18

Hunch – system wspomagający podejmowanie decyzji.

Caterina Fake twórca sukcesu serwisu Flickr.com zapowiedziała nowy startup o nazwie Hunch.com. Ma to być system wspomagający podejmowanie najróżniejszych decyzji w życiu – od prosty takich jak gdzie udać się na wakacje czy też jaki telefon wybrać do tych bardziej skomplikowanych czyli czy potrzebuję kredytu itp. Hunch ma bazować na wiedzy jaką dostarczą użytkownicy serwisu […]

Caterina Fake twórca sukcesu serwisu Flickr.com zapowiedziała nowy startup o nazwie Hunch.com. Ma to być system wspomagający podejmowanie najróżniejszych decyzji w życiu – od prosty takich jak gdzie udać się na wakacje czy też jaki telefon wybrać do tych bardziej skomplikowanych czyli czy potrzebuję kredytu itp.

Hunch ma bazować na wiedzy jaką dostarczą użytkownicy serwisu oraz na mechanizmie drzewa decyzyjnego, który ma wspomagać proces podejmowania decyzji. W chwili obecnej serwis jest w fazie zamkniętych testów.



Jak to działa?

Tyle z teorii – w praktyce wygląda to tak iż możemy przeglądać gotowe pytania w raz z procesem decyzyjnym przygotowanym przez użytkowników oraz tworzyć nowe pytanie dla którego jak rozumiem użytkownicy zadadzą dodatkowe pytania które wspomogą nas w decyzji. Oprócz tego możemy zaangażować się poprawianie wyników decyzji poprzez ulepszanie zapytań w drzewie decyzyjnym czy też ocenianie finalnych wyborów poprzez opisanie ich wad i zalet itp.

Ja wygląda podejmowanie decyzji przy pomocy Hunch? Przede wszystkim jest to metoda dochodzenia do decyzji przez odpowiedz na pytania – przypomina to trochę quiz psychologiczny w którym na końcu dowiadujemy się, że lubimy truskawki i włoskie kino. Przykładowo pytając czy powinienem dodać swojego szefa do znajomych na facebook dostajemy serię pytań o to czy się z nim przyjaźnimy po pracy, czy na naszym profilu umieszczamy jakieś zdjęcia których nie chcieli byśmy pokazać szefowi, czy nasi znajomi mają takie zdjęcia, czy na naszej „ścianie” wypisujemy głupoty czy mało wybredne teksty itp. W kilku do kilkunastu pytań jesteśmy w stanie uświadomić użytkownikowi odpowiedz.

Dlaczego podchodzę sceptycznie do tego realizacji tego pomysłu ?

Proste pytania proste odpowiedzi – zadając proste pytania w których oczekujemy, że system pomoże nam wybrać między A i B z pewnością otrzymamy w miarę trafną odpowiedz. Kiedy jednak zadamy pytanie otwarte, wtedy pojawią się z problemy. Trudno będzie zbudować drzewo decyzyjne przez społeczność kiedy ktoś pyta i nie zamykając się z góry na kilka możliwych odpowiedzi.

Na poważnie czy dla zabawy? – Wpływ na to czy serwis ten będzie pomagał w podjęciu poważnych decyzji czy też będą to raczej pytania z kategorii rozrywka mają przede wszystkim użytkownicy. Jeśli serwis opanują pytania z serii „Who do I think is the hottest celebrity?” to natychmiast z kategorii „podejmowania decyzji” powędruje on do ligi Yahoo Answers gdzie wygrać nie będzie łatwo

Takie rzeczy tylko w Erze. Amerykanie różnią się znacznie od innych mieszkańców świata. Ich mentalność, kultura, sposób życia, wychowanie czy też warunki gospodarcze mają znaczący wpływ na to jakie decyzje podejmują i na jakiej podstawie. Czy więc te same porady, pytania i decyzje da się zastosować dla mieszkańców innego kraju nawet jeśli mówią tym samym językiem? Moim zdaniem nie i to może być problem (zaznaczę że chodzi mi tutaj o nieco inną kategorię decyzji niż to jaką konsolę do gier wybrać)

Pieniądze Mrzonki o tym, że ktoś w internecie chce płacić za porady czy wiedzę już dawno zostały zweryfikowane. Nie wierzę aby użytkownicy chcieli płacić za pomoc w podjęciu decyzji przez taki system. Oczywiście można wykorzystać odpowiedzi i wybory ludzi jako rekomendacje produktów i usług i pobierać za to opłaty od przekierowanego ruchu – i taki jest chyba plan. Plan dobry o ile ma się odpowiednią ilość odsłon i unikalnych użytkowników.

Użytkownik źródeł wiedzy i pieniędzy Sukces Wikipedii pokazuje, że internauci potrafią zaangażować się w budowanie wiedzy. Jednak w przypadku Hunch nie jest to serwis non profit a wymagania co do zaangażowania użytkowników są bardzo duże. Oczywiście nie trudno jest tworzyć listę pytań pomagających nam wybrać samochód czy telefon komórkowy – ale do jakichś poważniejszych zagadnień potrzeba zarówno czasu jak i wiedzy. Kolejna sprawa to aktualizacja informacji – raz zbudowany proces decyzyjny dla wyboru samochodu czy konsoli za kilka miesięcy (wraz z pojawieniem się nowych modeli) musi być aktualizowany. Nie wiem jaki bonus czy też narzędzie do motywacji użytkowników przewidzieli autorzy serwisu?

Podsumowując

Pomysł z pewnością ma potencjał – nawet pomoc przy najprostszych decyzjach czy też rozstrzyganie drobnych wątpliwości jest cenne i można na tym budować różnego rodzaju rozwiązania. Jednak do bardziej złożonych pytań potrzebna jest wiedza „eksperta”, znajomość danej osoby, weryfikacja danych, aktualizacja informacji itp. Nie wydaje mi się aby to wszystko dało się zrealizować przy pomocy społeczności na którą w tym projekcie tak bardzo się liczy.

Bardzo ciekawy jestem jak rozwinie się Hunch i czy nie stanie się on bardziej zaawansowaną platformą Q&A (która również może odnieść sukces). Na chwilę obecną serwis ten jest dość mocno skomplikowany i mam wrażenie, że wymaga jeszcze sporo pracy zanim zostanie oficjalnie uruchomiony (długo szukałem gdzie mogę dodać pytanie, czy też aktualizować informacje).

Ps. Jeśli ktoś z was chce przetestować Hunch, proszę o komentarz. Każda osoba która go dostanie proszona jest o przesyłanie zaproszeń dalej (każdy nowy użytkownik dostaje 3)