używany na całym świecie. Jak to będzie działać ? – jedną z metod jest podanie Google naszych zainteresowań. Robimy to na specjalnie w tym celu stworzonej stronie o adresie google.com/ads/preferences. Możemy więc bardzo szczegółowo zdefiniować […]

Google wprowadza reklamy bazujące na naszych zainteresowaniach – na razie testowo, ale do końca roku produkt ma być dostępny i używany na całym świecie. Jak to będzie działać ? – jedną z metod jest podanie Google naszych zainteresowań. Robimy to na specjalnie w tym celu stworzonej stronie o adresie google.com/ads/preferences. Możemy więc bardzo szczegółowo zdefiniować jakie są nasze zainteresowania i liczyć na to, że reklamy będą do nich dopasowane.

Oczywiście cały system dotyczy jedynie reklam emitowanych przez firmę google tak więc nasze portale i duże witryny internetowe nadal będą nas straszyć reklamami kupowanymi na ilość odsłon.

Swoją drogą ciekawy jestem jak tego typu działania google będą wyglądać w praktyce? Co się stanie na przykład kiedy bardzo zawęzimy nasze zainteresowania i okaże się, że nie ma związanych z nimi reklam? Prawdopodobnie dostaniemy kolejny zestaw czekających w kolejce tym razem ignorującym nasze zainteresowania. Zakładam więc, że wszystko sprowadzi się do tego czy bardziej interesujemy się rowerami, samochodami czy internetem no i może od czasu do czasu trafi się reklama dopasowana do konkretnej pod kategorii jaką wybraliśmy.





W Polsce z reklamami Google jest jeszcze gorzej – to znaczy jest ich na tyle mało (w moim odczuciu) iż możemy sobie do woli definiować co lubimy a i tak dostaniemy to co jest w danej chwili dostępne lub zgodne z tematyką odwiedzanej storny. Widać to zresztą nawet po reklamach bazujących na słowa kluczowych – czasami są dobrane całkiem „od czapki” (bo w danej chwili nie ma tematycznych) a czasami też mamy do czynienia z „sprytną kampanią” która ma niewiele wspólnego z tematyką naszej strony.

Moim zdaniem całe zarządzanie naszymi zainteresowaniami (przez specjalny panel) ma jedynie pomóc Google w poprawianiu jakości algorytmu który szykuje. Będzie on odpowiedzialny za automatyzację dopasowania reklam do naszych zainteresowań. Google zdaje sobie sprawę jak niewiele osób pofatyguje się na specjalną stronę aby wybrać co ich interesuje z pośród 600 kategorii dlatego zrobi to za nich. Jak Google będzie starać się automatycznie zaszeregować nas do jakieś grupy zainteresowań opisane zostało w przykładzie z informacji prasowej:

Reklamodawcy będą mogli kierować reklamy:

* Do użytkowników, którzy poprzednio odwiedzili ich witrynę – jeśli na przykład użytkownik oglądał w sierpniu buty piłkarskie na stronie ze strojami sportowymi, witryna ta może w grudniu skierować do niego reklamy informujące o zimowej wyprzedaży.
* Na podstawie kategorii zainteresowań przypisanych użytkownikom. Kategorie te będą przypisywane na podstawie poprzednio oglądanych filmów w YouTube oraz wizyt na stronach Sieci Partnerskiej Google. Jeśli na przykład ktoś poświęca dużo czasu na przeglądanie recenzji samochodowych, będzie miał okazję oglądać więcej reklam związanych z samochodami.

Efektów tego sytemu jestem naprawdę ciekaw – wprawdzie już na początku można by podać ileś scenariuszy w których podane przykłady się nie sprawdzą ale od czego trzeba przecież zacząć.