11

Hummer EV – Ile zostanie z legendy w elektrycznym wydaniu?

Pomimo tego, że GM zrobiło wiele żeby popsuć legendę marki Hummer, ta dalej pozostała synonimem ekstremalnego samochodu terenowego. Pomogła temu oczywiście dość szybka śmierć tego brandu i budowanych na bazie seryjnych GM/Chevrolet modeli H2 i H3. Po latach, koncern z Detroit postanowił odkurzyć tę nazwę i wypuścić na rynek przy jej użyciu elektryczną terenówkę, mającą konkurować z Teslą Cybertruck czy Rivianem R1T. Pytanie, czy Hummer EV będzie na tyle dobrym samochodem, żeby podtrzymać legendę marki, czy też będzie kontynuował krecią robotę modeli H2 i H3.

Z szacunkiem do oryginału

Jeśli chodzi o wygląd samochodu, nie ma się właściwie do czego przyczepić. Samochód zachował sporo charakterystycznych dla marki elementów, jednocześnie dodano mu nowoczesne wykończenie, powodujące, że całość sprawia wrażenie podobne jak w przypadku nowych wcieleń Dodge Chargera czy Chvroleta Camaro. Także we wnętrzu widać nawiązania do poprzedników, przy czym oczywiście jest luksusowo, nowocześnie i jak przystało na auto elektryczne, wszędzie królują ekrany LCD.

To nie będzie bulwarowy SUV

Patrząc na udostępnione przez GM zdjęcia i filmy także pod względem praktycznym nie ma się do czego przyczepić. Tylna paka tego pick-upa nie jest tylko na pokaz, wnętrze jest praktycznie rozplanowane. W bonusie dostaniemy też spory przedni bagażnik. Najciekawiej zapowiada się jednak szereg systemów wspomagających jazdę w trudnych warunkach terenowych.

Tryb CrabWalk ma umożliwić skręt zarówno przednich, jak i tylnych kół pod tym samym kątem i jazdę na ukos. Adaptacyjne zawieszenie można podnieść o 15 cm. Dół pojazdu mają osłaniać solidne stalowe blachy. Do tego samochód będzie wyposażony w 18 kamer, w tym kilka umieszczonych w podłodze pojazdu, co ma dać kierowcy możliwość lepszej oceny sytuacji w trakcie poruszania się w ekstremalnych warunkach. Infopanel będzie wyposażony w widgety podające parametry wszystkich kluczowych parametrów pojazdu. Poniżej film prezentujący jego możliwości:

Moc i zasięg

Hummer w najwyższej wersji będzie wyposażony w trzy silniki o łącznej mocy 1000 KM, co ma mu pozwolić osiągnąć 100 km/h w 3 sekundy. Zasięg wg normy EPA to 350 mil. Ładowanie prądem 800V ma zapewnić najszybsze tempo ładowania na rynku.

From bold and futuristic design cues, to cleverly executed details, the 2022 GMC HUMMER EV reimagines an instantly recognizable silhouette for a modern, all-electric future

Kiedy i za ile

Jak zawsze w przypadku samochodów elektrycznych królują dwa pytania, ile to będzie kosztować i kiedy pojawi się na ulicach. General Motors ostatnio ujawnił obie te informacje i jak pewnie się spodziewacie, tanio nie będzie. Dostawy Hummer EV Edition 1 są przewidziane na końcówkę 2021 r., a za samochód trzeba będzie zapłacić 112500 dolarów. Będzie to najwyżej wyceniona i najlepiej wyposażona wersja, tańsze modele będą pojawiać się znacznie później.

Przy okazji trzeba stwierdzić, że nazewnictwo, jakie wymyślono dla tego modelu, może spokojne startować w konkursie na najgłupszy pomysł tego typu. Nazwę pierwszej wersji już znacie, kolejna, która pojawi się w 2022 r. i będzie trochę gorzej wyposażona, to Hummer EV3x. W 2023 ma pojawić się jeszcze tańsza opcja o nazwie Hummer EV2x, a w 2024 r. bazowy model Hummer EV2. Sposób wymowy jak na razie nie jest mi znany, producent zapewne w którymś momencie poda instrukcję, podobnie jak musiało zrobić to Sony ze swoimi nowymi smartfonami. Poniżej możecie zobaczyć tabelkę opisującą różnicę w cenach i wyposażeniu.

Jak widać nawet uproszczony (brak Tryby Kraba) model, będzie bardzo drogi. Jeśli Elon Muska dotrzyma słowa w sprawie cen Cybertrucka, który ma kosztować pomiędzy 39900 a 69900 dolarów, to pomimo że to bardzo ciekawa konstrukcja, nie wróżę nowemu Hummerowi sukcesu.

Źródła: [1], [2]