4

Ilu użytkowników wystarczy do przeprowadzenia zdalnego testu UX?

Autorem wpisu jest Piotr Jardanowski. 5 użytkowników wystarczy przy prostym badaniu, szczególnie jeśli zdalne testy UX są dla Ciebie czymś nowym. Jeżeli jednak cele Twojego projektu są bardziej rozbudowane a odbiorcy pochodzą z różnych grup docelowych, warto pomyśleć o większym badaniu. Dlaczego 5 użytkowników? 13 lat temu Jakob Nielsen napisał artykuł („Why you only need […]

Autorem wpisu jest Piotr Jardanowski.
5 użytkowników wystarczy przy prostym badaniu, szczególnie jeśli zdalne testy UX są dla Ciebie czymś nowym. Jeżeli jednak cele Twojego projektu są bardziej rozbudowane a odbiorcy pochodzą z różnych grup docelowych, warto pomyśleć o większym badaniu.

Dlaczego 5 użytkowników?

13 lat temu Jakob Nielsen napisał artykuł („Why you only need to test with 5 users”), w którym wyjaśnił, dlaczego 5 użytkowników stanowi optymalną wielkość próby. Głównym uzasadnieniem jest spadek zwrotu z inwestycji (ang. ROI – return on investment), dla 6 i każdego kolejnego użytkownika. Innymi słowy, każda kolejna osoba powyżej 5 daje stosunkowo niewiele nowych informacji przy takim samym koszcie, jak użytkownicy o numerach 1-5.

11111

Od tego czasu liczba 5 utkwiła w głowach praktyków UX, stała się przyczyną nieporozumień, licznych kontrowersji. Głównym powodem tego stanu rzeczy jest fakt, że cytując ten artykuł zapomniano o drugiej części zdania, które było kluczowy we wskazanym wyżej artykule, a brzmi ono tak: „Najlepsze rezultaty osiąga się podczas badania nie więcej niż 5 użytkowników oraz przeprowadzeniu jak największej liczby małych testów”.

Na podstawie licznych badań przeprowadzonych na platformie WhatUsersDo.com, możemy zdecydowanie podpisać się pod całym zdaniem cytowanym z artykułu Nielsena. Według nas, zdalne testy UX są najbardziej skuteczne, jeżeli stosuje się następujące zasady: testy są przeprowadzane często i w małych 5- osobowych grupach.

Osiągamy wówczas najkorzystniejszy zwrot z inwestycji, ponieważ:

  • po przeprowadzeniu 5 badań z użytkownikami zauważasz te same powtarzające się problemy,
  • 5 użytkowników wystarczy by wyjaśnić specyficzne/charakterystyczne zachowanie,
  • twój czas jest cenny: nagranie video z badania trwa średnio 20 minut i włączając czas na wykorzystanie narzędzia do tagowania potrzeba zazwyczaj nie więcej niż pół dnia do analizy nagrań video.

Jeśli korzystasz po raz pierwszy ze zdalnych testów UX, wówczas radzimy byś rozpoczął od testu na 5 użytkowników i zaplanował kolejne dwa cykle badań. Taki zestaw testów pozwoli Tobie zweryfikować czy udało się naprawić problemy, które pojawiły się w pierwszej fazie badań. Zgodnie z naszym doświadczeniem bardziej istotne jest skupienie się na zadaniu dobrych pytań w teście, aniżeli na liczbie badanych. Innymi słowy, jeżeli Twój budżet pozwala Tobie na badanie na 3 osobach, to zrób je na trzech osobach, ale zadaj im dobre pytania. Pamiętaj, że Twoim celem powinno być (zgodnie z tym co powiedział Jakob Nielsen) skupienie się na wykorzystaniu odpowiedzi użytkowników do podnoszenia jakości produktu, a nie imponowanie liczbami w prezentacji PPT.

Kiedy 5 użytkowników nie wystarczy?

Od każdej reguły są wyjątki. Poniżej przedstawiamy kilka sytuacji, w których powinno się rozważyć zwiększenie liczby uczestników badania.

Zróżnicowana próba użytkowników: jeśli masz wyraźnie odrębne grupy klientów, należy zastosować tą samą zasadę, ale w odniesieniu do każdej grupy. Należy szczególnie o tym pamiętać, jeżeli usługi są świadczone na różnym obszarze (np. różne kraje).

Testy porównawcze: kiedy prosisz użytkowników o porównanie projektów graficznych np. nowej strony produktowej lub landing page, wówczas rekomendujemy przynajmniej 10 badanych.

Sortowanie kart: tego typu testy pomogą Tobie zorganizować treść strony WWW i połączyć metodę badań jakościowych i ilościowych. W tym wypadku rekomendujemy znacznie większą liczbę badanych – minimum 20 testerów.

Warto również zwrócić uwagę na jeszcze jedną sytuację. Prowadzą testy na prototypach funkcjonalnych (np. Axure), może Ci się wydawać, że potrzeba więcej niż 5 badanych. Doświadczenie wyniesione z badań WhatUsersDo.com wskazują, że tak nie jest. Zgodnie z naszymi obserwacjami wykonanie badań na 5 użytkownikach i powtórzenie ich, w miarę konieczności, w zupełności wystarczy by uzyskać wystarczający materiał badawczy. Nawet jeśli prototyp nie jest w pełni ukończony.

Napisz do nas, jeżeli potrzebujesz pomocy

Jeżeli nie jesteś pewien, ilu użytkowników powinieneś przetestować – napisz do nas na piotr(at)whatusersdo.pl. Na pewno podpowiemy Tobie jaka jest optymalna i najbardziej efektywna próba badawcza.

User experience design via Shutterstock.