Gry

Historia najlepszej serii gier piłkarskich. FIFA i jej początki

Albert Lewandowski
Historia najlepszej serii gier piłkarskich. FIFA i jej początki
11

Historia serii FIFA jest naprawdę interesująca i trzeba przyznać, że to ogromny sukces EA, ponieważ te gry są z nami już od początku lat 90. Jak się zmieniały i jak wyglądało ich konkurowanie z kolejnymi odsłonami PES?

FIFA International Soccer

Pierwowzorem obecnych odsłon jest FIFA International Soccer, która została stworzona z myślą o zbliżającym się Mundialu w USA. W grze mieliśmy do wyboru 48 drużyn i każdy z zawodników miał umiejętności określone w zakresie 1-10, co jest szczególnie zabawne z dzisiejszej perspektywy. W 1994 roku ogromne wrażenie robił rzut izometryczny w trakcie meczu i niewątpliwie był to kluczowy moment w całej historii.

źródło: Pocket-int

FIFA Soccer 95

Po sukcesie pierwszej odsłony nadszedł czas na kolejną FIFĘ. Tym razem nie zmieniano nic od strony graficznej i skupiono się na dodaniu większej liczby drużyn. Tym razem oprócz reprezentacji mieliśmy do wyboru również kluby z ośmiu lig świata z, m.in. Anglii, Niemiec czy Francji, a do rozgrywki dodano tryby pucharu, ligi czy mistrzostwa.

FIFA Soccer 96

Teraz doczekaliśmy się już technicznych usprawnień. Niewątpliwie ogromną nowością było przejście na w pełni trójwymiarową grafikę i w ten sposób uzyskano naprawdę efektowny widok, robiący wrażenie również w trakcie powtórek. Doczekaliśmy się tu także dodania komentatora sportowego, bez którego obecnie trudno sobie wyobrazić grę piłkarską. Wtedy głosu użyczył John Motson.

FIFA 97

Pożegnano się na dobre z dopiskiem Soccer. Całość zostało wykonana w 3D, a ruchy piłkarzy wyglądają znacznie lepiej dzięki wykorzystaniu technologii motion capture. Oznacza to, że odwzorowywano je na podstawie ruchu aktorów.

źródło: Old PC Gaming

FIFA 98: Road to World Cup

EA postawiło na mnogość trybów i drużyn. Gracze mogli grać na 16 stadionach, w 11 ligach i aż 189 drużynami. Jak nazwa wskazuje, w tej odsłonie skupiono się na przygotowaniu turniejów kwalifikacyjnych do Mundialu we Francji. Wielu graczy do dzisiaj będzie wspominać możliwość grania na hali czy nawet dodania opcji sterowania z użyciem myszki.

FIFA 2000

Kolejna część FIFA została wykonana na nowym silniku, za sprawą którego twórcy byli w stanie znacznie poprawić modele zawodników oraz wygląd stadionów. Zadbano o nowe podania i strzały, zwiększono liczbę animacji, a do tego EA postawiło na licencjonowanie najważniejszych lig. Moim zdaniem to miało spory wpływ na dalszy rozwój serii. Nie zapomniano nawet o dodaniu historycznych drużyn, jak, np. reprezentacji Argentyny z 1978.

FIFA 2001

W tej odsłonie nie doczekaliśmy się poważniejszych zmian i EA zrobiło sobie chyba wtedy rok przerwy na przemyślenie tego, co robić dalej.

źródło: MegaGames

FIFA 2002

Technicznie gra pozostała bez poważnych modernizacji, ale zadbano o to, aby rozgrywka stała się bardziej dynamiczna i piłkarze zachowywali się bardziej naturalnie. Co ciekawe, wtedy dodano możliwość strzelania z przewrotki. Na pewno spory wpływ na popularność tej części był dodatek poświęcony Mundialowi w Korei i Japonii.

FIFA 2003

FIFA 2003 oznaczała przejście na nowy silnik graficzny. Umożliwił on rozbudowę gamy ruchów zawodników i w końcu doczekaliśmy się poważniejszych nowości w zakresie konstruowania akcji oraz taktyki w trakcie meczu. Skupiono się tu również na trybie kariery, który w Polsce cieszy się nieprzerwaną popularnością, a całość mogła trwać 5 sezonów.

