39

Gruper.pl, CityDeals.pl – kto następny do grupowych zakupów?

Gruper.pl i Citydeals.pl to Polskie wcielenia Groupon.com serwisu który jest przebojem w USA osiągając wycenę na poziomie ponad 1 miliarda dolarów. O co chodzi w grupowych zakupach? Deal jest prosty – sprzedawcy sprzedają swoje usługi z bardzo dużymi zniżkami pod warunkiem, że serwis zbierze odpowiednią liczbę chętny. Wygląda to tak, że na stronie serwisu publikowane […]

Gruper.pl i Citydeals.pl to Polskie wcielenia Groupon.com serwisu który jest przebojem w USA osiągając wycenę na poziomie ponad 1 miliarda dolarów. O co chodzi w grupowych zakupach? Deal jest prosty – sprzedawcy sprzedają swoje usługi z bardzo dużymi zniżkami pod warunkiem, że serwis zbierze odpowiednią liczbę chętny. Wygląda to tak, że na stronie serwisu publikowane jest ogłoszenie o 40% zniżce na na przykład posiłek w restauracji – upust będzie jednak aktywny dopiero kiedy zbierze się przykładowo 100 chętnych. Teoretycznie biznes idealny bo obie strony mają zagwarantowane korzyści.

Oczywiście serwisy te oferuję pewną ograniczoną kategorię usług i produktów w których występują bardzo wysokie marże czyli np: salony fryzjerskie, restauracje, SPA itp. Nie ma co liczyć, że znajdziemy w nich ofertę na bardzo tanie komputery, sprzęt foto czy sprzęt AGD.




Głównym elementem sukcesu tego typu serwisów jest zapewne efektywny dział sprzedaży, który pozyskuje ciekawe deale. Na razie dwa wymienione serwis nie mają moim zdaniem tego typu ofert i są bardzo ograniczone jeśli chodzi o dostępność w całej Polsce, 50% zniżka na małą przystawkę w restauracji to jednak nie to samo co zniżka na cały posiłek. Dodatkowo oferty w naszych serwisach „wiszą bardzo długo” a moim zdaniem to właśnie od ich rotacji zależeć będzie czy internauci będą wracali do tych miejsc – jeśli wiedzę, że przez następne 20 godzin będzie oferta w której na przystawce zaoszczędzę 12 pln to mogę szybko zapomnieć o tym serwisie.

To jednak dopiero początek i trzeba dać im trochę czasu na „rozkręcenie” się i pozyskanie ciekawszych ofert. Założyciele serwisu Gruper.pl chcą zainwestować w ten biznes aż milion złotych, licząc że w na koniec 2011 roku obroty wyniosą w granicach 11 milionów. Także plany są ambitne.

Wspomniany wcześniej citydeals.pl również mocno inwestuje w promocje – na razie są to adwordsy z reklamą pokazującą 90% zniżki na KFC czy McDonalds. Jest to ewidentne naciąganie internautów ponieważ takich ofert w serwisie nie ma i zapewne szybko się nie pojawią. Wiarygodność tego serwisu przez te reklamy bardzo spadła w moich oczach.

Bardzo ciekawy jestem jak grupowe zakupy będą się w Polsce rozwijać. Z pewnością warto obserwować co ciekawe pojawia się w tego typu serwisach co gruper.pl i przede wszystkim sprawdzać oferty. Nie zawsze bowiem jest sens kupować coś nawet z 50% zniżką.