39

Agencja interaktywna „strollowała” TVP2 i program Pytanie na Śniadanie. To genialny przykład real-time marketingu

W ostatnim czasie bardzo nośnym tematem okazała się być bardzo ciekawa wpadka na wizji w TVP2. W trakcie trwania programu Pytanie na Śniadanie, który rzecz jasna jest nadawany na żywo, prowadzący - Marzena Rogalska oraz Tomasz Kammel gościli Pana Ząbka - magika, który pokazywał sztuczkę ze składanym gwoździem. Marzena Rogalska miała za zadanie z całej siły uderzyć w jedną z trzech torebek - w jednej z nich znajdował się gwóźdź. Zdarzył się wypadek, sztuczka nie przebiegła tak jak trzeba, a prowadząca po chwili jęczała z bólu - magik natomiast bluzgnął, jak na sytuację przystało.

Wypadek w trakcie programu rzecz jasna spotkał się z falą kpin w stronę telewizji publicznej. Według widzów, obniżanie standardów, coraz gorsza ramówka oraz kontrowersyjna według nich polityka informacyjna powodują, że telewizji publicznej oglądać się nie da. Istotnie, TVP traci oglądalność na rzecz stacji komercyjnych i można doszukiwać się w tym związku ze zmianami „na górze”, ale ja bardziej skupiam się na bardzo ubogiej ofercie zawartej w ramówce. Bardzo ciekawy wpis na temat wypadku popełnił Krzysztof Kotkowicz, wskazując kilka argumentów za tezą, że i wypadek był zaaranżowany. W ogromnym skrócie – telewizyjna „dwójka” chciała wprowadzić na wizję odrobinę krwi, potu i łez na wizję korzystając z magii i zdolności aktorskich osób w programie. Jeżeli chcecie się dowiedzieć, dlaczego Krzysztof sądzi, że akcja była ustawiona, zapraszam do niego – genialnie przedstawił tam wszystkie „nieprawidłowości” w przebiegu „pranku”.

tvp2

Jak wspomniałem – sprawa poniosła się w Internecie bardzo mocno. W takich przypadkach wpada się czasami na pomysł stworzenia czegoś, co pozwoliłoby wypromować się na fali chwilowego zainteresowania internautów. Jednej agencji interaktywnej prawdopodobnie się udało – SpinHouse stworzył prostą, przeglądarkową grę – „Gwóźdź programu„, w której wcielamy się w Marzenę Rogalską i staramy się jak najwięcej razy uniknąć przebicia ręki gwoździem. Jeżeli się nie uda – gra kończy i usłyszymy kultowe już: okrzyk Marzeny Rogalskiej i reakcję magika – „O ku**a, przepraszam!”.

O grze nie powiem nic więcej oprócz tego, że jest prosta i dotyczy wydarzenia przedstawionego w TVP2. Ale ona nie miała być ambitna, mądra, rozbudowana. Jej nadrzędnym celem jest wytworzenie medialnego szumu wokół agencji i to jak widać się udało. Wirtualne Media podają, że w 24 godziny po opublikowaniu gry, zagrało w nią 110 tysięcy osób. Niemożliwe jest zweryfikowanie tych danych, ale przy założeniu, że są one prawdziwe, można mówić o sporym sukcesie agencji.

tvp2

Jeżeli jest tak, jak napisał Krzysztof Kotkowicz, to TVP2 zyskało chwilowe, niekoniecznie zdrowe zainteresowanie, a na akcji wygrywa kto inny. Chcemy wierzyć, że jest to wpadka, ale wiele wskazuje na to, że działanie stacji było celowe – wywołać tanią kontrowersję i zrobić szum. Ok, tylko po co?

Grafika: 1, 2