źródło: Wallpapers

FIFA 2004

Kolejna odsłona bez poważnych zmian. Zadbano o dodanie zespołów z drugich lig i możliwość kontroli dwóch zawodników jednocześnie. Na pewno mogło cieszyć zadbanie o to, aby dało się się połączyć gry FIFA 2004 i Total Club Manager 2004 od strony rozgrywki.

FIFA 2005

Seria FIFA dochodzi tu do momentu stagnacji. Zaimplementowano sporo poprawek, jak 15 sezonów w trybie kariery czy rozwój drużyny, ale technicznie mieliśmy do czynienia z odgrzewanym kotletem. Wtedy też na lidera rynku gier piłkarskich zaczął wyrastać PES od Konami.

FIFA 06

Groźny konkurent od Konami stanowił kubeł zimnej wody dla Elektroników. W FIFA 06 doczekaliśmy się po raz pierwszy pojawienia się polskiej Ekstraklasy i polskich komentatorów: Dariusza Szpakowskiego i Włodzimierza Szaranowicza. Rozbudowano karierę, a przejście na nową generację konsol zapewnił ogromny progres pod względem grafiki. Niestety, sama schematyczność rozgrywki spowodowało, że niewielu graczy miło wspomina ten tytuł.

źródło: Game Fabrique

FIFA 07

W kolejnej odsłonie FIFY skupiono się już na radości płynącej z rozgrywki. Zadbano o szybsze konstruowanie akcji, a sami zawodnicy zyskali kolejne animacji i całość stała się znacznie przyjemniejsza w odbiorze.

źródło: GameSpot
źródło: GameSpot

FIFA 08

Złote lata PES miały swój wpływ na kolejne części gry piłkarskiej od EA. Szczególnie problematyczne stało się to, że deweloperzy mocno ograniczyli możliwości wersji na PC względem tej na konsole nowej generacji: Xboxa 360 i PlayStation 3. Ciekawsze miało dopiero nadejść.

źródło: GameSpot

FIFA 09

Gracze zaczęli wtedy coraz bardziej narzekać na różnicę między wersją konsolową, a tą na PC. EA Sports dodano tryb kariery jednym zawodnikiem Zostań Gwiazdą, ale całość powodowała spory zawód.

źródło: Giant Bomb

FIFA 10

Rozbudowano tryb kariery i prowadzenia drużyny i to właśnie w tej odsłonie zadebiutował tryb Ultimate Team. Zostało zapowiedziany 1 grudnia 2009 roku, a wprowadzono go 25 lutego 2010 i na początku był płatnym dodatkiem.

FIFA 11

To pierwsza odsłona, w której dodano darmowo tryb Ultimate Team. To on stał się filarem tytułu i w nim mogliśmy tworzyć swój własny karciany zespół. Karty mogliśmy losować z paczek lub kupować je od innych, a każda z nich była w jednym z trzech kolorów, odnoszących się do poziomu danego zawodnika: brązowym, srebrnym lub złotym. EA Sports dodało tu nowy system podań, tryb gry bramkarzem i Creation Centre, w którym można było tworzyć i edytować poszczególnych zawodników i całe drużyny.

źródło: EA Sports

FIFA 12

Wreszcie zadbano o dostarczenie jednej wersji gry bez różnych dziwnych cięć w edycjach na różne platformy. W końcu FIFA zaczęła wracać na ścieżkę triumfów. Usprawniono animacje zawodników, dodano drybling z wykorzystaniem sterowania 360 stopni i rozbudowano aspekt taktyczny. Co ciekawe, w tej odsłonie EA nie otrzymało praw do Ekstraklasy, więc w zamian otrzymaliśmy nazwy klubów w stylu L. Poznań czy W. Kraków.

źródło: EA

FIFA 13

Rok bez zmian, więc w zasadzie nie ma o czym pisać. Ot, nieco ulepszona FIFA 12.

