11

Hulajnogi elektryczne wymusiły zmiany w prawie. Ministerstwo Infrastruktury zrówna je z rowerami

Hulajnogi elektryczne zasypały wręcz chodniki największych miast w Polsce w zaledwie w kilka ostatnich miesięcy. Wymusiło to na rządzących wprowadzenie szybkich zmian w prawie, by usankcjonować korzystanie z nich w odpowiednich przepisach.

Przyznam, że sam nie wiem kiedy to się stało, ale teraz już na każdym kroku i w najdziwniejszych miejscach napotykam te hulajnogi w Warszawie, gdzie chyba już z 5 różnych firm oferuje elektryczne hulajnogi do wynajęcia.

Do tej pory nie były one objęte przepisami w prawie, ale wkrótce ma się to zmienić, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk poinformował dziś o projekcie zmian w ustawie o transporcie drogowym. Pojawi się w niej nowy termin odnoszący się do hulajnóg elektrycznych: UTO – Urządzenie Transportu Osobistego, a przepisy regulujące korzystanie z nich w Polsce mają zbliżone do tych, które obowiązują rowerzystów.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk:

Zależy nam, by uregulować kwestie UTO. Dziś często spotykane są w dużych miastach w Polsce, wykorzystywane przez turystów i mieszkańców. Nie klasyfikowane [pod względem prawnym] UTO są swoistym zagrożeniem.

Po wejściu w życie nowych przepisów osoby korzystające z elektrycznych hulajnóg będą zobowiązane do korzystania ze ścieżek rowerowych oraz dotyczyć ich będzie ograniczenie prędkości do 25 km/h.

Co z ulicami? Będzie można na nie wjeżdżać hulajnogami elektrycznymi pod warunkiem, że na ulicy tej pojazdy mogą poruszać się z maksymalną prędkością wynoszącą 30 km/h, jeżeli prędkość na ulicy przekracza tę wartość, a wzdłuż drogi nie ma ścieżki rowerowej, wtedy tylko będzie można przemieszczać się hulajnogą elektryczną po chodnikach. Zachowując szczególną ostrożność i dostosowując prędkość do warunków na niej panujących.

Ponadto, wprowadzone ma zostać ograniczenie wiekowe – dzieci do lat 10 nie będą mogły w ogóle jeździć hulajnogami elektrycznymi, a osoby pomiędzy 10 a 18 rokiem życia, będą musiały wyrobić sobie na tę okoliczność kartę rowerową. Nowe przepisy nie zmieniają statusu zwyczajnych hulajnóg, te nadal mają być traktowane w prawie tak samo jak piesi.

Źródło: Money.pl.