FIFA 14

W tej odsłonie zaczęły się pojawiać pewne schematy rozgrywki, które zapewniały w zasadzie pewną bramkę. Wtedy kultowy stał się Christian Benteke, na którego dośrodkowania w pole karne oznaczały prawie pewną bramkę.

FIFA 15

Całość została dopracowana i zdecydowanie wyszło to tytułowi na dobre. Mimo że nie pojawiło się nic nowego, to udało się stworzyć w pełni satysfakcjonującą rozgrywkę, a na pierwszy plan wysunął się tryb Ultimate Team.

FIFA 16

W 2015 dodano reprezentacje kobiet, a do trybu kariery zaimplementowano turnieje przedsezonowe. Nic szczególnego, ale zapewniało odpowiednią dawkę nowości.

FIFA 17

Po kilku latach poprawiania wprowadzono nowy silnik graficzny Frostbite. Zapewnił on odczuwalny progres w samej rozgrywce i EA Sports postawiło na dalsze rozbudowywanie trybu Ultimate Team. To właśnie wtedy zadebiutowało Wyzwanie Budowania Składów czy FUT Champions. Nie zapomniano nawet o graczach, którzy woleli tryb gry na bota. Pojawiła się nowość o nazwie Kompleksowe zarządzanie klubem, dzięki któremu zarząd dawał nam konkretne oczekiwania do spełnienia. Ważnym elementem było dodanie trybu fabularnego Droga do sławy. Wcielaliśmy się w nim w postać Alexa Huntera, który próbował zawojować boiska Premier League. Ta opowieść zajęła jeszcze kolejne dwie odsłony.

FIFA 18

Delikatne poprawki, które zapewniały coraz lepszą rozgrywkę. Został przebudowany system dryblingu, poprawiono dośrodkowania i pozwolono na szybsze zmiany zawodników. Ewolucja, która jak najbardziej spełniała zachcianki graczy.

FIFA 19

Ponownie nie doczekaliśmy się rewolucji. Elektronicy zaimplementowali poprawiony system prowadzenia piłki, możliwość szybkiego przełączenia taktyki w trakcie meczu i zadbano o dodanie precyzyjnego wykończenia.

źródło: EA

FIFA 20

Najważniejszą nowością pozostaje tryb gry Volta, który to jest duchowym następcą dla serii FIFA Street. Zadbano o lepsze sterowanie bramkarzem, bardziej rozbudowano aspekt gry obronnej i postarano się o to, aby żadne z uderzeń nie było nadmiernie skuteczne.

źródło: PlayStation

Jednocześnie dosyć poważnie zepsuto tryb kariery, a o wszystkich błędach można poczytać na Reddicie pod hastagiem #FixCareerMode. Wśród błędów można wskazać:

  • topowe drużyny kierowane przez sztuczną inteligencję wystawiają słabe składy bez najlepszych zawodników,
  • powtarzalne pytania na konferencjach,
  • nierówno działający system dynamicznego rozwoju potencjału, wskutek czego liczba punktów danego gracza może nagle drastycznie spaść lub wzrosnąć,
  • zawodnik może skończyć karierę z zerową liczbą sztuczek.

Jestem ciekaw, jak szybko EA naprawi te błędy.

Przyszłość serii FIFA

Obecnie można określić, że twórcy FIFY skupiają się przede wszystkim na rozwoju najbardziej dochodowego trybu Ultimate Team. Owszem, rozwijają pozostałe tryby gry i tu szczególnie ciekawym pozostaje Volta z FIFA 20, ale mam nadzieję, że Elektronicy zadbają jeszcze o tryb kariery, który wciąż cieszy się sporą popularnością. Niewątpliwie widać progres z roku na rok, aczkolwiek dwunastomiesięczny tryb wydawniczy nie pozwala do końca na wprowadzanie ogromnych zmian z odsłony na odsłonę. Wyniki sprzedaży pokazują jednak jasno, że taka strategia wcale nie przeszkadza graczom. Widać to również to po popularności różnych kanałów na YouTube czy turniejów e-sportowych.

Którą odsłonę FIFA wspominacie najlepiej?

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu